Full version: anlägga en rabatt
matildziukas
Hej!

jag vill anlägga en ny rabatt och vill att det alltid ska finnas blommor som blommar-under våren,sommaren och hösten,ev.vinter.Har ny ngt förslag på blommvalet?

Tackar!

Mvh Matilda
kerstin z5-6
Vårlökar och försommarblommande perenner finns ju i massor -där kanske man kan vara lite vildare i färgkombinationerna-men sedan -.. där skulle det vara bra att veta vilka färger du vill att din rabatt ska gå i ?
vitt silver och rosa är fint tycker jag , men du kanske gillar andra färger ?
I albumen här på forum finns många rabattförslag och växter titta gärna i dem

Sena höstblommare går ofta i gult, mörkrosa vitt -men även där finns färgvarianter
linvik
Jag har precis fixat till en av mina rabatter. Kolla här. Kanske du kan få lite inspiration?

Rabatten är liten men jag har försökt få till det så att det hela tiden är något som blommar i rabatten. Lungört och hosta har bladverk som står sig hela säsongen.

Tidig vår: Julros och snödroppar
Maj: Lungört i blått och rosa
Juni: Ljusrosa näva och allium, samt dvärgsyrenen. Jag har inte satt allium än, men lutar mot en vit.
Juli och augusti: Hosta och rosa astilbe
Ev augusti-september: Nävan blommar förhoppningsvis om
Slutet av september-oktober: En blå låg aster
fruberglund
CITAT (linvik @ 24-09-2006, 22:37)
Jag har precis fixat till en av mina rabatter. Kolla här. Kanske du kan få lite inspiration?

Rabatten är liten men jag har försökt få till det så att det hela tiden är något som blommar i rabatten. Lungört och hosta har bladverk som står sig hela säsongen.

Tidig vår: Julros och snödroppar
Maj: Lungört i blått och rosa
Juni: Ljusrosa näva och allium, samt dvärgsyrenen. Jag har inte satt allium än, men lutar mot en vit.
Juli och augusti: Hosta och rosa astilbe
Ev augusti-september: Nävan blommar förhoppningsvis om
Slutet av september-oktober: En blå låg aster

Jättefin rabatt!

Ja, inte är det lätt det där med att få det att blomma hela säsongen, växterna gör ju lite som de vill med blomningen tycker jag. Sen beror det ju på hur vädret blir, i år går ju inte ha som nån riktlinje direkt laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon