|
Pysselfröken
20-09-2006, 10:57
Min malört har blivit enorm och hotar att ta över hela rabatten!!  Funderar starkt på att flytta den men är det ok att göra det nu? Vill ju helst klippa ner den ordentligt oxå, den är väldigt förvedad, tål den att jag klipper ner den hårt?
Malört tål det mesta. Det borde gå bra att flytta den nu och du kan absolut klippa ner den hårt. Om du har låtit den fröa av sig kan du annars hålla utkik efter små fröplantor nästa år, och ta vara på en av dem i stället (och slänga den stora gamla plantan). Med lite tur tar det ett par år innan den lilla plantan blir till en stor monster-malört igen
Christoffer
21-09-2006, 01:23
Du har inte möjligtvis en digitalkamera, så att du kan ta kort på den? Det skulle vara kul att se den. Jag tycker att malört är väldigt god och aromatisk, men åbrodden är nog snäppet godare, även om de luktar gott på var sitt sätt.
Jonas70
21-09-2006, 09:33
Min erfarenhet är att malörten bör klippas ner rejält varje höst för att på så sätt unvika att den tar över i hela kryddträdgården. Så gör i alla fall jag som bor i Skåne.
Jonas
Pysselfröken
21-09-2006, 21:36
Tack för tipsen!! Ja nu är den iaf hårt beskuren ända ner till fotknölarna...  så jag hoppas att den kommer igen nästa år!! Tänkte oxå flytta den men har inte hunnit men till helgen så... Den var en syn, nästan lika hög som mej...alltså nästan 160 cm, men tyvärr tänkte jag aldrig på att ta kort på den!! Det där med fröplantor ska jag hålla utkik efter nästa år, tack för tipset!
Christoffer
22-09-2006, 11:50
Oj! 160 cm... det var verkligen ett monster det!
Monarda
07-10-2006, 18:55
Jag klipper ner min malört till hösten och en gång till ca hälften mitt i säsongen annars skymmer den sina grannar för mycket. Jag tror den tål det mesta och samtidigt är den så vacker med sitt gråa bladverk.
Killensomvillhagrönafingrar
11-10-2006, 20:49
När jag hade polska killar hemma som lade stenläggning blev de helt överlyckliga när de rensade inför arbetet. De hade bärkassar fulla med malört när de gick hem Alltid kan det glädja någon, själv behöver jag bara små kvistar till snapsen och håller därför nere plantan.
Jag klipper malörten karftigt i juni, då blir den lägre och ännu tätare. Mulle
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 11-10-2006, 21:49) När jag hade polska killar hemma som lade stenläggning blev de helt överlyckliga när de rensade inför arbetet. De hade bärkassar fulla med malört när de gick hem  Har du nån aning om vad skulle dom ha malörten till?
Kanske till snaps. det blir jättegod snaps av malört! Mulle
Hela kassar med malört blir mycket snaps, och trots allt som sägs om östeuropeiska dryckesvanor tror jag ändå inte att de dricker riktigt så mycket, eller?
Det finns många malörtssorter, men jag har också en gigantvariant som blir som en 2 meter buske. Klipper ned den på våren vartannat år. Den är visserligen perenn, men som många andra perenner kan den börja föra en tynande tillvaro om man inte flyttar den när den visar svaghetstecken. Jag hade flera buskar förut, men de jag inte givit rejält med kogödsel vartannat år eller flyttat har faktiskt tynat bort. Blommorna på malörten talas det för lite om tycker jag. Som enormt många gula små ägg inne i det silvriga bladverket. Storväxt malört är fin som dekoration där man har plats! Som spritkrydda vet jag dock inte... Iallafall inte om man som jag trodde att kvistarna skulle ligga i ett tag. De ska visst vara i bara några dagar. Min flaska vodka förstördes helt när kvisten legat i ett par månader...
Jonas70
09-01-2007, 08:49
CITAT (Cilla @ 09-01-2007, 04:40) Som spritkrydda vet jag dock inte... Iallafall inte om man som jag trodde att kvistarna skulle ligga i ett tag. De ska visst vara i bara några dagar. Min flaska vodka förstördes helt när kvisten legat i ett par månader... Det finns ju olika sätt att göra malörtsbrännvin, men man ska definitivt inte låta den dra i vodka utan den ska dra i brännvin. På vårt kära systembolag finns det en 32% variant som heter Brännvin special som är utmärkt som bas för att krydda eget brännvin. Antingen låter man en kvist stå ett par dagar i önskad mängd brännvin, eller så låter man en kvist stå en längre tid i en mindre mängd brännvin som man sedan kan använda som extrakt för att blanda till rätt mängd drickart brännvin. Min erfarenhet är att sådan här extrakt kan man ha stående i kylskåpet i evigheter innan det blir dåligt.
Ja det var en bttre variant Jonas, att låta kvisten dra i en mindre mängd som man sedan "spär ut" resten av spriten med.
Om det blir skillnad på brännvin eller en bra vodka överlämnar jag åt dem som känner skillnaden.
CITAT (Cilla @ 09-01-2007, 04:40) Som spritkrydda vet jag dock inte... Iallafall inte om man som jag trodde att kvistarna skulle ligga i ett tag. De ska visst vara i bara några dagar. Min flaska vodka förstördes helt när kvisten legat i ett par månader... Förstördes? Det ska vara ordentligt beskt, vet ja!
Christoffer
10-01-2007, 14:49
Det är beskan som är det goda! Systemets urval av bittra lösningsmedel är ju rena skämtet! Eget ska det vara! (Fast jag gillar söta saker också!) Men om du har en massa Arthemisia absinthium-blad till övers, så köper jag gärna de av dig. Här kan man ju bara köpa torkat, och då försvinner den ljuvliga aromen.
CITAT (jegi @ 10-01-2007, 12:40) Förstördes? Det ska vara ordentligt beskt, vet ja!  OK, men den beskan var mer än jag klarar av. Däremot är vätskan hyfsad som rengöringsmedel...
CITAT (Cilla @ 11-01-2007, 18:38) CITAT (jegi @ 10-01-2007, 12:40) Förstördes? Det ska vara ordentligt beskt, vet ja! ;)
OK, men den beskan var mer än jag klarar av. Däremot är vätskan hyfsad som rengöringsmedel...  Ja, just, den gör din magtarmkanal som ny. För på något annat vis har du väl inte använt dessa underbara droppar? Jag minns att min morfar hade en flaska brännvin stående med en kvist i och där var det nog frågan om år. Tyvärr, var jag för liten för att smaka på den tiden.
Fnissar här. Jag tror jag följer Jonas70s exempel och använder min malörtsblandning som koncentrat att späda annan sprit med. Blir den brunaktiga vätskan inte god då så konverteras de underbara dropparna till toalettrengöringsmedel.
Men jag har hört talas om de som lyckas, att vätskan blir röd och vacker med spännande kryddsmak.
Sommartorparn
12-01-2007, 20:24
CITAT (Cilla @ 12-01-2007, 19:17) Fnissar här. Jag tror jag följer Jonas70s exempel och använder min malörtsblandning som koncentrat att späda annan sprit med. Blir den brunaktiga vätskan inte god då så konverteras de underbara dropparna till toalettrengöringsmedel.
Men jag har hört talas om de som lyckas, att vätskan blir röd och vacker med spännande kryddsmak. Jo, det var nog en bäsk-essens du tillverkade. Här finns fler recept: http://www.lysator.liu.se/~johana/snaps/malort.htmlDäremot har jag aldrig hört talat om röd bäsk. Tänkte du kanske på johannisörts-brännvin?
Ja det har du rätt i, kanske förväxlar jag med Johannisörten. Detta med bränvinskryddor är inte min avdelning...
noch einmal Preussen
13-01-2007, 10:04
min morfar varnade mig för besken, eller malyrten som det uttalas på skånska. han hade en god vän som, kallades smén (smeden) om jag inte missminns mig, drack en kvarter var dag till frukost. Denna person fick problem med hjärtat och dog i förtid. så passa er för malörten
Jonas70
16-01-2007, 11:58
Ja, det måste varit malörten han dog av...
Johannesörten (blommorna av den) är den som ger en vacker röd färg. Förr i tiden användes Johannesörtsbrännvin som botemedel mot melankoli. Tror det funkade -jb-
martinki
22-06-2007, 14:29
Halloj!
Jag söker malört och åbrodd till min trädgård och har svårt för att hitta trädgårdscenter som säljer sånt. Någon som har tipps? Eller som vill dela med sig? Som jag har förstått det så har dessa växter ju lätt att ta över ...
Tacksam för svar är Martin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|