Nu mognar alla tomaterna i växthuset samtidigt, och vi hinner inte äta ikapp. Kan man konservera mogna tomater? Är det någon som har nåt bra recept? Jag har tyvärr inte möjlighet att torka dem, och frysen är redan helt full med andra grönsaker.
Inget recept på konservering, skall man göra det bra så måste de skållas och ev kärnorna avlägsnas.
Men eftersom konserverade tomater är så billigt ändå i affären så skulle jag göra något annat om man får stor överskot av egna. T ex torka dem. Man behöver inte ens torka dem så mycket så att bakterier inte kan växa (max ca 15% vatten) . Det räcker att skiva eller halvera och torka så att smaken koncentreras och sedan frysa dem.
Se
recept.
Jag har konserverat en del tomater med gott resultat. Både som opasserad och passerad sås.
Har kokat in den i glasburkar och det verkar funka bra.
Kokade en vanlig tomatsås på hackade tomater, lök, vitlök, massa chili, salt och örtkryddor, lite vinäger+honung, hällde upp i steriliserade burkar och kokade burkarna med locket på, ca 30 minuter. När dom kallnar bildas vacuum i burkarna och innehållet är i princip sterilt så dom håller sig mycket länge. Användbart till all matlagning där man normalt använder krossade tomater eller tomater i annan form.
Har också gjort motsvarande sås men passerat den genom en finmaskig sil, den blir mycket bra och är perfekt att hälla i en burk av när man gör nån soppa eller gryta eller ha som den är till pasta eller risrätter. Kärnor och skalbitar försvinner när man passerar det hela. Den är också en perfekt bas till grönsaksröror ... fräser ihop lök, squash, strimlade morötter, brytbönor m.m. i olja och häller på en burk sås ... blir nån slags ratatuilleliknande grej av det ... mycket gott.
Alla vanliga glaskonserver kan användas, syltburkar, honungsburkar m.m. bara locken är oskadade och burkarna/locken steriliseras lättast genom att man kokar dem 15 innan man fyller dem med het sås, på med locket direkt sen och koka dem minst 30 minuter.
Man kan skålla dem, skära dem i bitar och koka ihop till en "krossad-tomat"-liknande sås. Gärna krydda med örtkryddor. Sedan fryser man in det i portionsformar.