Full version: Ostronört
Anki V
Jag fick frön av Kerstin till denna helt underbara ostronört i våras.

Den har nu rankor som är över metern och som ringlar sig över rabattkanten och ut på gräsmattan. Den blommar med de sötaste små blå blommor och samlar dagg i alla bladveck så den gnistrar som om den vore översållad av diamanter när solen lyser.wub.gif

Jag börjar nu fundera över hur jag på säkraste sätt ska få den att överleva vintern. Den kom i gång med blomningen så sent att det är tveksamt om några frön hinner mogna.

Den står i en ordentligt upphöjd rabatt i där den nås av morgonsol fram till kl.10 och eftermiddags sol från 16-tiden.

Ska jag göra något speciellt med den för att öka förutsättningarna för överlevnad?

/Anki
kerstin z5-6
nej då , int behövs det -att blommningen var sen tror jag berór på torkan .. då beter den sig sådär -överlever -det gör den smile.gif
Anki V
Skönt! Jag gillar den där växten laugh.gif, mycket.

Tyvärr så satte jag mina plantor lite för tät. Tål de att flyttas på till våren? Det nya lasset matjord till de nya rabatterna blir inte levererat förän i maj.

/Anki
kerstin z5-6
Ja, gräv djupt för de har lite pålrotstendens bara:)
Anki V
Tusen tack för klara besked./Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon