Hoppas jag lyckas sätta in bilden nu.....
Tillägg - från tidigare inlägg:
"Det här var inte lätt! Sitter och läser överallt, letar. Bildar ogräs buskar, med taggar? Vilka? Andra bärbuskar med taggar? Skulle lägga upp en bild om jag visste hur. Taggig som bara den, små taggar. Spetsiga blad, flikiga. 7 blad på varje större blad. Spenslig. Förgrenad. De flesta plantor ½ meter höga. Många plantor överallt. En större planta, kanske metern eller mer. Kan det vara en ros ändå? Säkert är det något vanligt, fast svårt för en nybörjare....
(fast björnbär var ändå kul).
Hmm...hjälp!"
Jaha! Där ser man....
Skulle alltså läst alla inläggen
innan jag svarade dej förut.
- Om hur man lägger in bilder alltså!
Bra odlare reder sej själv!
Louise i Göteborg
27-05-2003, 07:16
Är inte detta björnbär också????
När odlade taggfria björnbör skjuter rotskott brukar de se ut ungefär så, sa hon som gallrade sin mors "taggfria" björnbär i helgen.
Det är ju inte så många växter som är så taggiga, men flikigheten verkar ju inte stämma med björnbär?
Louise i Göteborg
27-05-2003, 07:34
Inte vilda björnbär men de odlade! I alla fall dom jag slogs med i helgen. Kanske finns det olika sorter? Har aldrig odlat detta själv.
Aah, Louise! Det låter alldeles rimligt! För hos grannen finns buskar av både tagg-björnbär och av taggfria björnbär. Tackar för svaret!!
Kan rotskotten ge bär? Eller skall jag betrakta dem som ogräs?

Glad för besked!
Rotskotten ger också bär, men de blir ju avsevärt svårare att plocka. När det sedan gäller smaken så är det en chansning, det finns taggiga vilda björnbär som är betydligt godare än många av de taggfria. Men de kan också (och troligare) blir små och sura!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.