hobbyodlaren
I min nya trädgård finns en buske vackert sirlig, hela busken doftar starkt (inte gott) när man rör vid den. En kvist ser ut exakt nästan som en kvist från Ask. Men är lite lite luden och skaften är rödaktiga.

Så det är inget träd utan en buske. Jag har jämfört den med trädet Ask. Askbladen är släta. Min buske lite luden, men knappt märkbart. Annars sitter bladen parvis precis som på asken. Busken är ca 1,5 m hög, sirlig
Sagosessa
Det är kanske en fläder?
hobbyodlaren
Nej absolut ingen fläder den har jag innan.
Här är nu bilder på båda min okända buskar
http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...id=hobbyodlaren
yla
tror på rönnsumak
Trädgårdsamatören
Kan nr 2 vara en rönnspirea?
Betty
Hittade en bild på nätet... Sorbaria sorbifolia - Rönnspirea ser ut så här:
hobbyodlaren
CITAT (Trädgårdsamatören @ 22-09-2006, 17:42)
Kan nr 2 vara en rönnspirea?

Hej och tack för tips. Nej det är INTE Rönnspirea heller. Min har inga tandade bladkanter och så är bladen mycket större, bredare.
rolleyes.gif
hobbyodlaren
CITAT (Betty @ 22-09-2006, 17:53)
Hittade en bild på nätet... Sorbaria sorbifolia - Rönnspirea ser ut så här:

Mmm väldigt lik, men mina blad är mer blanka och släta OCH har inga tandade kanter som man ser att rönnspirea har om man tittar på närbilder av bladen. Vacker bild, HUR lägger du in den direkt här på forumet?

http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...id=hobbyodlaren

unsure.gif
Ingo
Hmm...varför tror du inte att det är ett träd? Det är en liten planta, javisst, men vem vet vad den kan växa upp till?

Anledningen till att jag frågar är att jag tycker att bladen är väldigt lika den här:

...som är litet mer uppvuxen än din buske, c:a 1,2 meter tror jag att den var när bilden togs. Och den luktade skarpt när man gned bladen, för de innehåller aromatiska oljor som gör att de flesta kryp skyr den; den blir väldigt sällan äten på.

PS: För att få in bilden här ska du öppna ditt album, klicka på bilden du vill ha, högerklicka på den och välja Egenskaper. I rutan som kommer fram ska du markera och kopiera URL:en efter Adress. Sedan skriver du ditt inlägg, klickar på Bild och klistrar in adressen.
För att lägga in en bild här måste du alltså först ha den på en webbsida som du kan länka till, du kan inte ladda upp den direkt till forumet från din PC:s hårddisk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon