Full version: Ogräs eller ej?
Trädgårdsamatören
Denna blomma kommer upp lite här och där men inte särskilt frekvent. Jag tycker att den är ganska fin, men har inte lyckats identifiera den. Kan ni?

Eftersom jag inte lyckas göra albumbilder tillräckligt stora så länkar jag istället.

Okänd
Mia, zon 3
Det är en fibbla, ser inte om den är rödtonad eller ej, men är den det är det en rödfibbla.
Trädgårdsamatören
Tackar! Ja, den är röd och när jag läser om rödfibbla så stämmer det bra. Den skall tydligen vara mera sällsynt i norra Sverige-där ser man. Den kanske skall vårdas.....
Rossi
Nej!!!!!!!!!! I alla fall hos oss i Skåne är rödfibblan världens ogräs. Låt den inte få fäste! Vi har fullt sjå för att förhindra att den sprider sig i hela gräsmattan.
Trädgårdsamatören
laugh.gif
Okej, så är det ju ofta, att det varierar en del. Men det var bra att veta. Jag har egentligen inget behov av fler växter-håller på att rensar bland dem som redan finns.
Zibban
Har fullt av dessa fibblor (orangefärgade) i gräsmattan, men hur får vi bort dessa. De sprider sig som en löpeld...

Ni som har haft/har dem i gräsmattan, hur gör ni för att bli av med dessa otyg?
zaaritha
Vill absolut inte bli av med dem!
Vackra blommor!
Vill du ha en helgrön gräsmatta, utan nå´t vackert?
Zibban
Problemet är att de tar över hela gräsmattan... Och nej det vill jag inte sad.gif
zaaritha
Gräv upp o posta till mej! Betalar portot, har bara gråfibbla
i gräset.
Christer i Falköping
Jag har försökt att plantera in rödfibbla flera gånger hos mig, men icke. Den vill inte hos mig tyvärr.
Christer.
cosmos
Rödfibbla har jag bara sett en enda gång..i Sollentuna...tyckte den var så vacker...tog frön från en överblommad...men eftersom jag var ute i uppdrag på jobbet...och stessad...så har jag ingen aning om var jag gjorde av dom!!!
Synd...skulle gärna vilja ha ett litet bestånd av dom på odlingslotten!

cosmos
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon