Full version: Äpple från kärna-
catlady
Satte Red Delicious-kärnor i våras och har nu två 35 cm höga tunna små plantor i fönsterkarmen i söderfönstret. De har stått i väst hela sommaren och varit attackerade av både spinn och mjöldagg, men verkar nu må bra. Jag undrar hur jag ska ta hand om dem i vinter? Behöver de toppas för att förgrenas eller sköter de det själva när de blivit större? Ska de stå mörkt och torrt eller ska de ha extra ljus i vinter (jag bor i Skåne)? Är där annat jag borde tänka på?
KURT
Vad är avsikten med planteringen? Skall det bli äppelträd eller skall det bli någon form av bonsai som du skall ha inomhus?

Äppelträd brukar man annars odla utomhus. Se i övrigt råd på likande fråga tidigare i veckan.
catlady
Aha, tack för svar! Den tråden hade jag missat. Planen med min lilla samling fruktträd (mango, äpple, clementin, apelsin, avokado, chili) är att när vi äntligen flyttar till hus och trädgård så ska det som kan planteras ut, annars i växthus/vinterträdgård. Än så länge står allt i krukor inomhus, och om det inte spelar någon roll för äpplena så flyttar jag nog inte ut dem på balkongen (eller i trädgården...) förrän till våren då. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon