Alba
Jag håller just på att tvätta t-shirt i alla varianter .
Önskar att det fanns en bestämmelse som sa att tvättrådet måste sitta tex i sömmen på höger sida. Då skulle man slippa vrida och vända alla vägar och söka. Puh wink.gif
netaave
Skulle också behöva vara en bestämmelse över att alla tvättråd och storleksetiketter skulle hålla för tvätten. Dvs synas även efter fler tvättar.
Piggeplopp
och jag måste tillägga att tvättetiketten ska innehålla begriplig text....
"Om färg mättad..." Va betyder det?

/Pia
stina
Jag klipper bort alla lappar direkt när jag köpt plagget, tycker dom är fruktansvärt obehagliga - kliar!!!

Jag tvättar allt i 40 grader - separerar bara ljus och mörkt.
Allis
CITAT (Piggeplopp @ 21-09-2006, 12:16)
och jag måste tillägga att tvättetiketten ska innehålla begriplig text....
"Om färg mättad..." Va betyder det?

/Pia

Det betyder att färgen är stark, eller mörk. Den som skiljer sig mest från vitt.
Allis
CITAT (Alba @ 21-09-2006, 10:27)
Jag håller just på att tvätta t-shirt i alla varianter .
Önskar att det fanns en bestämmelse som sa att tvättrådet måste sitta tex i sömmen på höger sida. Då skulle man slippa vrida och vända alla vägar och söka. Puh wink.gif

Tvättråden brukar för det mesta sitta på plaggets vänstra sida, om det är en tröja. Annars i linningen på byxor tongue.gif
Bee
Visst finns det en överenskommelse om att etiketterna skall sitta på vänster sida (om det inte sitter baktill i halsringningen). Det är ju för att man skall veta vad som är bak och fram på plagget. Sånt syns ju inte alltid.

Min största önskan är att tillverkarna inte skall fegmärka tvättråden. Ett bomullsplagg *skall* tåla 60 grader. En gång köpte jag en bomullsskjorta som det stod kemtvätt på. Tom försäljaren tyckte det var i värsta laget.
pimpim
Jag tycker att det är väldigt få plagg som enligt tvättmärkningen ska tålas att torktumlas. Jag är väldigt feg också med att chansa, men det är så svårt att få det att torka i vår källare. Brukar ni chansa på att det går att tumla?
LadyG
Oja, jag kör allt i tumlaren, och klarar det inte det... ja då var det väl hemskt tråkigt men inget att göra åt. Jag har inget emot att chansa smile.gif
askar
Jag kör allt utom stickade plagg och "finare" topar och tröjor.

Plagg som man tvättat några ggr är färdigkrympt =
krymper inte mer i tumlaren.
Är man osäker så kör på lägre värme.

Herrskjortor t.ex är nästan färdigstrukna när de tumlas till "stryktorrt". smile.gif
Bee
Jag tycker det beror på vad man har för tumlare. Jag tumlar betydligt fler saker sen vi bytte tumlare för ett par år sen.

Vår gamla hade två lägen: varmt och jättevarmt. Det krävde tätare kontroller än vi utförde. Många krympta plagg blev det...
askar
CITAT (Bee @ 22-09-2006, 10:42)
Jag tycker det beror på vad man har för tumlare. Jag tumlar betydligt fler saker sen vi bytte tumlare för ett par år sen.

Vår gamla hade två lägen: varmt och jättevarmt. Det krävde tätare kontroller än vi utförde. Många krympta plagg blev det...

Det stämmer säkert.

Glömde säga att det gäller tumlare av "nyare datum"...
min förra som byttes ut för tre år sedan, var från åttiotalet
och den var absolut för varm för att kunna tumla allt i.

Likaså har jag erfarenheten att Evakueringstumlare" inte alls är lika bra
som Kondens dito.
De blåser för varmt och skrynklar plaggen.
pimpim
Vår tumlare har två lägen bomull/linne och syntet, så väljer man syntet så går kanske det mesta att tumla då.
Den är nyare sort ca 1 år electro helios
askar
CITAT (pimpim @ 22-09-2006, 10:48)
Vår tumlare har två lägen bomull/linne och syntet, så väljer man syntet så går kanske det mesta att tumla då.
Den är nyare sort ca 1 år electro helios

Min Bosch har också
Vit/kulört, Syntet + knapp jag kan trycka in
om jag vill ha extra låg värme.
Pirum
Jag tillämpar samma darwinistiska syn på tvätt som jag gör i trädgårdsodlingen; det plagg som inte pallar 60C och torktumling får skylla sig själv på samma sätt som plantor som inte pallar att knuffa undan ogräset. Jag har sett JEANS som det står 30C på...helt vanliga blåjeans alltså, inga pärlor eller strunt på. Maken till försiktighet.
anna_rispan
njae, har jag väl kollat på plagget en gång så vet jag i vilken tvätt jag ska köra det.

men det beror väl på hur mycket tvätt man har varje gång. har man storhushåll så kanske det är krångligare.

brukar undvika mystiska tvättråd/kläder.

köper helst 100 % bomull de ska klara 60 grader annars så får de skylla sig själva som någon tidigare skrev. hehe

tröjor med tryck går i 40 grader

fin tröjor i mystiska material går i 30 grader.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon