Magdis
Vi har fått info om att vi skulle kunna få fjärrvärme installerat i området, men nu håller en massa grannar på och gräver för jordvärme. Det är tydligen senaste skriket. Nu är det så att vi bor på ett område som är gammal sjöbotten och består av kall, stel blålera. Hur mycket värme kan det egentligen utvinnas från den jorden?

Min man har lite panik över att "alla" plötsligt verkar skaffa detta. Det kommer väl knappast bli så att vi får nån fjärrvärme hit om mer än hälften av folket skaffat jordvärme redan.

Vad har ni för erfarenheter av detta?
myskmadra
Mina föräldrar har i över tjugo år haft jordvärme på gammal älvbotten i Umeå. Det funkar jättebra! De har de ihop med en kombipanna så att de
kan elda med ved som alternativ.
Annars verkar bergsvärme vara väldigt populärt om man nu bor på en berghäll och inte på en gammal åker som vi gör. smile.gif
Finns inte nån energirådgivare på kommunen där du bor?
Magdis
CITAT (myskmadra @ 23-09-2006, 14:29)
Finns inte nån energirådgivare på kommunen där du bor?

Det kanske det gör, har inte tänkt på det. Tack för tipset! Kul att höra att det funkar bra hos dina föräldrar. Det är precis den typen av personliga erfarenheter som är intressant att veta. smile.gif
Magdis
Se där vad man kan hitta när man googlar! smile.gif Bästa jorden för jordvärme är fuktig lerjord! Då kan jag stryka den tveksamheten angående jordvärmen iallafall. biggrin.gif
myskmadra
Jag googlade på "energirådgivning" och fick då många bra länktips. Hittade också norrbottens energirådgivare åt dig.
På www.stem.se finns massor av info.
Det finns omställningsbidrag att söka om man nu har olja eller direktverkande el och tänker byta till något smartare.
Vi själva har vattenburen el och i nuläget finns inget vettigt alternativ.
Inte tillräckligt stor tomt för jordvärme. Inte lämpligt för bergvärme.
Ingen plats för pelletspanna ( jag gissar att det inte heller går att få tillstånd/ är lämpligt att elda i vårt tättbebyggda bostadsområde). Tidigare fanns här gaspanna och ledningarna finns kvar plomberade.
På nedre planet har vi vattenburen golvvärme och det skulle jag vilja ha på övre planet också. Trots samma temperatur och känns nedre plan alltid varmare. Trots klinker i hall och kök. (kyler skönt varma sommardagar). Rättså logiskt, värme stiger ju.
Lycka till Magdis!
Magdis
Tack ska du ha, vad snällt av dig! wub.gif Var just i färd med att börja söka efter energirådgivare men då besparade du mig det. biggrin.gif

Vi har också vattenburen el. Undrar just hur det går med mina planteringar om man måste börja gräva som sjuttsingen på tomten. unsure.gif Jag läste att jordvärmeinstallationerna påverkar klimatzonerna så att de förskjuts längre norrut och det blir sämre odlingsförhållanden. Det låter ju inte bra för en sån som mig.
myskmadra
Jag vet att pappa funderade på det också. Är det inte så att anläggningen "knycker " nån grad från jorden? Men det har då inte märkts på odlingarna i Umeå! Snarare tvärtom! Men klimatförändringen kanske redan är här - fast tvärtom det du beskriver:o sad.gif huh.gif
Ja, det gäller att tänka efter. Och tänka lång(siktig)t.
Kanske är fjärrvärme att föredra miljömässigt om nu sopförbränning är det bästa. Bäst vore ju att kunna kombinera olika slag så att man inte blir beroende av ett enda "centralt" system. Pelletspanna, fjärrvärme, vattenburen el och solfångare.
Det här är helt klart ett ämne att sätta sig in i.
Magdis
Är det verkligen ingen här som har fjärrvärme och vill berätta lite om hur det funkar i praktiken? unsure.gif
askar
Döttrarna har fjärrvärme i sina hus och de har inget att klaga över.

I länken hittar du lite info.... annars kanske du ska prata med
någon granne som redan har installerat.
Fjärrvärme
myskmadra
Om man gräver för jordvärme så kan man ju passa på och gräva ned
slang för vattning underifrån. Kanske därför mina föräldrar har en sån prunkande trädgård. rolleyes.gif
myskmadra
Hittade en länk där man diskuterar fjärrvärme
, på passagen.diskussion
I och för sig 2 år gammal.......... wink.gif
Magdis
CITAT (myskmadra @ 24-09-2006, 13:02)
Hittade en länk där man diskuterar fjärrvärme
, på passagen.diskussion
I och för sig 2 år gammal.......... wink.gif

Tack! ska läsa igenom inläggen sedan. smile.gif
netaave
Mina föräldrar har fjärrvärme men tycker inte om den.
Nu bestämmer någon annan när värmen ska sänkas och höjas och det är oftast efter almanackan inte efter termometern.

Sonen installerade jordvärme förra året, dom är bara nöjda hittills, men hela tomten grävdes upp och det vart mycket jobb även för dom själva med återställningen.

Själva eldar vi med ved på vintern och har vattenburen el dessemellan, vi är bara nöjda tongue.gif
titti49zon6
Vi installerade bergvärme för 1 1/2 år sedan och ångrar inte ett ögonblick att vi gjorde det
Kostnad ca 120000:- men vi sparar 20000:- per år på elkostnaden så det har snart betalat sig
Skön värme och varmt vatten hela året utan att snåla och gen lilla grävning som behövdes är försumbar...bara en ränna för slangarna på ca 6 m och ett djupt hål i backen 190 m rakt ned,vi hade 36 m ned till fast berg
Det är viktigt för kostnaden att man tar reda på hur markförhållandena är där man bor,besked kan fås hos kommunens energirådgivare
Trädgården har inte påverkats av detta ingrepp men med jordvärme får man ju gräva upp hela trädgården om man inte har väldigt mycket tomtmark
Lycka till med ert beslut
askar
CITAT (netaave @ 24-09-2006, 14:23)
Mina föräldrar har fjärrvärme men tycker inte om den.
Nu bestämmer någon annan när värmen ska sänkas och höjas och det är oftast efter almanackan inte efter termometern.

Sonen installerade jordvärme förra året, dom är bara nöjda hittills, men hela tomten grävdes upp och det vart mycket jobb även för dom själva med återställningen.

Själva eldar vi med ved på vintern och har vattenburen el dessemellan, vi är bara nöjda tongue.gif

Vad har de för leverantör som tar sig friheten att bestämma
hur varmt/svalt de vill ha?
Mycket märkligt måste jag säga. wink.gif

Eller har de kanske missat att de har en "manick" där de ställer in
önskad temperatur?
Magdis
Det låter väldigt konstigt att man inte skulle få bestämma själva hur varmt man vill ha. huh.gif

Ingen av grannarna har låtit installera fjärrvärme men jag vet att det finns nån av nattsköterskorna som har...om hon jobbar inatt ska jag fråga ut henne. smile.gif
netaave
CITAT (askar @ 24-09-2006, 16:51)
önskad temperatur?

Det har dom inte!
askar
CITAT (netaave @ 24-09-2006, 18:32)
CITAT (askar @ 24-09-2006, 16:51)

önskad temperatur?

Det har dom inte!

I så fall måste de väl fått reda på innan tecknandet
att de inte själv får välja om/när de vill ha värme i huset. wink.gif

fast å andra sidan tror jag inte att någon skriver på ett sådant.

Måste vara unikt för just den leverantören.
Tror säkert att det skulle till en ändring, om de vände sig
till ARN.
netaave
Dom bor i ett bostadsrättshus och det är säkert 20 år sen det här installerades. Är nog bara omodernt men dom vill inte byta för dom ska ju inte bo där så länge till säger mamma, dom är 74 och 75 och tror väl dom ska dö snart. ohmy.gif
olgak
Bostadsrättsföreningen bestämmer säkert en slags minimitemperatur som de köper in fjärrärme till. Och de kan ju ha satt den ganska lågt. Några sparivrare i vår förening vill sänka temperaturen här, och det är vi många som inte gillar eftersom det är så jobbigt om det blir för kallt.

Jag har ingen aning om fördelar och nackdelar men har haft fördomen att det alltid är bäst med fjärrvärme om man har möjlighet till det: säkert för den enskilde och massor av stordriftsfördelar för samhället i stort. (Men för all del kan ju fjärrvärmeverket vara miljöovänligt, det beror väl på vad de eldar med.)
askar
CITAT (netaave @ 24-09-2006, 19:25)
Dom bor i ett bostadsrättshus och det är säkert 20 år sen det här installerades. Är nog bara omodernt men dom vill inte byta för dom ska ju inte bo där så länge till säger mamma, dom är 74 och 75 och tror väl dom ska dö snart. ohmy.gif

Jamen då var det ju en helt annan femma.

I bostadsrätter hus/lgh kommer man väl i föreningen
överens om regler eller överlåter till styrelsen att bestämma.

Tyckte väl det var konstigt om leverantören bestämde.
kristerh
Nackdelen med fjärrvärme är att man blir beroende av en leverantör, ett skräckexempel här i stockholm är Fortum, de har i stort sett monopol på fjärrvärme och kan sätta vilka priser de vill (och det gör de..)
man betalar en fast månadsavgift oavsett hur mycket varmvatten o värme man använder, det kanske kan vara lönsamt för en stor familj med många duschande ungdomar men om man är en liten förbrukare tvivlar jag på lönsamheten. Jag har en bekant på jobbet som har fjärrvärme från Fortum tror hon betalar 2700 eller om det var 3700 i månaden sommar som vinter... själv har jag vattenburen golvvärme uppvärmd av egen panna (el)
för mig kostar det på vintern ca 1300 i månaden med elen, ca 500 på sommaren, jämför det med fortums kostnad och det är inget att fundera över.
Magdis
CITAT (kristerh @ 24-09-2006, 23:38)
Nackdelen med fjärrvärme är att man blir beroende av en leverantör, ett skräckexempel här i stockholm är Fortum, de har i stort sett monopol på fjärrvärme och kan sätta vilka priser de vill (och det gör de..)

Ja det är ju en STOR nackdel och man vet inte från början hur det kommer att bli. Vi har sen vi flyttade in i huset förbrukat mycket mindre el och vatten än som var beräknat...kanske blir annorlunda när jäntan kommer upp i tonåren iofs. biggrin.gif
olgak
CITAT (kristerh @ 24-09-2006, 23:38)

Tänkte inte på det kristerh laugh.gif laugh.gif ! Jag tror att när det gäller vissa saker så lever jag kvar i forntiden. (För är inte de här fantasipriserna på fjärrvärme i vissa delar av landet, ändå ett relativt nytt fenomen? Typ något som utvecklats de senaste 5-10 åren? )
Betty
Stora prisskillnader för fjärrvärme beroende på var i landet man bor. Billigast fjärrvärme har man i Norrbotten där en villaägare i Luleå betalar knappt 8 000 kronor per år, halva priset jämfört med Stockholm.

Fjärrvärmepriser

Vi gick från vattenburen el till fjärrvärme för sex år sedan, har aldrig haft anledning att ångra oss.
Har vänner som installerat jordvärme och de har konstaterat att marken är avsevärt kallare (värms upp långsammare på våren) än hos deras grannar som inte har jordvärme. Tråkigt eftersom de är trädgårdsintresserade men nu känner sig begränsade i t.ex. växtval.
titti49zon6
Bara ett litet förtydligande jordvärme -bergvärme
Med begvärme blir inte odlingsytan kallare i alla fall inte hos mig
eftersom hålet är litet och det inte ligger en massa slang i backen rolleyes.gif
Vet att det är billigt med fjärrvärme i Luleå och att den fungear bra där
eftersom sonen har det
lilla mamma
här i Nybble får ingen tillstånd att borra efter bergvärme. Men vissa har ändå gjort det.
förbudet består av att det går en vattenåder under hela samhället och att risken att borra genom omgivande område innehållande saltvatten är för stor. Om ngn borrar genom och vattnet blandas, då är vårt dricksvatten kaputt.

Har just satt in pellets, och sänkt elförbrukningen med 1300 kronor i månaden biggrin.gif biggrin.gif
myskmadra
Kanske blir detta något intressant i en nära framtid.

vattensolfångare huh.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon