Merlin
Jag söker plantor av balsamblad och gubbaskägg. Pm:a mig om ni har några att sälja...
Merlin
Ingen ? unsure.gif unsure.gif Balsamblad kommer jag troligtvis snart att få av en annan odlait men gubbaskägg verkar vara hopplös?
Gåsis
Du skulle frågat förra sommaren när jag förde krig mot mitt laugh.gif Det spred sig överallt. Men just nu verkar det vara borta tyvärr. Kan det vara för att någon vill ha tro blink.gif

/Åsa
Merlin
Så synd sad.gif jag som har letad precis överallt efter gubbaskägg... jag läste om den i en bok och den verkar spännande men jag har aldrig fått lukta på den.....den sägs lukta lite märkligt kanske åt citronhållet som åbrodd???? unsure.gif
Gåsis
Nej, inte som åbrodd men speciellt. Jag ska vidarebefodra det här till en vän som jag vet har gubbaskägg, kanske går det.

/Åsa
Eva 33c
"Gubbaskägg" är inte det detsamma som renfana ? Den borde du väl kunna hitta ute efter någon väg någonstans eller? Och lukten, ja Kattpiss säger en del fast det tycker jag är att ta i smile.gif
Fast det finns kanske andra växter som kallas gubbaskägg också.
Gåsis
Nä, gubbaskägg och renfana är inte riktigt samma. Gubbaskägg är den odlade arten av renfana. Ser inte riktigt lika ut och luktar möjligen inte lika mycket...kattpiss laugh.gif

/Åsa
Merlin
Tack Gåsis wub.gif wub.gif wub.gif Kanske kan jag skicka npånting till din vän eller dig som tack om det blir nåt - perenn rucola kanske????
Eva 33c
Jaha, menar du den krusbladiga varianten som jag brukar kalla munkrenfana (crispum)? Jag har haft den och vad jag minns luktade den ganska likt renfanan. I länken i mitt förra inlägg står det att den har starkare doft... Men den såg skojig ut med sina krusiga blad. Minns inte riktigt vart den tog vägen för nu finns den i allafall inte i rabatten längre. sleep.gif
Anki V
Som lite kuriosa kan jag meddela att jag fått tipset att sätta in buketter av Renfana/Gubbaskägg på utedasset för att hålla flugor borta…. Och det fungerar laugh.gif laugh.gif
/Anki
Agneta z5-6
Tycker inte gubbaskägg luktar kattpiss om man inte tycker kattpiss luktar ganska friskt,ganska citronaktigt. Väldigt snyggt i buketter.
Att du inte sa till tidigare.rensade ut jättemycket i sommras.De få jag har kvar har redan börjat mörkna nertill - inte roligt att skicka.
//Agneta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon