Man kan ha två inställningar till mat ... antingen "ska maten tysta mun" eller ska maten vara ett samtalsämne för hela kvällen. Jag föredrar den senare ...
Om man ser maten som ett sätt att umgås och en möjlighet att prova sig fram och smak olika saker och göra sina olika kombinationer så tycker jag absolut att många små rätter är bättre än en stor. Dessutom blir man sittande vid matbordet hela kvällen istället för att säcka ihop med en grogg i soffan.
Jag bjuder gärna på 15 olika smårätter, det tar hela kvällen att äta färdigt och det går åt massor av vin ... t.ex. kan man bjuda på ... :
Paj, gärna en tomatpaj (fråga gärna om mitt hemliga recept), spenatpaj, ostpaj, svamppaj, grönsakspaj ... har du flera små pajformar gör du såklart ett par tre olika
Smördegspiroger, med fyllning av spenat/mangold, svamp, svamp/ost, blandade grönsaker
Omelett, en tjock "tortilla Espanol" är oslagbar, en tjock omelett med potatis och lök, annars är såklart alltid en omelett med goda ostar eller svamp i god
Ugnsbakade rotsaker, skär morötter, potatis, kålrot, gulbetor m.m. ... vänd allt i olja med krossad vitlök och örtkryddor, havssalt ... långpanna in i ugnen ...
Brucetta, gott bröd, vänd det i vitlöksolja och rosta på båda sidor i ugn, lägg på en röra av finhackad tomat, paprika, basilika, balsamvinäger ... ringla på en god olivolja ... kan varieras i oändlighet ... allt kan förberedas utom brödrostningen
Olika sorters oliver
Marinerade soltorkade tomater
Olika ostar
Tapenad, gör egen på marinerade vitlöksklyftor, olivolja, basilika och oliver i mixern --- eller köp en burk
Tomatsallad, halvera cocktailtomater (gärna olika färger), lite vinäger och olja på och så lite salt ... gudagott !
Grönsallad, valfri sallad
Vitlöks/örtbröd, vänd goda brödskivor i en olja som du mortlat ihop vitlök och färska örter i ... alla örter är goda (timjan, basilika, rosmarin m.m.) ... rosta i ugn
Olika såser ... tomatsås, het tomatsås, vitlökssås, tomatsås med bönor, olika dipper
Stavar av färska grönsaker är gott att knapra på när man blivit för mätt men inte vill sluta äta ...
Det mesta av detta kan förberedas och bara det som skall rostas/bakas i ugnen behöver göras strax innan servering. Varje rätt blir ett samtalsämne och man kan äta och dricka i timmar ...
Köp mycket vin ... det går åt !
Vill du ha några recept så får du säga till ... så ska jag snickra ihop dem ... detta var mest för inspiration.