Jane/Bua
Jag har fått en växt från en granne på landet och varken jag eller hon vet vad den heter, kan någon hjälpa mig? Min granne har själv fått den i sin tur från en bekant från Landskrona eller Karlskrona.

Växten är ca 80 cm hög, sprider sig lätt med frön, har blå stora klockformade blommor och en slags frukter som liknar physalis.

Jag har försökt att bifoga en bild som ligger på min hårddisk med det verkar inte fungera, så om du vill ha en bild för att kunna bedömma vad det är, hör bara av dig så skickar jag bilden till din privata mailadress.
jane@ossowicki.net
Eva 33c
Det låter som en Leanderklocka/Ballongblomma, Nicandra physalodes (namnet betyder just "lik physalis" : ) )
Kolla den här länken och se vad du tror. Eller sök fler bilder på google genaom att använda det vetenskapliga namnet.
För framtida behov av att visa bilder kan du lägga upp ett album här på odla. Därifrån kan du sedan länka bilder till inlägg. smile.gif
Jane/Bua
CITAT (Eva 33c @ 21-09-2006, 16:38)
Det låter som en Leanderklocka/Ballongblomma, Nicandra physalodes (namnet betyder just "lik physalis" : ) )
Kolla den här länken och se vad du tror. Eller sök fler bilder på google genaom att använda det vetenskapliga namnet.
För framtida behov av att visa bilder kan du lägga upp ett album här på odla. Därifrån kan du sedan länka bilder till inlägg. smile.gif

Tack,
Det var exakt den växten. Allt stämde. Den kom ju dessutom från en grannes väninna från Karlskrona där den tydligen är förvildad! Kan vara bra att veta att den är giftig. Tack för tipset! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon