Full version: Val av ros sort
annika_h
Ska köpa plantor till perennrabatt och tänkte ha en gul ros där.
Min vackra Graham Thomas klarade inte vintern hos mig så nu behöver jag tips på ngn liknande helst remonterande.
bor i zon 3
Höst kramar i sommarvärmen!!
kerstin z5-6
Lichtkönigin Lucia och China town har bägge lite högre zon än den avlidna ..
men den kan ha varit ett dåligt exemplar bara smile.gif
annika_h
Tack Kerstin!
Nu blev det en Jan Spek istället, har inte,hittat ngn inf om denna, men den är vacker!
kerstin z5-6
Typ
Floribunda, rabattros
Färg
Gul
Doft
Medelstark
Härdighet till zon
5
Blomtid
Medeltidig, kontinuerligt
annika_h
Tackar!!
Kajsa
annika
Jan Spek är en underbar och tuff ros, den har en svag söt doft. I Rosbibeln LÅG står att den blir 70 x 60 cm, men det stämmer inte här i zon 3-4 blir en bra bit över 1 m, rosen skjuter kraftiga skott och blommar till senhösten. Det bästa är härdigheten en zon 5 ros som inte fryser bort, synd att den är lite svår att hitta, floribundaros från 1966 och är för det mesta frisk.

Jan Spek
Anki V
Om min Chinatown inte skulle överleva vintern (en z 4 ros i z 5) Blir det några Jan Spek i stället.

Förresten.... även om den överlever blir det nog några Jan Spek i alla fall
sleep.gif

/Anki
fruberglund
Ja, den där gula färgen på Jan Spek är ju så fin!

Har precis köpt en Chinatown som jag har tänkt ha som klätterros sen. Ska sätta den mot väggen på nya vedförrådet som inte är byggt än så rosen kommer få flytta dit först och sen får vi bygga vedförrådet efter vart rosen står biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Ja, ni ser hur galen man kan bli av rosor wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon