Jag håller på för fullt med att få ordning på trädgården och att lägga vår egen prägel på den! Nu bor vi i ett gammalt hus och det saknas en kryddträdgård kan jag tycka...
Jag är nu sugen att skaffa ett kryddland! Jag skulle gärna ha olika kryddor som jag skulle kunna göra te av och torka och ta till vara på... Har någon bra förslag på olika kryddsorter?
Jag är inte mycket för örtte ... men jag gillar örter till mat.
Oumbärligt i mitt kryddland är :
Timjan :
Vanlig kryddtimjan
Citrontimjan
Apelsintimjan
Olika varinater på krypande- och backtimjan mest för dekoration
Salvia :
Vanlig kryddsalvia
Vanlig varigerad salvia
Salvia tricolore
Rosmarin
Franska Dragon
Curryört
Grekisk oregano
Kungsmynta
Mynta :
Grönmynta
Pepparmynta
Äppelmynta
Skånsk ädelmynta
+ olika varigerade och dekorativa myntor
Gräslök
Fick jag bara ha en krydda skulle det lätt bli vanlig timjan !!!
Tillägg :
Naturligtvis måste man ha malört och Johannesört till lilla nubben också.
Ettåriga kryddor som man bör ha kan vara :
Basilika, finns hur många sorter som helst med smak av anis, kanel, citron, lime m.m.
Kummin
Spiskummin
Koriander
Persilja
Dill
mari_tres
22-09-2006, 08:37
Åbrodd tycker jag hör till, inte för att jag använder den, utan för att den doftar så gott =) (och rutan, mest för att den är så fin!)
Sen har jag även spansk körvel och libbsticka, som båda blir rätt stora. I kryddlandet finns också plats för luftlöken, som används flitigt här.
Till te använder jag mest mynta och citronmeliss.
Tack snälla för tipsen! Nu är det bara att planera och införskaffa växter!! Kram Kram
Jonas70
26-09-2006, 13:12
Malört och pors är två favoriter för mig som gillar att krydda eget brännvin.
Ung_trädgårdsfantast
27-09-2006, 13:08
[COLOR=purplhar hört att oregano skulle vara svårt att lyckas med
ska man då odla i kruka eller friland??
hur ska rosmarin bäst odlas?
Oregano är inte svår, jag frösådde Grekisk Oregan i våras och plantorna är stora och frodiga nu. Den vanliga 'Origanum vulgare', kungsmynta, är ännu enklare (rena ogräset säger en del) och jag tror också att den är härdigare än den Grekiska. Tyvärr smakar den inte alls lika bra.
Plantor av Kungsmynta är lätta att få tag på, även snygga gulbladiga, om man inte har tålamod att dra upp dem från frö.
Rosmarin vill gärna stå ute sommarhalvåret och inne på vintern. Köp en färdig planta, den tar ett tag på sig att växa upp och bli stor.
Ung_trädgårdsfantast
27-09-2006, 13:24
ok TACK!!
vilken oregano är den bästa som kan passa som "pizzakrydda" då..?
Eva i Västerås
02-10-2006, 11:34
Av vanlig oregano finns en småväxt sort, "var. compactum", som har mycket starkare och godare smak än den vanliga.
Sedan verkar de självsådda plantorna (ogräset...) ha svagare smak än de köpta eller de från köpta frön. Jag har många sorter, så det är kanske korsningarna som blir mindre lyckade. De småväxta varianterna är jättevackra när de blommar, liksom backtimjan och piplök, två av mina andra favoriter. Har mycket mer backtimjan och citrontimjan än vanlig timjan. Den växer bättre, tål vintrarna bättre och smakar lika bra, om än lite annorlunda mot vanlig kryddtimjan. Och de blommar som sagt vackert.
Citronmeliss är favoritogräset. Fröar av sig något rent vildsint!
Lager klarar jag inne över vintern, men rosmarin har jag givit upp. Den hanterar jag som ettårig. Den ska ha svalt (helst under +10) och ljust. Få se om det går i garaget i nya huset, det är väl ljuset det faller på om det inte går.
CITAT (Ung_trädgårdsfantast @ 27-09-2006, 14:24)
ok TACK!!
vilken oregano är den bästa som kan passa som "pizzakrydda" då..?

Den godaste och mest aromatiska oreganon är (tycker jag då ...)
Grekisk oregano.Vanlig Kungsmynta smakar inte så mycket, O. compactum är bättre men inte bäst.
Citerar mig själv från en gammal tråd på ett annat forum :
CITAT
Kärt barn har många nam som det brukar heta och vad det gäller kungsmynta och oregano har jag haft myror i huvet ett bra tag men jag sökte lite information och hittade en del.
Origanum vulgare är den vanliga kungsmyntan, det är inte den som normalt används som krydda och smaken är underlägsen.
Origanum heraclioticum, synonym med O. vulgare var. hirtum är vad vi normalt använder som kryddan "oregano". På svenska heter den Grekisk oregano.
O. vulgare var. compactum ligger smakmässigt nånstans mellan dessa.
Jag har odlat en hel del O. vulgare, både grön- och gulbladig och blivit mycket besviken på smaken, i det närmaste torrt gräs, men ska till nästa säsong köra på med den grekiska varianten.
Till familjen hör också O. majorana, som vi kallar mejram. Hur många varianter av mejram det finns låter jag vara osagt.
Som prydnad är den vanliga Kungsmyntan dock fantastisk och som nämnts tidigare en fest för humlor och bin.
Jag köpte en planta "hot and spicy" oregano. Den är verkligen extra pepprig. Lappen sa inget mer om vetenskapligt namn, men den ser ut som en vanlig oregano så förmodligen är det nån förädlad namnsort av O. vulgare.
O. vulgare var hirtum är det man ska leta efter om man vill ha "pizzakryddan". Det går utmärkt att driva upp från frö, startar man tidigt kan man skörda en del redan samma år. Sen ska man dessutom ta lite timjan och rosmarin på pizzan tillsammans med oreganon, så blir det extra gott
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.