Hannele
Hörde att en lärare körde 38 km/h utanför sin skola, hon fick 1200 kr böten.
Hade hon kört 40 km/h, hade hon förlorat sitt körkort.
LadyG
Utanför en skola/dags kör jag betydligt saktare än 30, i synnerhet efter dödsolyckan som inträffade en bit från där vi bor. en bilist körde över en 9-årig grabb som dog omedelbart.

Man vet aldrig när ett barn kan komma springande och det är min skyldighet som förare att kunna stanna även för oförutsedda saker. Alltså sänker man farten när man passerar ett område där barn rör sig.

Ganska självklart imho, men det verkar det inte vara för alla...
Berith
Jag kör i 30, men det alternativet fanns ju inte (usch, vad man blir trött på folk som klagar på alternativen, vilka som saknas eller helt enkelt är fel, och nu blev jag en sån klagare själv huh.gif ) så jag valde det första.
Hannele
CITAT (Berith @ 20-09-2006, 13:22)
Jag kör i 30, men det alternativet fanns ju inte

Du inkluderas i det första; 0-30 km/h.

Finns det några nya bilar, där man kan läsa, att man kör 32 km/h?
Jag har hört att bilarna kalibreras så att man inte ska kunna köra för fort i alla fall,
så att hastighetsmätaren kanske visar lite för mycket.
Pirum
Kör inte utanför förskolor etc så ofta, men förbi Sahlgrenska sjukhuset (30km/t) så kör jag ca 25-35km/t tror jag. Har inget emot att köra i 20 heller, beror på trafiksituationen (som ofta är kaotisk där). Här i staden rör sig ju barn potentiellt överallt, så jag brukar ofta köra <40 på 50-väg. Sen finns såklart vidöppna 50-vägar med bra sikt där jag ibland råkar komma upp i 60 på väg till jobbet...:/

En sak som stör mig är biljävlar som tillåts parkera alldeles vid trafikerade gator och utfarter. Stör sikten mycket. Likaledes propagandaskyltar från politiker och företag, de står också ofta ivägen för sikten. Har jag inget bättre för mig flyttar jag på dem om jag promenerar förbi sådant skräp.
Magdis
På 30-vägar är jag väldigt noga. Jag kör ännu saktare än så om det är barn på trottoaren, man vet aldrig när de kan springa ut i vägen.
Hannele
Är de några som bara driver - eller är de seriösa svar att några kör över 70 km/h? wacko.gif
Gillan
Jag kör under 30. Aldrig att jag vill vara upphov till nån hemsk olycka.

Seriöst Hannele, det finns väl ingen människa med lite sunt förnuft kvar där uppe, som kör i 70 på 30-väg wink.gif . Klart det är nån som tror sig vara lustig wink.gif
Whiskuchi
Ganska exakt 30 km/h.
netaave
Varför är inte alternativet 30 km/tim med?
andersen
Jag kör i 30km. varför är inte det alternativet med?.
forget-me-not
Bor bredvid en låg- och mellanstadieskola. Håller alltid max 30 i hastighet.
birgitek
Kör ofta lite för fort, men är jättenoga med att hålla 30- och 50 -gränser
Birgit Ek
ninnisky
CITAT (birgitek @ 20-09-2006, 16:08)
Kör ofta lite för fort, men är jättenoga med att hålla 30- och 50 -gränser
Birgit Ek

jag också... men 70- och 90-gränser är det sämre med!
askar
Sitter och bromsar när maken kör... på 30-sträcka
Men så klart kör man sakta där... sällan mer än ca 25.
Floppy
CITAT (forget-me-not @ 20-09-2006, 15:11)
Bor bredvid en låg- och mellanstadieskola. Håller alltid max 30 i hastighet.

Samma här...bor också brevid en lågstadieskola med ett tillhörande dagis...

Jag kör ALLTID i 30 km/h eller lägre ... det som förbryllar mig är alla dessa föräldrar som kommer insladdandes i ca 50-60 km/h ... slänger ur sina ungar och som hämtat ur en actionfilm gör de en rivstart så det skriker och ryker om däckena och sticker iväg i 50-60 blås igen.... mad.gif ohmy.gif blink.gif

Det jag inte kan förstå är att det är för deras barns skull som vi har 30Km/h skylten där...förstår de inte det????... blink.gif sad.gif

Skulle jag göra samma sak så skulle de ringa lokaltidningen och rapportera vad som hänt och dessutom ta fram hagelbössan...
Kathy
3 stycken som säger sig köra mer än 70km/h på 30-väg.
LadyG
Rejäla fartgupp borde det finnas var 20:e meter om de håller på så. Så rejäla att man måste krypa över dem för att inte slå sönder bilen. Då skulle de nog vara försiktiga, även om de inte är rädda om barnen. mad.gif
Berith
CITAT (Hannele @ 20-09-2006, 13:31)
CITAT (Berith @ 20-09-2006, 13:22)
Jag kör i 30, men det alternativet fanns ju inte

Du inkluderas i det första; 0-30 km/h.

Precis så röstade jag. rolleyes.gif
Mia, zon 3
CITAT (Hannele @ 20-09-2006, 13:31)
Finns det några nya bilar, där man kan läsa, att man kör 32 km/h?

Jajamensan, det gör det. Digitala siffror, som visar exakt (nåja, enligt bilens kalibrering...) hastighet.

Något att tänka på är att om man byter till däck med större/mindre diameter får man en annan hastighet än den som visas inne i bilen....

(Glömde: Jag kör aldrig över 30 där det är den hastigheten. Är (nästan) alltid lika noga med 50.)
Hannele
CITAT (Floppy @ 20-09-2006, 23:12)
det som förbryllar mig är alla dessa föräldrar som kommer insladdandes i ca 50-60 km/h ... slänger ur sina ungar och som hämtat ur en actionfilm gör de en rivstart så det skriker och ryker om däckena och sticker iväg i 50-60 blås igen.... mad.gif ohmy.gif blink.gif

Det jag inte kan förstå är att det är för deras barns skull som vi har 30Km/h skylten där...förstår de inte det????... blink.gif sad.gif

Visst är det märkligt... att det är föräldrarna som kör fortast.
Och de som skriker, att man ska fartguppar överallt. wacko.gif
LadyG
CITAT (Hannele @ 21-09-2006, 09:44)
det som förbryllar mig är alla dessa föräldrar som kommer insladdandes i ca 50-60 km/h ... slänger ur sina ungar och som hämtat ur en actionfilm gör de en rivstart så det skriker och ryker om däckena och sticker iväg i 50-60 blås igen....  :angry:  :o  :blink:

Det jag inte kan förstå är att det är för deras barns skull som vi har 30Km/h skylten där...förstår de inte det????...  :blink:  :(

Visst är det märkligt... att det är föräldrarna som kör fortast.
Och de som skriker, att man ska fartguppar överallt. wacko.gif

Har man rejäla fartgupp, som utanför skolorna här ikring, tar alla det lugnare. Inte bara bilarna utan mopederna också cyklarna också. Ungdomarna här ikring kör väldigt mycket moppe, och de har väldigt lite trafikvett men de är rädda om moppen så guppen fungerar bra hittils iaf.

Vi saknar lite hinder på gångvägarna bara, för där kör de som om de var på Nürnburgerring.
niklaswik
Körkortet ryker vid 50km/h där det är 30, inte redan vid 40.

Håller själv 30 +/- 5 beroende på hur många människor som finns i närheten.
Floppy
CITAT (LadyG @ 21-09-2006, 10:14)
Har man rejäla fartgupp, som utanför skolorna här ikring, tar alla det lugnare. Inte bara bilarna utan mopederna också cyklarna också. Ungdomarna här ikring kör väldigt mycket moppe, och de har väldigt lite trafikvett men de är rädda om moppen så guppen fungerar bra hittils iaf.

Vi saknar lite hinder på gångvägarna bara, för där kör de som om de var på Nürnburgerring.

Jo det skulle vara fartgupp här också tycker jag men jag tror att de kommer att bli avslag direkt...vi har nämligen mycket tung trafik från grustaget som ligger en bit bort här och jag tror att det företaget skulle slå bakut om man skulle komma med ett sådant förslag... tråkigt nog... sad.gif
ninnisky
Är väldigt noga med att köra 30 +/- 5 där så föreskrivs. Finns en del skolor och daghem här i närheten. Kan däremot inte acceptera en generell 30-regel här i stan där trafiken redan är mer än trögflytande.....
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (forget-me-not @ 20-09-2006, 15:11)

... det som förbryllar mig är alla dessa föräldrar som kommer insladdandes i ca 50-60 km/h ... slänger ur sina ungar och som hämtat ur en actionfilm gör de en rivstart så det skriker och ryker om däckena och sticker iväg i 50-60 blås igen.... mad.gif ohmy.gif blink.gif

Skulle jag göra samma sak så skulle de ringa lokaltidningen och rapportera vad som hänt och dessutom ta fram hagelbössan...

Precis så är det här också. Dom som kör fortast här är föräldrarna som hämtar eller lämnar sina barn.

Önskar mig att polisen skulle stå där ibland. Kanske man skall ringa dom..

Elisabeth
MrNorth
30 är lite svårt att hålla, enklast att växla ner till 2an och tuffa fram... Fast det är viktigare att hålla koll på vad som händer och sker runtomkring på en 30 sträcka än att kolla på hastighetsmätaren hela tiden så att nålen håller sig på 30... kör med sunt förnuft!!!!!!!!

/Henrik
LadyG
CITAT (Floppy @ 21-09-2006, 18:50)
CITAT (LadyG @ 21-09-2006, 10:14)

Jo det skulle vara fartgupp här också tycker jag men jag tror att de kommer att bli avslag direkt...vi har nämligen mycket tung trafik från grustaget som ligger en bit bort här och jag tror att det företaget skulle slå bakut om man skulle komma med ett sådant förslag... tråkigt nog... sad.gif

Ujj, det låter farligt. Synd att man inte kan låta alla skolor ha en egen infart som inte drabbas av genomfartstrafik.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon