Full version: hjälp med trädval
Kat
Jag funderar på att "bygga" ett staket, en avgränsning(inne på gården), av äppleträd eller möjligen päronträd som jag beskär och flätar ihop.

Har ni, duktiga odlare, några förslag om vilka träd som lämpar sig bra till detta?
Billiga sorter är att föredra.
Självklart vore det kul med olika sorter, men jag förstår om det kanske kan bli problem om de har väldigt olika växttakt.

Bor i zon 4

Är det någon här som gjort detta kanske och kan tipsa och visa bilder?
KURT
Om det inte skall bli väldigt högt så msåte du använda svagväxande grundstammar om du också skall få frukt. Och då måste det nog bli äpple.
Kat
Bör det vara sådana som inte är ympade på andra stammar?
Vad letar jag efter, i så fall?

Jag är dålig på detta. Jag har fått nätan alla mina träd i present.
KURT
Det msåte vara ett fruktträd som är ympat på svagväxande grundstam. För äpplen finns det då främst pelaräppelträd (mycket begränsat utbud) eller spaljéträd. Spaljéträd kan odlas som häck, det finns många olika varianter, man kan plantera träden snett eller bygga andra former av häckar. I böcker om beskärning brukar det finnas exempel. Det finns också exempel på olika spaljéer på nätet.

Se också en tidigare tråd om spaljerade fruktträd.
Cilla
Det är lättare att sätta en frukthäck än man tror. Du kan mycket väl blanda olika sorter även om de har olika tillväxt. Äen i en häck med samma art får man pyssla med vissa mer eftersom de alltid har lite olika egenskaper och växtförhållanden.

Välj först vilken form på häcken du ska ha. (Se bilderna på länkarna som Kurt gav.)

Fundera på om du kan tillåta lite assymetri. Kan du det så kan du blanda både äpple och päron i häcken.

Välj i första hand härdiga sorter, dvs sådana som klarar en zon mer än du har. Det är inte så kul om en del av ens häck dör, även om det också kan repareras.

Titta sedan på hur snabbt andra fruktträd växer i din trädgård eller i närheten. Om du har perfekt jord, lä, full sol och träden växer snabbt, då är det läge att beställa äpple på svagväxande grundstam och inte blanda in päron i häcken eftersom den alltid kommer på ganska starkväxande underlag. Häckäpple på svagväxande underlag kan du antingen beställa via din trädgårdsbutik eller direkt hos t ex Julita genbank (se nätet) eller annan mer näraliggande genbank.

Men i zon 4 skulle jag nog hellre sätta häckäpple på vanlig grundstam, dvs A2. Då kan du också blanda in eller ha päron i en del av häcken - de växer ungefär lika snabbt. I zon 4 växer det normalt inte så snabbt och A2 är dessutom härdigare än de svagväxande underlagen. Men även om du väljer detta måse du beställa, för de kronträd satta på A2 som man köper har ju inte en form som passar en häck.

Ett helt annat alternativ är att du tänker dig en ganska friväxande buskhäck. Då kan du göra fröstammar själv genom att nu sätta en massa kärnor i backen. När de växer upp ympar du på äppelsorter du vill ha. Även med en sådan kan du styra formen på häcken, men den kommer att bli starkväxande och du får beskära en hel del. En fördel med en lite mer buskig variant är att du kan beskära den lika ovarsamt som en häck av annat slag, med häcksax.
Kat
Jag tänker mig ett "staket" av den nedersta formen i Kurts länk (palmett), men med bara två "slanor".

Tänken är att de ska kunna stå upp av egen kraft, utan stöd, när de blir vuxna nog.
Sven Karlsson
Sorter, så titta på blomqvistplantskola.com så finner du massor olika sorter och ympkvistar köper du hos Gränna plantskola och grundstammar Rögle plantskola. Ympverktyg hos Jula om du inte kan på annat sätt.
Kommer att prova Konsta, Pekka, Petteri, Rubinola och Tobias vilket kan synas som olika sorter men har en del sorter sedan förut. (Alla är zon 5 minst utom Rubinola som ofta får små äpplen i zon 4 och uppåt men är resistent mot skorv. Alla på B 491 som är små trän på 2-2,5 meter fullväxta och mycket härdiga enl. USA -40 grader C.) Har över 150 trän av olika stammar som A2, B9, B491, B396.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon