Full version: vinranka
katah
Nu slänger jag frågan hit den tillhör bättre en på köksträdgården
kanske jag får något svar nu ? smile.gif

Jag har en vinranka, som växer mot en pergola ute i det fria.

De när planterad 3 år sedan och har inte vuxit väldigt mycket.
jag klippte den ner förra året, men funderar just nu hur jag ska göra med den formen som jag har för detta hela.

Min pergola täcker hela husgaveln och är en stabil bjässe!
Stället jag har vinrankan består av en stolpe och en kraftig spalje ( ca. 50 cm bred). Spaljen är över 2 meter högt och sedan finns det gott om takplats att växa till!

plantan har tre huvudgrenar varav 1-2 lutar utåt dv. bort från spaljen. De är inte långa alls, kanske 50 cm.
Den grenen som växer åt rätt håll är tvådelat och de vill jag leda upp på spaljen ( den ena av dessa är 1,5 m och den andra klättrar readan uppe vid taket ( 2,5 m kanske)

Kan jag låta dessa två bilda min vinrankastomme på en gång eller måste jag klippa även de två ner till 2-3 bladpar vid juletid.
De är inte alls grenade än, men samtidigt har jag inte så mycket plats åt sidorna, de får gärna börja grena sig på taket istället.

kanske skulle jag vilja ha 2-3 grenar utmed spaljen, som jag sedan håller väldigt korta hela tiden

vad kan jag göra med de grenar som växer utåt och som jag egentligen inte kan ha alls ?

Gödningstips skulle också sitta fint !
Näcken
Jag är ingen expert men har en vinranka som idår vuxit mycket. Jag satten den för 4 år sedan. Fram tills denna sommar har jag klippt den i december och bara sparat det som ska växa upp och ett par sidogrenar som går ut på spaljen längre ner (spaljen är 2 rader med vågräta brädor). När höjden nåtts har jag klippt av den och då blev det förgreningar som jag lett ut på två håll. I sommar har rankan växt jättemycket så jag har klippt den flera gånger och fått några bär.
Cilla
Javisst kan du få svar här!
Kika på listan här så finns beskärning av vinranka beskriven flera gånger.
RibesRubusVitis
Diverse beskärnings- och spaljeringstips finns också på

http://www.vinodling.com/besk.htm
katah
tack för länkarna, den första fungerade bara inte, men den andra var bra!

Det är alltså den svåraste formen jag är ute efter... hmmm...
man lär sig alltid något nytt.
Cilla
Så här skulle länken vara där vinrankor och beskärning behandlats tidigare:
vinranka
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon