Full version: Violkungsljus
Eva i Skåne
Sådde viol-kungsljus i våras. Bladrosetterna har blivit stora, men inga blomstänglar, vilket jag inte heller räknat med.
Jag hade fått för mig att dom är perenna, men det verkar inte så efter vad som står på påsen. Nån som vet?

Jag har tänkt ta med några till växtloppis imorgon och då är det ju bra att vet vad det är man säljer unsure.gif
Helen i Piteå Zon 5
Violkungsljus är en kortlivad perenn/2-åring men, den frösår sig, så har man en gång haft den i rabatten kommer den tillbaka på flera ställen. / Helen
Eva i Skåne
Tack Helen!
Tesa
Har då också förstått det som att de skall vara perenna, både Impecta och Lindbloms beskriver den som "perenn"..däremot så är vanligt kungsljus två till flerårig.. blink.gif
Helen i Piteå Zon 5
Ja, det kanske dom är, men hos mig försvinner oftast 'moderplantan' fort och ersätts med frösådder. Frösådderna kom oftast i olika färger, och hos mig så stod blomstänglarna aldrig rakt upp utan 'föll' oftast ner och låg i rabatten rolleyes.gif Det är kanske min fuktiga jord som gör att dom inte fungerar som perenn här. rolleyes.gif /Helen
Tesa
Eller din belägenhet såpass långt norrut.."Härdig till södra Norrlands kustland" står det hos Lindbloms frö..och dit räknas väl kanske inte du eller... tongue.gif
Betty
CITAT (Tesa @ 23-09-2006, 12:49)
Eller din belägenhet såpass långt norrut.."Härdig till södra Norrlands kustland" står det hos Lindbloms frö..och dit räknas väl kanske inte du eller... tongue.gif

Hmmm.... Jag, liksom Helen bor i "norra Norrlands kustland" och jag blir jätteförvånad när jag läser att violkungsljuset bara skulle vara bienn här uppe. Jag har lerhaltig fuktighetshållande jord i min trädgård och mitt violkungsljus kom igen för tredje året i år (är alldeles säker på att det är samma planta, inte en ny frösådd). I sommar flyttade jag den från en rabatt till en annan, får verkligen hoppas den kommer igen nästa år med. huh.gif
kerstin z5-6
Det har inget alls med härdighet att göra -de är hur härdiga som helst tom z7 .. däremot är kungsljus/violkungsljus av naturen torktåliga och de sirligare stjälkarna på viol varianterna "floppar"lätt i tyngre o våtare jord smile.gif
Willyson
Jag har haft violkungsljus i flera år och nog är den perenn. Jag bor i zon 6. Däremot kan fröplantor ändra färg, det blommade i somras några plantor med en alldeles bedårande gammelrosa färg. tongue.gif
kerstin z5-6
kalsongrosa blir en del av mina smile.gif

Eva i Skåne
kalsongrosa laugh.gif laugh.gif laugh.gif Kvällens skratt laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon