catlady
Har tidigare fått råd att sätta mina perenner (belladonna, rysk martorn, lavendel, björnbär/hallon) i stora krukor mot husväggen och att vira in dem i typ bubbel-plast el. liknande över vintern. Jag undrar hur utsatta växterna är på det sättet i skånsk vinter? Är det mer jag ska tänka på? Är det bättre att samla växterna i ett par STORA krukor än att sätta flera mindre bredvid varandra? Hur mycket vattnar man vissna växter? Är risken stor att man övervattnar och att växterna ruttnar? Ska de ha näring? När börjar nya skott komma?
Många frågor, men tacksam för svar! smile.gif
KURT
Det är definitivt bättreatt plantera i så stor kruka som möjligt. Bara gröna växter skall ha vatten.
ewa zon 3
Har många gånger övervintrat växter (härdiga i min zon 3) i större krukor (ca 10 l) mot husvägg ute, skuggig plats. Jag har ställt dem på frigolit el liknade på marken. Sedan har jag skyfflat över torra löv. Viktigt att jorden är väldränerad och att man slutat med vattningen i tid = när det börjar bli minusgrader ute vill man inte ha blöt eller alltför fuktig jord i krukan. Smultronkrukan brukar få den här behandlingen, daggkåpor, vintergröna, bergormrot, digitalis, lavendel mfl är andra som råkat ut för den här övervintringen. Inte alltid jag lyckats få ned allt i marken som jag tänkt tongue.gif
Viktigt att passa med vattningen när värmen och solen kommer och det börjar spira i krukorna.

/Ewa
catlady
Då ska jag samla mina perenner i stora krukor/lådor. Om det aldrig blir minusgrader (vilket händer vissa Skåne-vintrar) - ska man ändå inte vattna, och ska man skydda dem från regn?
Alexander-VG-zon3
CITAT (catlady @ 24-09-2006, 14:24)
Då ska jag samla mina perenner i stora krukor/lådor. Om det aldrig blir minusgrader (vilket händer vissa Skåne-vintrar) - ska man ändå inte vattna, och ska man skydda dem från regn?

jag tror någ att hela skåne får minus på vintern även här hos mig kan det bli plus grader på dagen och så men på natten bler det någ frost även ända ner i trelleborg å så söder man kna komma i skåne .

men som sagt väldranerat så vattnet kan rinna veck plus så slutar du vattna så det hinner torka upp innan frosten . har du tak över balkongen behöver du inte tänka på regn sen börjar du vattna igen när dte bler värmare ute . sen så är det rötterna du ska försöka skyddda men är dte växter som är härdigare över din zon så bler dte någ inga problem .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon