hobbyodlaren
Jag har en växt i min nya trädgård som ser ut som en berberis i jätteformat någon som vet vad det kan vara?
Sylvia
kerstin z5-6
Foto ? det hjälper väsentligt smile.gif
hobbyodlaren
Foto, kul du!
Jag har foto men jag måste ju göra en hemsida med en url för att kunna visa bilden. Det går ju inte att bara helt sonika bifoga en bild på denna sajt!!! wacko.gif
Berith
CITAT (hobbyodlaren @ 21-09-2006, 06:44)
Foto, kul du!
Jag har foto men jag måste ju göra en hemsida med en url för att kunna visa bilden. Det går ju inte att bara helt sonika bifoga en bild på denna sajt!!! wacko.gif

biggrin.gif Du kan ju låta bilderna mellanlanda i ditt album. Fast då måste du nog fixa till det först, finns ingen användare står det. unsure.gif
Åsa E
Du kan lägga upp bilder i ditt Odla-album, du behöver alltså inte skapa en egen hemsida. Jag har inte själv orkat skapa något album men det finns massor av människor här som vet precis hur man gör.
KURT
Vad är "jätteformat"? Berberis (d v s Berberis vulgaris) kan ju bli över 2 m hög. Däremot brukar ju inte häckberberis bli lika hög.

Får man bara in en bild i datorn så finns det oändligt med ställen på nätet man kan lägga upp den utan att skapa hemsida eller album, t ex:

http://www.imageshack.us/
hobbyodlaren
CITAT (hobbyodlaren @ 20-09-2006, 15:22)
Jag har en växt i min nya trädgård som ser ut som en berberis i jätteformat någon som vet vad det kan vara?
Sylvia

Berberis i Jätteformat, med det menade jag inte en hög berberis utan en rödbladig växt som liknar berberis fast har stora blad. ohmy.gif)
Jag ska fixa till bilden snart.
kristerh
CITAT (hobbyodlaren @ 22-09-2006, 16:15)
Berberis i Jätteformat, med det menade jag inte en hög berberis utan en rödbladig växt som liknar berberis fast har stora blad. ohmy.gif)

kan det vara röd perukbuske wink.gif
hobbyodlaren
Ja nu finns båda mina okända buskar i ett album som heter okända växter

http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...id=hobbyodlaren
yla
kan det vara oxbär månne

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/coton...on/cotosca.html
yla
den andra ser ut som en rönnsumak

http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6nnsumak
kerstin z5-6
rödbladig smällspirea Diabolo är den rödbladiga
Physocarpus opulifolius Diabolo
Bengt i Särö
Hej Hobyodlaren.
Nu måste jag svara det är /Ccotinus coggygria "Royal Purble"
Röd Perukbuske ett mycket vackert exemplar du har.
Hälsningar
Bengt i Särö
thomaswahlqvist
Ja Perukbuske är det definitivt, vänta så skall du se vilka häftiga färger den kan få senare i höst.
Den andra kanske är Narrbuske?
Ciczi
Ettan är definitivt en röd perukbuske. Exemplaret vi har på skolan i Alnarp är gigantiskt, säkert 4 m högt... Och så vackert.

Bild två är inte en rönnsumak det är jag säker på. KAn man kanske få en närbild på bladen och dess nervatur? Skulle nämligen underlätta. smile.gif

mvh Ciczi
ewa zon 3
Kan nr 2 vara Manchurisk valnöt /Juglans mandshurica?

Googlebilder

/Ewa
hobbyodlaren
CITAT (hobbyodlaren @ 20-09-2006, 15:22)
Sylvia

Tack alla för tips. Jag ska ta en tydligare bild på den flikiga gröna. Det är inte Rönnsumak. Jag trodde det själv först, men Sumaken har uddiga/taggiga bladkanter det har inte denna.

Däremot är det ju helt klart Perukbuske, så det blev jag glad för att få veta. Den är verkligen vacker busken.

Jag ska undersöka och ta närbild på den andra, återkommer.
mvh Sylvia rolleyes.gif
hobbyodlaren
CITAT (ewa zon 3 @ 24-09-2006, 10:48)

Googlebilder

/Ewa

Tack för tips Ewa jag ska undersöka och ta lite bilder också. Än så länge är den som en buske knappt 70 cm hög. Jag återkommer med bild. Och jag ska läsa lite om valnötter. För busken luktar illa/starkt.
hobbyodlaren
CITAT (hobbyodlaren @ 25-09-2006, 08:11)
CITAT (ewa zon 3 @ 24-09-2006, 10:48)

Googlebilder

/Ewa

Tack för tips Ewa jag ska undersöka och ta lite bilder också. Än så länge är den som en buske knappt 70 cm hög. Jag återkommer med bild. Och jag ska läsa lite om valnötter. För busken luktar illa/starkt.

Nu har jag lagt in 7 bilder extra på den okända gröna busken

http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...id=hobbyodlaren

Funderar om det kan vara Valnöt eller????

Bladskaften på bladen är det översta i toppen ca 3 cm långt de andra bladen på sidorna sitter nästan direkt på grenen.

Busken doftar verkligen illa hela en.

wub.gif
hobbyodlaren
CITAT (thomaswahlqvist @ 23-09-2006, 17:59)
Den andra kanske är Narrbuske?

Hej Öland, Narrbuske var en bra gissning. Om det vore en sådan bleve jag mycket glad. MEN jag tror mina blad är alltför spetsiga, det verkar vara mer runda hjärtformade blad på Narrbusken - Decaisnea fargesii när jag kikar på bilder.
blink.gif
Ciczi
tuff nöt det där.

Av buskar som luktar illa så är prunus padus den första jag kommer att tänka på, men det är det ju inte.

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon