scorpan
19-09-2006, 21:01
Jag har ett land som är indelat i 2 delar. Den ena delen är det jordgubbar och i den andra var det potatis.
Eftersom vi äter så lite potatis så bär det sig inte tycker jag att bråka på med potatisen.
Skulle vilja ha morötter eller annat gott. kan ni tipsa om nåt enkelt?
Men! när ska man sätta? för att få nästa år...är det bara från frön man sätter eller?
(har sagt det tidigare och säger det igen; jag är nybörjare och inte lika dum som jag kan verka!)
Morötter, mangold, lök, rödbetor, squash, bönor och ärtor är alla lätta att odla och man sår på våren. Kålväxter blir ofta en besvikelse eftersom kålmasken äter upp dem fortare än de hinner växa.
Ovärderliga länkar för nån som vill börja odla grönsaker :
Odlas arkiv KöksväxterRunåbergs FröerRunåbergs har massor av grönsaksfröer och mycket utförliga odlingsanvisningar. Ett måste !!!
Susanne i Linköping
20-09-2006, 01:01
Jordärtskockor kan jag inte vara utan. Höga och fina blommor just nu (börjar blomma ut dock). Men man får skaffa knölar, går inte att så, och sorten ska vara Bianca annars blommar de troligen inte, Bianca sätter dessutom knölarna grunt så att de inte blir ogräs.
Odla sådant som antingen är vackert att odla eller dyrt att köpa. Färska bönor och sockerärter hör till de senare; squash, mangold och jordärtskockor till de med prydnadsvärde. Odla gärna något med lite höjd, det tar mindre jordyta i anspråk och brukar se trevligt ut. Störbönor och rankande squash behöver stöd för att ge höjd, skockorna klarar sig utan men kan behöva bindas ihop för att inte blåsa omkull.
Kryddor är också bra att odla, så har man alltid färska kryddor till hands. Det finns både perenna och ettåriga. Satsa på dina favoriter (missa inte timjan, den hemmaodlade tycker jag har betydligt mera stuns i smaken än den man köper i matburiken).
scorpan
20-09-2006, 13:44
Tack så mycket för svar, Gurkan och Susanne i Linköping.