Full version: Vegetarisk "fin-mat"?
Castea
Vegetarisk vardagsmat fixar jag lätt, typ pasta/ris och grönsaksröror.

Men frågan är vad man ska göra till en lördagsbjudning på kvällen med rött/vitt vin till?

Kom med förslag på nåt gott, gärna litet annorlunda!

Middagsgästen äter ägg och mejeriprodukter, men i övrigt endast vegetarisk föda.
Bessie
Grönsaker och ris går lätt att göra lite finare. Grönsakerna kan man ugnsbaka tillsammans med getost eller halloumi, eller med bara salt och lite olivolja. Riset blir fort festfint om man gör en italiensk risotto med en god buljong, saffran, vitt vin och färskriven parmesanost. Aubergine skuren i skivor på längden och stekt eller grillad blir också rätt tjusigt som "dubbelsmörgåsar", dvs. en aubergineskiva på tallriken, strimlade soltorkade tomater eller tunt skivade färska med lite svartpeppar och salt, soc så en aubergineskiva till. Det är presentationen det hänger på...

dn.se har en bra databas med vegetariska recept.
Gurkan
Man kan ha två inställningar till mat ... antingen "ska maten tysta mun" eller ska maten vara ett samtalsämne för hela kvällen. Jag föredrar den senare ...

Om man ser maten som ett sätt att umgås och en möjlighet att prova sig fram och smak olika saker och göra sina olika kombinationer så tycker jag absolut att många små rätter är bättre än en stor. Dessutom blir man sittande vid matbordet hela kvällen istället för att säcka ihop med en grogg i soffan.

Jag bjuder gärna på 15 olika smårätter, det tar hela kvällen att äta färdigt och det går åt massor av vin ... t.ex. kan man bjuda på ... :

Paj, gärna en tomatpaj (fråga gärna om mitt hemliga recept), spenatpaj, ostpaj, svamppaj, grönsakspaj ... har du flera små pajformar gör du såklart ett par tre olika

Smördegspiroger, med fyllning av spenat/mangold, svamp, svamp/ost, blandade grönsaker

Omelett, en tjock "tortilla Espanol" är oslagbar, en tjock omelett med potatis och lök, annars är såklart alltid en omelett med goda ostar eller svamp i god

Ugnsbakade rotsaker, skär morötter, potatis, kålrot, gulbetor m.m. ... vänd allt i olja med krossad vitlök och örtkryddor, havssalt ... långpanna in i ugnen ...

Brucetta, gott bröd, vänd det i vitlöksolja och rosta på båda sidor i ugn, lägg på en röra av finhackad tomat, paprika, basilika, balsamvinäger ... ringla på en god olivolja ... kan varieras i oändlighet ... allt kan förberedas utom brödrostningen

Olika sorters oliver

Marinerade soltorkade tomater

Olika ostar

Tapenad, gör egen på marinerade vitlöksklyftor, olivolja, basilika och oliver i mixern --- eller köp en burk

Tomatsallad, halvera cocktailtomater (gärna olika färger), lite vinäger och olja på och så lite salt ... gudagott !

Grönsallad, valfri sallad

Vitlöks/örtbröd, vänd goda brödskivor i en olja som du mortlat ihop vitlök och färska örter i ... alla örter är goda (timjan, basilika, rosmarin m.m.) ... rosta i ugn

Olika såser ... tomatsås, het tomatsås, vitlökssås, tomatsås med bönor, olika dipper

Stavar av färska grönsaker är gott att knapra på när man blivit för mätt men inte vill sluta äta ... smile.gif

Det mesta av detta kan förberedas och bara det som skall rostas/bakas i ugnen behöver göras strax innan servering. Varje rätt blir ett samtalsämne och man kan äta och dricka i timmar ... rolleyes.gif

Köp mycket vin ... det går åt !

Vill du ha några recept så får du säga till ... så ska jag snickra ihop dem ... detta var mest för inspiration.
Castea
Tjusigt! smile.gif

Tackar er för tips och inspiration!
Maria i Helsingborg
Gurkan: "Jag bjuder gärna på 15 olika smårätter, det tar hela kvällen att äta färdigt och det går åt massor av vin ... " + alla rätterna.

*Skriver upp på minneslappen*
"Komma ihåg att bjuda in mig själv till Anders och sambon" biggrin.gif rolleyes.gif

My kind of people - sympatisk inställning till både odlande och mat!
yrian
CITAT (Maria i Helsingborg @ 21-09-2006, 10:24)
*Skriver upp på minneslappen*
"Komma ihåg att bjuda in mig själv till Anders och sambon"  :D  :rolleyes:

Du är SÅ välkommen!
Likaså är ett trevligt vin välkommet som följeslagare! tongue.gif
Fizzgigg
Annars kan du ju testa att göra en kycklinggryta fast använda "quorn-kyckling" istället. Det var jättekul, vi var på påskmiddag hos min moster i våras som ville retas och serverade köttfärssås, stekt kyckling och en massa mums. Men allting var quorn och det berättade hon inte förrän efteråt. Alla mumsade och åt och det var jättegott, sedan frågar hon "det var väl inte så dumt med en vegetarisk middag?"
Barnen frågar fortfarande så fort det serveras köttfärs eller kyckling att "det är väl riktigt kött, va?" smile.gif

Surfa till tasteline.com och sök på quorn så får du upp en massa mumsigt som Quorn Färs spett med grön curry, grillat bröd och syrlig äppelsallad, Quorn Tikka Masala och så vidare.
Rapchic
pappa brukar göra jättegoda bönsallade
då man rör ner det som passar ihop
tex två olika bönor (själv gillar jag kidney), keso,
paprika i små bitar, rödlök, OLIVER (går även utan)
peppar, paprikapulver..
eller göra den utan keson med vinägerdressing...
byta ut rödlöken mot purju..
ta örtkryddor istället för paprikapulver..
bara fantasin sätter gränser
(går även at hä i kokt potatis och man har potatissallad till tex qorn korv)
netaave
En vegetarisk quiche
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan även göra en god lasagne, byt bara ut köttfärssåsen mot en mycket välkryddad ratatouille gärna med chili i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon