Full version: Vår nya hemsida.
Alpiner i Halmstad
Vår nya hemsida börjar ta form. Vi har tänkt att sidan skall tvinga oss till eftertanke och förhoppningsvis sprida information om spännande växter.
Som Ni kanske märker odlar vi inte i raka traditionlla rabatter med jordytan i höjd med gräsmattan. Vi vill i stället skapa växtplatser som efterliknar naturen så mycket som möjligt.
Växterna som vi kommer att visa, hittar Ni sällan i den kollorerade trädgårdspressen.
Vi tar med glädje emot både ris och ros angående vårt sätt att se på trädgård.
Välkommen till ett virtuellt besök.

Alpiner i Halmstad.

M.v.h. Bernt
kerstin z5-6
Uppsnappat från trädgårdsbesökare.

* Skall detta vara en trädgård?...då hade jg satt igång sprinklern och bevattnat besökaren ..
hemsidan är intressant och överskådlig , ligger sedan länge blad mina favoriter

Kom plantorna fram ?
K:)
Alba
Ligger också bland mina favoriter.
Lätt läst - överskådlig - lätt att hitta.
Ja hittills bara ros.

Tänk att jag inte hade fattat att dett är en mans verk (eller familj)

Denna fantastiska trädgård trodde jag tillhörde, ja vad ska man säga,
en förening av något slag. Nu blir jag ännu mer imponerad.
Ludvig Johansson
Några synpunkter medan jag titta igenom sidan:

Första sidan.
Inte snyggt med kursiverad fetstil. Blev hackig/kantig på min skärm som inte har uppmjukning inställd för fonter.

Extremt många val i vänster meny. Svårt att förstå vilka länkar/sidor ni tycker är viktiga. Är det de första?

Uppsnappat från trädgårdsbesökare, kommentarerna står inte riktigt på egen hand. Varför inte förklara sammanhang, eller ha med mer om vad de tyckte/ville. Texterna känns som länkar som borde vara klickbara för att sedan komma till det de sa i sin helhet.

Så gör vi
Intessant tips, men är rubriken rätt? Jag trodde sidan skulle handla om övervintring av känsliga växter eller något annat av det ni tar upp på förstasidan.

Rolig med alla perenner och lökar, vore kul om det blir mer buskar och träd i framtiden. Jag kände mig lite snuvad på tankar om övervintring efter att ha ögnat igenom sidorna, men och andra sidan kanske jag missade det i farten?

Annars
Tja, ni verkar ju ha en underbar trädgård och bilderna är fantastiska. Jag tycker ni skulle strukturera om lite i menyn till vänster. Ta tema/berättande länkar överst, t.ex "Så sår vi" och liknande. Växtsidorna kanske ni borde samla under ett antal huvudrubriker med underrubriker (dvs trädstruktur som i utforskaren i Windows). Som det är nu är det svårt att förstå vad ni tycker är viktigt och extra intressant. och det vore kul att läsa mer om er odlingsfilosofi och tankar kring er trädgård. Vad vill ni med den förutom en massa häftiga växter (kanske är nog)?

Hoppas ni inser att kritiken är given i all välmening med förhoppning om att den kan hjälpa er att göra er sida ännu bättre. Jättebra av er att göra en så fin sida som ni gjort.
Alpiner i Halmstad
Kerstin. Vi hade bevattningsförbud under besökstiden.
Alba. Vi är två som kompletterar varandra. Gun-Britt gör jobbet och jag skriver om det.
Ludvig. Tack för mycket goda synpunkter. Vårt mål är att i vinter gör sidan så lätthanterlig som möjligt. En begränsande faktor är min förmåga att hantera datorn.
M.v.h. Bernt
fruberglund
Sidan är jättefin med underbara bilder.

Har även jag en synpunkt. Tycker ni skulle ha menyn i en frame istället, då ligger den kvar likadant hela tiden, man scrollar bara den andra delen där man läser texten och bilderna. Då slipper man scrolla upp till menyn igen hela tiden.

Håller i övrigt med Ludvig, inte så många menyer kanske som ändå tar upp samma sak, eller gör undermenyer som jag gjort på min hemsida (som inte alls är lika fin och färdig som eran men ändå. Sträva efter att inte ha fler menyer än som får plats på skärmen utan att scrolla.

Här några exempel:

På den här sidan har jag en frame på vänster sida, då ligger menyn alltid kvar
http://www.degunet.info

På den här sidan har jag inte frames men menyn går inte längre än skärmen (beror självklart på vad man har för skärm och upplösning men vi har det som de flesta har). Gå in på trädgård så dyker det upp en meny på vänster sida.

http://www.broddstorp.se

Som sagt, jättefin sida och roligt att se alla fina bilder smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon