Full version: Hasselnötter
netaave
Det växer sådana buskar vilt ute i skärgården har jag sett. Skulle vilja ha i trädgården. Någon som har erfarenhet?
Johan.S
Mina hasselplantor har sått sig själva, tyvärr kan jag aldrig skörda dem på grund av att ekorrarna skördar dem före mig. sad.gif
Angående plantering och odling av hasselnötter rekommenderar jag: Sveriges pomologiska förenings ströskrifter ; 12. Har läst boken själv och finner den både intressant och lärorik.

netaave
CITAT (Johan.S @ 22-09-2006, 07:32)
Mina hasselplantor har sått sig själva, tyvärr kan jag aldrig skörda dem på grund av att ekorrarna skördar dem före mig. sad.gif
Angående plantering och odling av hasselnötter rekommenderar jag: Sveriges pomologiska förenings ströskrifter ; 12. Har läst boken själv och finner den både intressant och lärorik.

Hmmm vi har också ekorrar i trädgården. Man kanske blir av med dom alltså!
Läste på hortogreens sida att man ska plantera två olika sorter för bästa skörd.
Tycker det skulle vara häftigt att kunna knäcka egna nötter till jul. När jag var liten hade vi en hasselbuske alldeles invid där vi bodde och där plockade vi på höstarna. De som finns förädlade till försäljning har ju också stora fina nötter.
KURT
Stora och fina nötter brukar det ju inte bli av de bilda. Dessutom kan de få besök av en nötviveln, så att man bara hittar larver i alla hasselnötter.
netaave
CITAT (KURT @ 22-09-2006, 14:22)
Stora och fina nötter brukar det ju inte bli av de bilda. Dessutom kan de få besök av en nötviveln, så att man bara hittar larver i alla hasselnötter.

Hur stor är den risken i de odlade då? En och annan angripen ser man ju även i köpenötter.
Johan.S
CITAT (netaave @ 22-09-2006, 14:05)
Hmmm vi har också ekorrar i trädgården. Man kanske blir av med dom alltså!
Läste på hortogreens sida att man ska plantera två olika sorter för bästa skörd.

Enligt Sveriges pomologiska förenings ströskrifter ; 12 är ekorren det skadedjur som vållar hasselodlaren de största förlusterna. Extra stort anses problemet vara på grund av att ekorren gärna skördar nötterna innan de är mogna (ett faktum undertecknad kan intyga). I nämnda bok rekommenderas avskjutning för att rädda nötterna, kan i sammanhanget nämna att min farmor använde slangbella för att freda hasselbuskarna från ekorrar.
Beträffande sjukdomar och insektsangrepp är tydligen de odlade sorterna inte lika känsliga som vild hassel. Om man har vild hassel som är frisk rekommenderas man dock att behålla dem, då de anses värdefulla för pollineringen. Den vilda hasseln bör då lämpligen stå något väster om den odlade för att få så goda förutsättningar som möjligt.
ingrid fuxwall
Själv brukar jag köpa nötter till jul, som jag sedan lägger ut och en gång hade vi en hund som älskade att knäcka dessa och sedan fick vi tomten full av små hasslar som nu vuxit och blivit stora men nötterna snor någon innan vi hinner tänka tanken.

För många år sedan plockade jag vilda hasselnötter och tog tillvara men de var så små att det var inte värt besväret.

ingrid
netaave
CITAT (ingrid fuxwall @ 23-09-2006, 21:27)
Själv brukar jag köpa nötter till jul, som jag sedan lägger ut och en gång hade vi en hund som älskade att knäcka dessa och sedan fick vi tomten full av små hasslar som nu vuxit och blivit stora men nötterna snor någon innan vi hinner tänka tanken.

För många år sedan plockade jag vilda hasselnötter och tog tillvara men de var så små att det var inte värt besväret.

ingrid

Har du kollat på marken?
En gammal trädgårdsmästare lärde mig att man alltid skördar hasselnötter från marken, dom släpper tydligen taget från busken då de är mogna.
Johan.S
Märkligt nog så tycks inte någon av de hasselsorter som omnämns i Sveriges pomologiska förenings ströskrifter ; 12 finnas att köpa längre.
Med utgångspunkt från nämnda bok skulle sorten Bergeri vara den mest lämpliga för undertecknads egen trädgård om jag ville plantera en ädel hasselbuske, den sorten kan jag dock inte finna någonstans.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon