Full version: övervintring
peppiga pia
Help! Vet någon hur jag övervintrar trillingblomma & silvernjurvinda. Klipper jag ner dem? Täcker över? Tar in? Går det att föröka dem på något sätt? Tacksam för tips! Är väldigt mycket nybörjare. wacko.gif
kerstin z5-6
Bägge kan tas in och övervintras ljust och så svalt det går -som krukväxter
bägge kan klippas ner något om de tar stor plats -vattnas mycket lite under den mörkaste årstiden -ju mindre ljus desto mindre vatten
Ett vanligt lysrör över växterna gör stor skillnad under dec -mars
peppiga pia
Tackar Kerstin! Jag ska absolut testa att ta in dem!! Silvernjurvindan är det första gången jag lyckats med, från frö --> till större planta. Jag kan dock inte ordna fram förslagen temperatur, men förhoppningsvis fixar det sig ändå. Lysrör torde vara lättare att arrangera. Tack än en gång! smile.gif
kerstin z5-6
och i vår tar du sticklingar av sillvervindan, så du har massor till alla krukor :9 smile.gif
peppiga pia
Försöka föröka, ja visst! Det ska jag absolult göra!! Tack än en gång. Övervintrade en campanula sist och det gick bra. Ett tag såg den ut att må lite risigt, men den repade sig. /Pia
kerstin z5-6
Blir nog jättebra -ljus -då går det fint att fuska lite med hög temp i stället smile.gif
anna_rispan
Hoj! Silvernjurvindan. Måste den alltså tas in för att övervintras. Den går inte alls ute?? Kan den stå med en pelargon i en trappuppgång?
Alexander-VG-zon3
CITAT (anna_rispan @ 15-10-2007, 16:00) *
Hoj! Silvernjurvindan. Måste den alltså tas in för att övervintras. Den går inte alls ute?? Kan den stå med en pelargon i en trappuppgång?

i zon 0-1 går det med lite tur och skyddat läge och rejält med snö . tål ca -6c . annars övervintrar den inne svalt .
Alexander-VG-zon3
CITAT (peppiga pia @ 21-09-2006, 14:10) *
Help! Vet någon hur jag övervintrar trillingblomma & silvernjurvinda. Klipper jag ner dem? Täcker över? Tar in? Går det att föröka dem på något sätt? Tacksam för tips! Är väldigt mycket nybörjare. wacko.gif

har din trillingblomam börjat tappa blad eller är den grön än ?

det finns gamla sorter som tappar bladen helt och ska övervintra +5c . dom tål även lätt frost

dom moderna sorterna tappar inte bladen och har större blomblad och övervintrar +10c +15c och tål inte frost och behöver även extra ljuse om vintern .
anna_rispan
CITAT (flaxss @ 15-10-2007, 16:43) *
i zon 0-1 går det med lite tur och skyddat läge och rejält med snö . tål ca -6c . annars övervintrar den inne svalt .

tack Flaxxs! då får den stå i trappen sen då. spännande!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon