Full version: ALOE
Visse
Är det någon som vet hur man tar till vara växtsaften på Aloe Vera växter.
Har flera stycken som jag inte kan övervintra
Christoffer
Jag vet inte om mitt sätt är det bästa, men jag har bara kapat av "armarna", lagt de i fryspåse, sugit ur luften, förslutit och lagt i frysen.
När jag velat använda dem, så har jag tagit ut en bit av en arm och tinat upp den och använt på huden, och det har fungerar bra.
Sissi
Kan tyvärr inte ge dig tips på hur du gör.. Men jag skulle bara sticka in några ord, jag tycker verkligen att du ska ta reda på aloe.. Det gör du helt rätt i! Hoppas bara någon klokare på detta än jag kan beskriva en bra metod hur... Du hade fått ett förslag såg jag!

Jag har haft en sjuk papegoja med en massa sår som vi har behandlat med aloe vera och det har verklgen gjort underverk! Så det är otroligt bra även till djur och då det är en natur produkt är det heller inget som skadar djuret om den får i sig något av det!

Lycka till!!!
Mia, zon 3
Behandlar eksem på mig själv och på sonen, funkar mycket bra. Men jag har ju plantorna så jag kan ta direkt när jag vill. Men tar man ett helt blad kan det ju vara för mycket så då gör jag som Christoffer, fast i kylen istället för i frysen. Funkar länge.
Christoffer
Men frågan är intressant... hur man kan få över slajmet till flaska och behålla det länge där, om man nu har extremt med platsbrist även i frys och kyl, eller helt enkelt vill ha allt över till en flaska, precis som de är i hälsokostbutikerna.

Frågan är vilket konserverande ämne man kan använda sig av då,
och hur länge det egentligen håller sig då.

Frågan är också om du vill använda Aloen för huden eller om du vill
ta den invärtes. Även i skalen finns nyttiga ämnen, speciellt för smärta,
men skalen kan också ha en kraftigare laxerande verkan och smaka
vansinnigt mycket beskare än slajmet.
En kompis påstod dock att han fick ont i njurarna av Aloe-flaskorna på
hälsokosten, så man kanske ska vara något försiktigt att ta det invärtes,
även om det är normal dosering.
Visse
Tack för bra tips! Min tanke var att ha det för huden och ev. i flaska eller burk, för i frysbox är det stor risk att bitarna hamnar på botten biggrin.gif wink.gif
Mia, zon 3
Man bör inte ta egen aloe invärtes, då bitterämnena i den är väldigt kraftiga. Brukar yttra sig som "racer-mage".... I köpta aloedrycker ska dessa bitterämnen vara reducerade, men som Christoffer skriver kan man känna av det ändå. Jag tror att det skulle vara svårt att få i sig naturell aloe, just pga den bittra smaken.... använder själv som sagt mycket utvärtes, och det räcker med att råka slicka på fingrarna efteråt - uäää!
Skulle tro att "slemmet" blir dåligt ganska fort om man tar bort dess naturliga skydd, alltså skalet. Snittytorna oxiderar ganska fort när man skurit bladet, och sedan torkar de ju också. Personligen tror jag att det bästa sättet är att försöka dra av blad ända nere vid basen, där de blir plattare. Då är de så tillslutna de kan bli. Jag har sparat blad i gladpack i kylen i mer än ett halvår, och jag tror inte att det är någon fara med det. Aloen i sig är ju bakteriedödande och svamphämmande, så det dröjer nog innan det börjar mögla etc. Men hur mycket aktiva ämnen som finns kvar då vet jag inte. Det känns som det är bäst "drag" i de plantor som stått ute i solen under sommaren.
En liten tanke bara - det finns ju massor olika aloe-växter, jag använder mig utslutande av två typer av äkta Aloe vera. Övriga aloesorter kanske har helt andra egenskaper, så det är nog att rekommendera att man tar reda vad man har innan man börjar.
Visse
Har inte tänkt på att dom kan ha olika verkan. Har flera olika sorter! Måste ta redapå vilka jag har. Tittade på mina sorter och konstaterade att bladen innehåller olika mycket sekret (saft). wacko.gif wink.gif
pialotta
kanske någon ville lägga in bilder på de "äkta"? jag har två sorter men vet inget alls om vad de heter eller så.
tackar tackar
Fenja
Den äkta läkealoen heter Aloe Barbadensis och ser ut så här:

Alla aloe har mer eller mindre läkande egenskaper, den effektivaste är Aloe Barbadensis och plantan bör vara 3-4 år gammal för att verka bäst.
Mvh
Fenja
malin72
om aloe
att ta vara på aloe bla göra egen gele

det här lät väl bra smile.gif smile.gif smile.gif här ska göras gele mm fick en massa stora plantor som jag ska testa...så slipper jag gå och köpa dyra produkter hela tiden wub.gif wub.gif
Rapchic
CITAT (Fenja @ 28-09-2006, 21:37)
Den äkta läkealoen heter Aloe Barbadensis och ser ut så här:

Alla aloe har mer eller mindre läkande egenskaper, den effektivaste är Aloe Barbadensis och plantan bör vara 3-4 år gammal för att verka bäst.
Mvh
Fenja

så ser min ut fast inte lika välmående..
(förstår inte vad jag gör fel fick den av en kompis för att hennes växte som ogräs blink.gif )
saintpaula
Det är väl inte bara plantor inköpta från blomsteraffär? Det har jag hört att de är väldigt besprutade och konstuppfödda och inte alls bra att använda medicinalt. Förresten så köpte jag en som bara slokade mer och mer. Är de svåra att ha?
Rapchic
CITAT (saintpaula @ 25-10-2006, 10:30)
Det är väl inte bara plantor inköpta från blomsteraffär? Det har jag hört att de är väldigt besprutade och konstuppfödda och inte alls bra att använda medicinalt. Förresten så köpte jag en som bara slokade mer och mer. Är de svåra att ha?

vet inte jag tror att min aloe inte gillar mig och det är därför min slokar
men när min kompis hade den frodades den tongue.gif
malin72
CITAT (malin72 @ 07-10-2006, 00:25)
om aloe
att ta vara på aloe bla göra egen gele

det här lät väl bra smile.gif smile.gif smile.gif här ska göras gele mm fick en massa stora plantor som jag ska testa...så slipper jag gå och köpa dyra produkter hela tiden wub.gif wub.gif

citerar mig själv nu tongue.gif tongue.gif men är det någon här som har provat att göra detta??????vill gärna ha lite råd för jag vill försöka själv..
smile.gif
Fenja
Jag skivar bladen och lägger i en burk sedan fyller jag på med en dyrare extra virgin olivolja och låter det stå i ett soligt fönster 2-3 månader. Därefter silar jag av och använder oljan som den är eller som komponent i salvor.

Aloeschampo mot klåda och torr hårbotten gör du enklast genom att filéa ur några blad och blanda 1/3 aloe i 2/3 milt parfymfritt schampo.

Sedan använder jag bladen färska på småsår och mot solbränna och så vidare.
Mvh
Fenja
malin72
aha tack för svar...hur länge klarar sig oljan??? ruttnar den eller så????
Fenja
Om du förvarar den svalt så håller den i 3-4 år. Du känner lätt på lukten om den håller på att härskna.
Mvh
Fenja
malin72
aha tack för svaren smile.gif
Rapchic
i en bok jag har (stora örtboken)
står det att man kan blanda aloe med gurksaft
och då går den att dricka men dock ska man inte
dricka av den om man är gravid el ammar
Fenja
Det vanligaste är nog att man blandar med äppeljuice, men man ska vara försiktig med att laborera invärtes själv, då det är omöjligt att bedöma styrkan på aloen. I Thailand äter man den t e x som grönsak, men våra nordiska magar tål INTE detta. (Våldsamt laxerande effekt!!)
Mvh
Fenja
Rapchic
det var faktiskt lite dumt
det stod inget recept

och hur gör man gurksaft??
Fenja
Man kan "centrifugera" en gurka i en fruktcentrifug, så får du ren gurksaft!
Mvh
Fenja
Rapchic
CITAT (Fenja @ 16-11-2006, 02:53)
Mvh
Fenja

ööhh och vad är en frukt centrifug?
aja det behöver du inte fråga jag vet då att jag inte ha en
Fenja
De finns att köpa i affärer som har hushållsmaskiner: Fruktcentrifug Man lägger i bitar av olika frukt eller grönsaker och startar så centrifugeras saften ut ungefär.
Mvh
Fenja
gunvor
CITAT (Fenja @ 16-11-2006, 01:53)
Mvh
Fenja

har en väninna som har förfärligt mycket aloe veraplantor - överallt!! Hon behandlar sin psoriasis med det men hon vill göra dricka av det - vi funderadfe lite på råsaftcentrifug - det borde väl funka på bladen - sedan blanda med ex vis äppeljuice och testa sig fram. Eller kan det vara farligt?
Själv har jag fått lite stopp-i-magen-problem efter att ha slutat röka - kanske jag skulle må bra av aloe vera saft?
Nu är mina plantor så små än så länge men till våren bör dom ta fart!

Men som sagt - frågan om bladen/råsaftcentrifugen??
Borde funka - sedan läggas i småportioner i frysen??
Elisabeth P
CITAT (Fenja @ 03-11-2006, 16:39)
Aloeschampo mot klåda och torr hårbotten gör du enklast genom att filéa ur några blad och blanda 1/3 aloe i 2/3 milt parfymfritt schampo.

Mvh
Fenja

Detta kanske vore en bra idé.
Min son har alltid haft torr hårbotten, nästan som exem. Han är nu tio år och börjar själv tycka att det är jobbigt.
Tror att jag har provat det mesta, men inte detta. Det kan vara värt ett försök rolleyes.gif

Lisa
Fenja
CITAT (gunvor @ 20-01-2007, 10:14)
CITAT (Fenja @ 16-11-2006, 01:53)
Mvh
Fenja

har en väninna som har förfärligt mycket aloe veraplantor - överallt!! Hon behandlar sin psoriasis med det men hon vill göra dricka av det - vi funderadfe lite på råsaftcentrifug - det borde väl funka på bladen - sedan blanda med ex vis äppeljuice och testa sig fram. Eller kan det vara farligt?
Själv har jag fått lite stopp-i-magen-problem efter att ha slutat röka - kanske jag skulle må bra av aloe vera saft?
Nu är mina plantor så små än så länge men till våren bör dom ta fart!

Men som sagt - frågan om bladen/råsaftcentrifugen??
Borde funka - sedan läggas i småportioner i frysen??

Jag vet inte ärligt talat. Vi västerlänningar tål inte aloe vera på samma sätt som de gör i asien till exempel där de till och med använder bladen i matlagning... I de gröna delarna finns ett ämne som är VÅLDSAMT laxerande för oss.
När jag gör aloe vera juice så filéar jag ur kärnan (INGET grönt får följa med) och blandar 1/4 aloe vera med 3/4 mild äppeljuice. Skaka ordentligt och även innan du tar ur flaskan. Detta håller sig i kyl cirka 10-14 dagar. Jag vet inte hur frysning kan på verka, jag gör små mängder allt eftersom.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon