scorpan
19-09-2006, 21:01
Jag har ett land som är indelat i 2 delar. Den ena delen är det jordgubbar och i den andra var det potatis.
Eftersom vi äter så lite potatis så bär det sig inte tycker jag att bråka på med potatisen.
Skulle vilja ha morötter eller annat gott. kan ni tipsa om nåt enkelt?
Men! när ska man sätta? för att få nästa år...är det bara från frön man sätter eller?
(har sagt det tidigare och säger det igen; jag är nybörjare och inte lika dum som jag kan verka!)
Morötter, mangold, lök, rödbetor, squash, bönor och ärtor är alla lätta att odla och man sår på våren. Kålväxter blir ofta en besvikelse eftersom kålmasken äter upp dem fortare än de hinner växa.
Ovärderliga länkar för nån som vill börja odla grönsaker :
Odlas arkiv KöksväxterRunåbergs FröerRunåbergs har massor av grönsaksfröer och mycket utförliga odlingsanvisningar. Ett måste !!!
Susanne i Linköping
20-09-2006, 01:01
Jordärtskockor kan jag inte vara utan. Höga och fina blommor just nu (börjar blomma ut dock). Men man får skaffa knölar, går inte att så, och sorten ska vara Bianca annars blommar de troligen inte, Bianca sätter dessutom knölarna grunt så att de inte blir ogräs.
Odla sådant som antingen är vackert att odla eller dyrt att köpa. Färska bönor och sockerärter hör till de senare; squash, mangold och jordärtskockor till de med prydnadsvärde. Odla gärna något med lite höjd, det tar mindre jordyta i anspråk och brukar se trevligt ut. Störbönor och rankande squash behöver stöd för att ge höjd, skockorna klarar sig utan men kan behöva bindas ihop för att inte blåsa omkull.
Kryddor är också bra att odla, så har man alltid färska kryddor till hands. Det finns både perenna och ettåriga. Satsa på dina favoriter (missa inte timjan, den hemmaodlade tycker jag har betydligt mera stuns i smaken än den man köper i matburiken).
scorpan
20-09-2006, 13:44
Tack så mycket för svar, Gurkan och Susanne i Linköping.
Alltså ingen mening påbörja nu då det var till våren...lite tidigt .(eller ootroligt sent *s* )
Tack.
I slutet av oktober eller i novenber kan man plantera vitlök. Ev skulle man hinna med en omgång
fältsallat nu i höst, eller tidigt till våren.
scorpan
20-09-2006, 14:19
Tack för tipset KURT
Jordärtskockor som Susanne talar om planteras också nu på hösten. Tänk bara på att dom blir så där en 2,5 m höga så det är bra att planera in dem där de inte skuggar resten av landet.
Jordärtskockor är jättegott och sköter sig som sagt självt hela säsongen.
Eva i Västerås
21-09-2006, 11:47
Sättlök, vit, gul, röd eller schalottenlök är lika enkelt som potatis och mycket tacksamt. Alla utom vitlöken sätts till våren. Vitlöken precis när hösten tänker bli vinter.
netaave
22-09-2006, 13:20
Jag odlar brytbönor och sockerärtor för att det växer så himla bra, på varje brytbönsplanta får jag ca 1-2 kg så man behöver inte ha många men dom kräver lite plats.
Sockerärtorna behöver lite klätterstöd och där skördar jag flera veckor i sträck ca varannan dag.
Båda dom här sakerna är ganska dyra i inköp, både färska och frysta, därför tycker jag det är bra att odla just dom.
Dom här sår man också på våren, men måste ha fiberduk över till dom grott för fröna är "birdienamnam"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.