Microlys
För några veckor sedan, planterade vi om vår clivia. Dels för att den hade fått ett skott som vi satte i annan kruka, dels för att vi tyckte att den första krukan var lite för liten.

Allt sedan dess, har ett mögellager legat uppe på jorden. När man vattnar lägger sig vattnet på detta lager. Så i förrgår planterade vi om med ny jord igen. Nu har det återigen börjat komma mögel, det börjar närmast växten.

Det konstiga är, att när vi tog upp clivian från den första omplanteringen, hade den fått rikliga rötter, men det var helt torrt kring dessa. Vattnet hade alltså inte nått ner, men ändå hade den växt.

Kan någon hjälpa mig med lite råd? Eller ge mig tips på vem jag kan fråga?

Till saken hör, att vi även planterade om andra växter med samma jord som den vi hade till clivian, men dessa har inte möglat.
Alexander-VG-zon3
tvätta clivian i duschen å tvätta rötterna å bladen å allt någa sen plantera om den på nytt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon