Full version: Invasion av röksvamp
netaave
Det har växt otroligt dåligt i våra pallkragar den här sommaren, dillen kom upp som små strån bara och löken var nu i september lika stor som sättlöken vi satt.
Sockerärtorna, rödbetorna och kryddväxterna växte dock bra.
Gjorde i ordning dom förra året, med jord från Hasselfors garden och kogödsel från påse. Då växte det bra.
Nu har jag fått 2 av dom fullständigt fulla med röksvamp, finns inget sådant i resten av trädgården. Måste väl tömma jorden nu och se till att allt kommer bort, kan väl inte ens använda den jorden till fyllning för förr eller senare kommer dom väl där då.
KURT
Jag tror inte att du behöver tömma bort jorden. Jorden du köpte från från Hasselfors garden var förmodligen värmebehandlad för att avdöda alla ev fröer. Nackdelen med det är att man inte har någon etablerad mikroflora och då kan en art som kommer in ta över ganska lätt. Det händer ju t o m att folk får svampar i blomkrukorna inne. Med tiden kommer andra svampar och bakterier (och ogräsfröer!) etablera sig i jorden och då kan inte en art ta över på det sätt som röksvampen nu gjorde.

Jag tycker sällan att det är en fördel att odla i ny påsjord, enda fördelen den har är att den är välgödslad och har en bra vattenhållande struktur. Men det är ju inget "liv" i den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon