Full version: Buxbom
Eva St
Fick råd förra året med beskärning av min Buxbom. Kommer bara inte ihåg när det var den skulle beskäras vet att det var något med före eller efter midsommar men kommer inte ihåg vad??? Kan upplysa om att jag tog sticklingar efter rådet härifrån förra året och har nu tio nya små fina plantor att plantera ut. Vill göra likadant igen därför denna fråga.
Eva St
Katrina
Efter midsommar! smile.gif
Hannele
Det går lika bar veckan innan midsommar också... smile.gif
Eva St
Ska jag tolka detta som att någonstans runt midsommar är bästa tiden????
Eva St
Sommartorparn
Dom som annonserar om att dom klipper din buxbom mot betalning till "bästa Stockholmspris"dom är alltid i aktion i Oktober, November. Tydligen går det bra att klippa buxbom även då.....
snofsan
Att klippa i oktober eller november skulle jag avråda ifrån.

Jag klippte i slutet av oktober och det blev en varm höst varför nya knoppar genast syntes vid de klippta grenarna. Sedan kom vintern och på våren föll de nya knopparna bort. Men än en gång kom det nya knoppar i april och jag trodde att nu var det grönt. Då kom en köldknäpp i maj och de nya knopparna frös bort.

Nu står häcken där och är utan blad på vissa ställen där jag tog i och rätade ut den, dvs klippte hårt. Den orkade inte knoppas en tredje gång på samma ställen. Så nu väntar jag på att de nya smågrenarna som kommer inifrån buskarna skall nå ut och fylla igen hålen.

Varje år jag klippt kring midsommar har aldrig de här problemen inträffat.

Jag tror att om man klipper kring midsommar så hinner eventuella nya tillväxter mogna innan vintern kommer och på så sätt blir det sällan frostskador eller kala partier.
biggrin.gif
Ewa L
Jag har bara en ytte-pytte-liten Buxbom, men klippte den vid midsommar förra året för att forma den.
Såg på Gröna Rum hur Gunnel satte ner sina sticklingar i små krukor och blev inspirerad — för stunden. tongue.gif
Satte ner dem i första bästa kruka — full med ett-åringar — och glömde totalt bort dem.
Tills i år när jag skulle göra i ordning krukorna för säsongen. Glad överraskning, samtliga hade tagit sig och var jättefina! wub.gif
fruberglund
Läste precis i nån trädgårdstidning (fick 3 st igår smile.gif ) att man runt midsommar endast ska formklippa buxbom, alltså inte klippa ner för mycket. Skär man ner den för hårt då så ser den risig ut hela sommaren. När det stod att man kunde klippa den kommer jag inte ihåg nu...återkommer om det.
snofsan
CITAT (fruberglund @ 14-06-2005, 10:52)
Skär man ner den för hårt då så ser den risig ut hela sommaren.

Nää, det blir bara fiiint fruberglund laugh.gif laugh.gif laugh.gif
kristerh
CITAT (fruberglund @ 14-06-2005, 10:52)
Läste precis i nån trädgårdstidning (fick 3 st igår smile.gif )

vad fick du för tidningar?
Jag prenumererar på allt wink.gif men fick bara aot wink.gif
krister
fruberglund
Fick AoT och Allers Trädgård. Hem ljuva hem trädgård eller vad den heter köpte jag på affären innan jag visste att jag fått de andra två. Förlåt att jag lurades (skrev fel). Jag fick egentligen bara 2 i brevlådan.
Sommartorparn
CITAT (snofsan @ 14-06-2005, 00:09)
Att klippa i oktober eller november skulle jag avråda ifrån.

Ett sätt att tjäna pengar på sin buxbom biggrin.gif
......och ett sätt att föryngra och få ner storleken om man tycker den har blivit för vidlyftig eller vill ge den en annan form. Inte något som man gör varje år. Det där man gör vid midsommar är väl bara lite putsning. Man går väl inte in och klipper innanför det gröna. Eller?
snofsan
Nope, du har rätt ju dårå! laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon