Magdis
Vi som trodde vi skulle klara oss undan det där med digitalTVboxar och allt elände har nu tagits ur den villfarelsen! sad.gif Vi har haft det så himla smidigt med kabelTV som funkat utan dekodrar på båda TV-apparaterna i huset, man har kunnat se olika program på under-och övervåningen samtidigt och man kan se ett program och spela in ett annat samtidigt o.s.v.

Nu måste vi skaffa digitalbox, programkort och dyra programpaket. sad.gif Vill man kunna se på flera TV-apparater i huset måste man inte bara ha flera boxar utan dessutom betala för dubbla programpaketen! blink.gif Man kan inte se på en kanal och spela in från en annan samtidigt.

Det känns som att gå tillbaka till stenåldern trots att detta ska vara så högteknologiskt. Man kanske ska slänga ut TV:n istället! mad.gif
KURT
Bostadsrättföreningar brukar numera undvika kabeltv distributörerna, när kontrakten går ut. De skaffar parabol, tar ner signalerna digitalt och konverterar dem till analog sändning. Kabel-tv distributörerna gör nog det här bara för att få fler att köpa deras dyra kanalpaket, tekniskt finns det ingen anledning för dem att inte sända analogt i nätet.
Magdis
Jag håller på att kolla upp alternativen nu. Vi bor i villa så det har känts ganska lyxigt att ha kabelTV utan parabol eller dekoder. Nu läser jag på ViaSats hemsida att de har ganska bra erbjudanden så det är nog värt att skippa Tele2 och sätta upp en parabol på taket istället.
Lady Hamilton
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 23-09-2006, 14:51)
...... sad.gif Vill man kunna se på flera TV-apparater i huset måste man inte bara ha flera boxar utan dessutom betala för dubbla programpaketen! blink.gif Man kan inte se på en kanal och spela in från en annan samtidigt.......

Det här slipper du inte undan i allafall sad.gif Men visst "paket 2-3-4" är till reducerat pris, men det kostar extra i alla fall
Magdis
CITAT (Hamilton @ 23-09-2006, 15:49)
...... sad.gif Vill man kunna se på flera TV-apparater i huset måste man inte bara ha flera boxar utan dessutom betala för dubbla programpaketen!  :blink: Man kan inte se på en kanal och spela in från en annan samtidigt.......

Det här slipper du inte undan i allafall sad.gif Men visst "paket 2-3-4" är till reducerat pris, men det kostar extra i alla fall

Fast ViaSat har erbjudande om "helahuset-abbonemang" så att man kan se olika program på upp till 4 TV-apparater i huset. Dock måste man ju ha en box till varje TV då också men själva boxarna verkar inte kosta så mycket. Man behöver åtminstone inte betala dubbla abbonemanget för att kunna se på två olika TV-apparater. smile.gif

Och då borde ju dilemmat med att spela in en kanal och se på en annan också lösa sig om man kan se på olika program på olika TV-apparater. smile.gif
Lady Hamilton
Jag håller tummarna för dig Magdis att det skall "bli" som du önskar, till överenskommet pris....................................
Har själv haft att göra med Viasat i flera år och tyvärr är min erfarenhet att de Lovar runt men håller tunnt! Det är ofta deras räkningar/inbetalnings kort inte överensstämmer med vad man avtalat huh.gif
Magdis
CITAT (Hamilton @ 23-09-2006, 16:06)
Jag håller tummarna för dig Magdis att det skall "bli" som du önskar, till överenskommet pris....................................
Har själv haft att göra med Viasat i flera år och tyvärr är min erfarenhet att de Lovar runt men håller tunnt! Det är ofta deras räkningar/inbetalnings kort inte överensstämmer med vad man avtalat huh.gif

Jaså! Men om man har ett avtal och de tar mer betalt än de ska kan man väl kontakta konsumentombudsmannen? Iofs är det jobbigt med en massa strul.

Får väl kolla upp vad det finns för fler alternativ innan vi bestämmer oss.
netaave
Vi kör telia på rubbet, telefoni, bredband och digitaltv.
Fungerar bra och är billigt.
Runt 1000 lappen i månade för rubbet beroende på hur mkt vi ringer förstås men betalar inga samtalskostnader annat än öppningsavg inom Sverige. har då det mesta man kan ha på bredbandet men bara paket 1 på tv:n. nackdelen är att vi inte har 3:an än men det är på G.
Magdis
Det verkar vara omöjligt att hitta det perfekta programpaketet hos någon leverantör. sad.gif Antingen har de inte 3:an eller så finns inte 5:an. Båda de kanalerna är viktiga tycker jag. däremot behöver jag inte ha en massa filmkanaler eller dokumentärkanaler. Maken vill förstås ha sportkanalerna och till dottern är jag väldigt sugen på en ny kanal som heter Disney playhouse och som är för de allra minsta, fritt från reklam och våldsamma tecknade program.

Varför ska det vara så svårt att välja och finnas så många alternativ av allting nuförtiden; Tv-leverantörer, pensionssparande, eldistributörer, telefonoperatörer m.m. Allt ska väljas mellan miljoner alternativ och gör man ett felval så är det kört. sad.gif
Magdis
Ingen mer här som har digitalTV? huh.gif Boxer t.ex, hur funkar det?
Gillan
Snälla Magdis! Ta reda på så mycket som möjligt innan ni bestämmer er. Vi har erfarenhet av Canal Digital och Viasat. Tyvärr så har inte Canal digital 3:an. Men med så mycket problem som vi hade med Viasat, så är valet inte svårt. Precis som Ladyn säger så lovar de mycket, men håller tunnt. Boxer har vi inte provar än, men det beror mest på att vi inte är tillräckligt snabb-tänkta. Man måste nämligen hålla ganska noggrannt reda på när kontrakten går ut. Och framför allt, hur långt innan man ska säga upp sitt avtal. Annars så har ju Boxer både 3:an, 5:an och eurosport.

Lycka till i digitaldjungeln! blink.gif rolleyes.gif biggrin.gif
Magdis
Jag har jämfört och räknat på priser och kommit fram till att det inte skiljer så mycket i priser att det är värt att gå efter det. Vi får gå efter kanaler istället.

Om man vill ha ett löpande kontrakt med Boxer borde det inte vara några problem med att behöva komma ihåg att säga upp kontraktet iallafall. Valet står nog nu mellan Boxer och att behålla Tele2vision.
askar
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 24-09-2006, 12:25)
Jag har jämfört och räknat på priser och kommit fram till att det inte skiljer så mycket i priser att det är värt att gå efter det. Vi får gå efter kanaler istället.

Om man vill ha ett löpande kontrakt med Boxer borde det inte vara några problem med att behöva komma ihåg att säga upp kontraktet iallafall. Valet står nog nu mellan Boxer och att behålla Tele2vision.

Idag pratade jag med döttrar och svärsöner... de har
valt Boxer... kostar 159kr/mån (tror jag minns rätt) och då
har de både trean och femman plus discovery och sedan minns jag
inte vilka andra kanaler.
Utöver basutbudet betalar de 39kr/mån för någon(några) barnkanaler.

Jag frågade speciellt om de haft problem med Boxer...
svar: Nej! Bägge familjer var helnöjda. smile.gif
Magdis
Det var roligt att höra Agneta, vi har nämligen kommit fram till att vi nog ska välja Boxer. biggrin.gif Vi blir tvungna att sätta upp en antenn men det är det värt. När det gäller kanalutbud och priser ligger de bäst till i jämförelse, därför är det jättekul att höra att det också verkar funka bra att ha med dem att göra. smile.gif
askar
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 30-09-2006, 22:47)
Det var roligt att höra Agneta, vi har nämligen kommit fram till att vi nog ska välja Boxer. biggrin.gif Vi blir tvungna att sätta upp en antenn men det är det värt. När det gäller kanalutbud och priser ligger de bäst till i jämförelse, därför är det jättekul att höra att det också verkar funka bra att ha med dem att göra. smile.gif

Tror inte att ni blir besviken smile.gif
Rossi
Vill man kunna se på flera TV-apparater i huset måste man inte bara ha flera boxar utan dessutom betala för dubbla programpaketen! blink.gif Man kan inte se på en kanal och spela in från en annan samtidigt.

Du behöver inte flera digitalboxar för att se på en kanal och spela in från en annan samtidigt. Det finns boxar som klarar detta. Vi har en sån box. Vi kan t.o.m. spela in två program samtidigt. Det du ska tänka på när du köper en digitalbox är att den ska ha dubbla tuners - det är då de här funktionerna fungerar.
Rossi
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 23-09-2006, 18:57)
Det verkar vara omöjligt att hitta det perfekta programpaketet hos någon leverantör.  sad.gif Antingen har de inte 3:an eller så finns inte 5:an. Båda de kanalerna är viktiga tycker jag.

Boxer har både 3:an och 5:an. Och då slipper du parabol också eftersom de har marksänd digital-TV. Det funkar med din vanliga TV-antenn såvida den inte är väldigt gammal.

Om du väljer Boxer och vill kunna se på en kanal samtidigt som du spelar in en annan så ska du inte ta den boxen som följer med paketet utan välja en annan box. Jag vill inte göra reklam här men PM:a mig om du vill veta namn och beteckning på boxen. Du kan gå in i en TV-handel som säljer Boxer-abonnemang och köpa digitalboxen där och teckna abonnemanget hos dem.
Magdis
Tack Rossi! Vi har inte ens nån vanlig TV-antenn, bara kabeluttag. Så vi måste köpa en antenn också och eftersom vi inte förstår oss på sånt där tekniskt så måste vi hyra nån för att installera den.

Jag tror jag vet vad du menar för Box, de har erbjudande om att köpa en för 1400:- nu. Kanske att vi ändå klarar oss med vanliga boxar eftersom vi måste ha två stycken, en till varje TV. Ser man på ett program på den ena TV:n kan man ju spela in ett annat på den andra TV:n i så fall.

Men det var nåt med hårddiskinspelning på den boxen också tror jag. Det kan nog vara värt att kosta på EN sån box iallafall, så kan man ha en vanlig på den andra TV:n.
Rossi
OK. Ja, jag kan klart rekommendera den här boxen. Vi har hårddisk på den med rejält utrymme. Jag har varit inne på Boxers hemsida och kollat och det är inte samma box de erbjuder nu som den vi har. Vår kostade 3000 kronor om man samtidigt tecknade Boxer-abonnemang. Annars är ordinarie pris utan abonnemang 6000 kronor för vår box.

På den boxen som nu erbjuds är minnet 40GB. Vi har 80 på vår och jag vet inte om jag hade velat ha mindre. Men boxen som erbjuds nu har också två tuners vilket är toppenbra.

På vår box kan man även lagra ljudfiler och föra över foton från PC.

Jag är mycket nöjd med alla tekniska attiraljer och funktioner på boxen. Det finns även vissa nackdelar med den och det är att ibland struntar den helt sonika i att spela in timade program. Men företaget som tillverkar boxen skyller på att det beror på dåliga sändningsförhållanden och att det inte är fel på boxen. Det är någonting med ettor och nollor och att boxen hela tiden letar efter bästa sändningsfrekvens och bor man då mittemellan två sändningsstationer så är det inte så bra.

Även den boxen som nu erbjuds har sina barnsjukdomar. Det finns diskussionsforum där de här två boxarna har diskuterats grundligt av användare och de har i princip samma svagheter och styrkor.
adamos
Har också Boxer och det fungerar utmärkt, dock har jag bara en tv så jag är inte insatt i kostnader för flera kort och mottagare.
Bee
Vi tog ett CanalDigital-paket i somras inför fotbolls-vm för att maken ville se gräsets struktur - han köpte en hd-tv. Jag är inte helt säker men jag tror det är 285:-/mån för familjeabonnemanget + 80:- för extrakortet till lilla tv:n. Boxen till lilla tv:n är väldigt enkel och den kostade inget extra.
Fördelen med CanalDigital var att det kom hem en "gubbe" och satte upp parabolen och ställde in den i perfekt läge. Vi hade inte klarat det själva.
Vi är väldigt nöjda. Speciellt nöjd är jag med kanalen BBCFood - matporr laugh.gif
Magdis
Nu har maken varit in i en TV-butik och beställt Boxer. Det kommer dröja ett tag innan vi får det installerat för det är många som beställer nu. Det tror jag det, när Tele2vision går ut nu med ett meddelande att man måste skaffa digitalbox före den 10 oktober. Väldigt kort varsel måste jag säga.
Magdis
Idag har det varit en kille här och hållt på i 3 timmar med att installera en antenn på taket och dra in ledningar i huset och sätta in nya uttag inne. Sen installerade gubben och jag varsin box på varsin våning och det strulade förstås lite innan det började funka. Ogiltigt kort, stod det först men sen funkade det helt plötsligt! Nu har vi massor med kanaler. biggrin.gif

Dottern ser just nu på Disney channel och är alldeles överlycklig. smile.gif Barnkanalen har vi ju nu också så hon saknar inte alls Cartoon Network som vi haft så länge. Det är så mycket reklam och konstiga, hispiga program på Cartoon så det är ganska skönt att slippa den nu.
askar
Grattis! Nu har du ju tid att se och bedöma kanalerna
Sålla ut de mest sevärda så du har det klart när du kommer hem
med lille "Holger" rolleyes.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon