fruberglund
Funkar det verkligen? Letar sig inte rötterna under och upp brevid?

Hur stor hink ska man ha i så fall? Hur ska man sätta hinken? Ska den sticka upp ur jorden, blir ju lite svårt att klippa gräset och ser inte så snyggt ut i så fall.

Nån som provat och vet om det funkar?

Funderar annars på att plantera i en pallkrage (med udda mått, avlång och smal) med marktäckduk runt omkring men jag tror att hallon och björnbärsskott är så starka så det går igenom duken och det är ju inte så trevligt i så fall.

Ska och hämta hallon i helgen så jag måste bestämma mig innan dess biggrin.gif
KURT
Hinken behöver inte sticka upp ur jorden, och det finns ju raka hinkar som är över 1 m höga! Hur djupa rötter hallon och björnbär får beror ju på var de växer i för jord och hur gott om näring och vatten de har. Men även om några rötter skulle hitta ut under hinken så är det i alla fall många färre än det skulle vara annars.
fruberglund
CITAT (KURT @ 20-09-2006, 06:16)
Hinken behöver inte sticka upp ur jorden, och det finns ju raka hinkar som är över 1 m höga! Hur djupa rötter hallon och björnbär får beror ju på var de växer i för jord och hur gott om näring och vatten de har. Men även om några rötter skulle hitta ut under hinken så är det i alla fall många färre än det skulle vara annars.

Låter bra KURT, då lutar det mot hinkar tror jag. Tror jag ska köpa såna där murarhinkar i kraftig plast, de finns ju i många olika storlekar och fyrkantiga också. Då får de gott om plats att växa.

Fick en till fundering, hallon och björnbär skjuter ju nya skott, hur länge dröjer det tills hinken blir full? Då måste man väl ta upp och dela på dem, jag menar till slut fyller väl rötterna ut hela hinken?

Det ser man kanske på att skörden börjar avta och de börjar se krassliga ut?

Tack för svar, odlar du mycket i hinkar själv KURT???
KURT
Det finns fler odlings och gödslingtips här . Får de bara näring så kommer de inte lida någon mera brist i hinkar än utan hinkar. Och när det gäller hallon så blir inte själva plantorna så stora att de inte får plats i en hink. Jag odlar inte i kruka eller hink, har man utrymme så finns det ingen anledning.
Herbert Arvidsson
Hej Kurt och fru Berglund, här kommer lite kommentarer om hur det är att odla i hink.Vi har använt metoden, bara för att vi har moderplantorna av våra hallonsorter i spannar. Genom programmet som gick i Gröna Rum för några år sedan, framgick inte att vi hade plantskola och det fick inte bli någon reklam genom TV. Många har trott att det är så enkelt att ha hallon i spann, men de måste passas extra noga med vatten och näring och delning av plantan varje år. Annars blir det en utsvulten klen planta. Odla i kärl kan man göra om man inte kan odla på friland eller om man vill ha tidiga eller sena bär i växthus eller uterum. På vintern förvaras våra moderplantor utan hink, men med löv om rötterna. Med hälsningar Ingeborg och Herbert
KURT
CITAT (Herbert Arvidsson @ 22-09-2006, 09:32)
Hej Kurt och fru Berglund, här kommer lite kommentarer om hur det är att odla i hink.Vi har använt metoden, bara för att vi har moderplantorna av våra hallonsorter i spannar. Genom programmet som gick i Gröna Rum för några år sedan, framgick inte att vi hade plantskola och det fick inte bli någon reklam genom TV. Många har trott att det är så enkelt att ha hallon i spann, men de måste passas extra noga med vatten och näring och delning av plantan varje år. Annars blir det en utsvulten klen planta. Odla i kärl kan man göra om man inte kan odla på friland eller om man vill ha tidiga eller sena bär i växthus eller uterum. På vintern förvaras våra moderplantor utan hink, men med löv om rötterna. Med hälsningar Ingeborg och Herbert

Men nu talar du om att odla hallon i fristående hink. Om hinken är nergrävd med hål i botten bör det inte vara något problem med vattning eller näring!
fruberglund
Hallonen blir nog bara nergrävda i gräsmattan istället, jag har också gott om plats KURT, tänkte bara att det skulle vara bättre för att undvika att det sprider sig för mycket men jag får se till att klippa ordentligt med gräsklipparen. Där de ska stå kommer vi inte springa så mycket barfota i alla fall. Björnbären får dock stå i hink sen för de sprider sig så hemskt långt nu, säkert 1-2 meter från ursprungsplantan.
netaave
Men björnbären sprider sig väl bara om revorna ligger nere?
Har du ett ordentligt klätterstöd så får du inga problem med spridning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon