Full version: Glömda födelsedagar
Alba
När fyller grannen år
ester
Min familj fanns inte med. Inte grannen heller.

huh.gif
Castea
Ja, den där sidan smyger jag omkring på rätt ofta. Dock är jag fortfarande rätt paff att ens födelsedatum och födelseår numera får spridas offentligt på detta sätt.

Men... skoj är det också, det ska inte förnekas. Speciellt som jag är urusel på att gissa folks åldrar.
Ciczi
lite läbbigt

Ciczi
Alba
Jag håller med - det känns läskigt att "obehöriga" kan få fram detta.
Men man äger inte längre sina födelsedata.

En granne till mig fick fram en lista över alla stugägare där han bor med namn och fullständigt personnummer - hur nu det kan gå till.

Alla jag sökt på har jag hittat - utom en liten tjej på 6 år.
Castea
CITAT (Alba @ 21-09-2006, 21:41)

Kanske är det så att man ej kan söka omyndiga personer?
Alba
Ja - jag hoppas att det är så.
Allt kan ju missbrukas av någon med rymligt samvete.
cic
CITAT (Castea @ 21-09-2006, 21:44)
CITAT (Alba @ 21-09-2006, 21:41)

Kanske är det så att man ej kan söka omyndiga personer?

CITAT
Här söker du efter dina vänner och bekantas födelsedagar, från 15/16 år och uppåt.

Från Birthday.se
Ciczi
Min bättre hälft säger att tidigare fick man fram fullständiga personuppgifter, dvs allt som fanns i folkbokföringens register.

Ciczi
netaave
Säger bara PUL (personuppgiftslagen)
Har den slutat gälla eller?
Funderade också på det när jag fick lilljäntans klasslista och alla personnr, alla 10 siffror, står med.
På jobbet får jag inte ha vikariernas personnr i pärmarna p.g.a. PUL
Castea
Från Birthday.se:

CITAT
Informationen är från offentliga register och hanteras enligt de villkor som finns i Kreditupplysningslagen (KUL), Tryckfrihetsförordningen (TF) och Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL).

Jag är inte jurist, men skulle vara intressant om någon vet och kan förklara om/hur dessa lagar styr över PUL. Verkar vara någon juridisk krock i alla fall, eller?
Hannele
CITAT (Alba @ 21-09-2006, 21:09)

Grannarna struntar jag väl i... wink.gif
Vännernas födelsedagar vet jag.
forget-me-not
Att lämna ut datum och år är väl okej. Men det finns värre sidor som även lämnar ut de fyra sista sifforna. Det är mindre okej tycker jag. Man hör ju ibland om människor som stjäl andras personnummer och köper på kredit etc. mad.gif
Castea
CITAT (Hannele @ 21-09-2006, 22:50)

Samma här.

Men sidan kan ju vara användbar om man spanat in någon trevlig & lovande nisse... wub.gif

tongue.gif
vickeva
Superbra sida, säger jag som alltid kommer på födelsedagar försent. Nu får jag ju påminnelse en vecka innan på mailen, TACK för tipset!!!!
Monica M zon 4
Tycker nog det är lite otäckt. Tyckte jag såg att man kunde söka på alla som är över 15. Då kan dom väl knappast räknas som myndiga. sad.gif
Rossi
CITAT (Castea @ 21-09-2006, 21:27)
Ja, den där sidan smyger jag omkring på rätt ofta. Dock är jag fortfarande rätt paff att ens födelsedatum och födelseår numera får spridas offentligt på detta sätt.

Men... skoj är det också, det ska inte förnekas. Speciellt som jag är urusel på att gissa folks åldrar.

Det är offentliga uppgifter. Det finns många länder som inte fattar hur Sverige kan vara så öppna med alla möjliga uppgifter. Vi är extremt öppna när det gäller de här frågorna.
Reserv
Den där va´kul juh, hitta igen en massa gamla kompisar, synd att det bara står ort och ingen gatuadress. rolleyes.gif
askar
Ingen fara tycker jag... så länge man inte också lämnar ut
personnummer.

Själv har jag i flera år använt mig av Gratta.nu
för att komma ihåg stora släktens födelsedagar. smile.gif
Alba
CITAT (Castea @ 21-09-2006, 22:57)
CITAT (Hannele @ 21-09-2006, 22:50)

Samma här.

Men sidan kan ju vara användbar om man spanat in någon trevlig & lovande nisse... wub.gif

tongue.gif

Min tanke var inte att intressera sig för grannen. Det gör inte jag heller.

Det var bara en rubrik - men kanske en dålig rubrik. wink.gif
forget-me-not

Åldern har ingen betydelse, vet du väl! wub.gif
Tezzla
CITAT (forget-me-not @ 21-09-2006, 22:51)
Att lämna ut datum och år är väl okej. Men det finns värre sidor som även lämnar ut de fyra sista sifforna. Det är mindre okej tycker jag. Man hör ju ibland om människor som stjäl andras personnummer och köper på kredit etc.  :angry:

Gör det? Helt "vanliga" sidor på nätet? blink.gif

*naiva Tezzla*
netaave
CITAT (Reserv @ 22-09-2006, 09:04)
Den där va´kul juh, hitta igen en massa gamla kompisar, synd att det bara står ort och ingen gatuadress. rolleyes.gif

Det kan du hitta på hitta.se
där kan du söka på bara namn också.
forget-me-not
CITAT (Tezzla @ 23-09-2006, 20:56)
Att lämna ut datum och år är väl okej. Men det finns värre sidor som även lämnar ut de fyra sista sifforna. Det är mindre okej tycker jag. Man hör ju ibland om människor som stjäl andras personnummer och köper på kredit etc.  mad.gif

*naiva Tezzla*

Jo då, helt vanlig sidor. Lämnar ut massor med uppgifter, vad du tjänar, om du har kreditskulder, etc. Samt personnummer.
Tezzla
CITAT (forget-me-not @ 23-09-2006, 22:12)
CITAT (Tezzla @ 23-09-2006, 20:56)
Att lämna ut datum och år är väl okej. Men det finns värre sidor som även lämnar ut de fyra sista sifforna. Det är mindre okej tycker jag. Man hör ju ibland om människor som stjäl andras personnummer och köper på kredit etc.  mad.gif

*naiva Tezzla*

Jo då, helt vanlig sidor. Lämnar ut massor med uppgifter, vad du tjänar, om du har kreditskulder, etc. Samt personnummer.

Näe, fyyy! Men är det lagligt?
Castea
CITAT (forget-me-not @ 23-09-2006, 17:53)

Åldern har ingen betydelse, vet du väl! wub.gif

Instämmer. Åldern är rätt oväsentlig.
Men födelsedagen... är som att få veta en världsnyhet när man är nyförälskad. laugh.gif

Trodde sånt skulle bli oväsentligare med (min) ålder, men icke...

Gillan
Så länge de fyra sista inte är med, tycker jag det är helt okej sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon