Då är det än en gång dags att visa min totala okunnighet. Vi har ägnat detta år att omvandla lersörrja till gräsmatta. Nu tänkte jag mig att sätta lite vårlökar. Jag har två små rabatter som jag direktsådde sommarblommor i i år och det gillade jag. Kombinera vore väl iofs möjligt.
Annars återstår bara gräsytor att sätta lökarna i. Funkar det? Hur klipper man gräset i så fall? Ska jag sätta dem i öar och ta bort gräset där? Ser inte det konstigt ut när vårblommorna vissnat?
Okunnig som alltid i zon 1
Whiskuchi
23-09-2006, 18:10
Jag tog en näve scilla-lökar, kastade ut den ungefär där jag ville ha blommor, och grävde ner dem där de råkade landa. Blir naturligt och fint så tycker jag.
När det är dags för gräsklippning, ja, då klipper vi av dem helt enkelt. Det mesta är överblommat när gräsklippningssäsongen drar igång. Kanske inte det bästa för plantorna egentligen, men när jag märker att det börjar tunnas ut får jag väl köpa nya lökar. Den dagen, den sorgen
De flesta små vårblommande lökväxter går att sätta i en gräsmatta. Scillor, Chionodoxor och Eranthis (vintergäck) går alldeles utmärkt. dessa har iregel blommat över när det är dags att klippa gräsmattan första gången. Däremot bör man inte sätta tex tulpaner eftersom de blommar sent och dessutom måste vissna ner i lugn och ro, detta för att kraften ska gå tillbaka i löken.
Om nu gräsmattan är nysådd så behöver du inte plocka bort gräset. Gör som Whiskuchi säger och byt ut när det inte blommar längre...
Klart att du kan kombinera rabatter. Så gör vi alla. Och om man bara har vårblommande saker i en rabatt så blir det rätt trist resten av året.
mvh Ciczi
Oh, tackar så mycket. Då kastar jag ut krokusen i gräsmattan och sätter tulpanerna i rabatten!
kristerh
24-09-2006, 23:04
scillan vissnar ner ganska snabbt efter blomningen, krokus tycker jag tar lite längre tid på sig, men de tidigt blommande hinner oftast vissna ner innan gräset är såpass långt att det är dags att klippa.
Katarina H
25-09-2006, 08:23
Vänta gärna med att klippa gräset bara så att kraften hinner gå tillbaka ned i roten på lökarna. Det gör inget att ha områden i gräsmattan som får vänta med att klippas. Annars är det fint att sätta öar eller under äppelträden.
guntil3
28-09-2006, 22:29
jag har krokus och påskliljor i gräsmattan och det är såååååååååå tjusigt på våren. Inga problem med att klippa gräset.
Jag vill sätta krokus under gräsmattan. Problemet är att någon centimeter under är det enbart grus. Går det eller borde jag gräva små öar o tillsätta jord o krokus löken?
edit stavfel
Sagosessa
29-09-2006, 07:02
Har för mig att krokusar (och många andra lökväxter) gillar grus. De vill ha det torrt om fötterna.
Skulle sätta tulpanerna i ovan nämnda rabtter men där blommar det för fullt. Jag läste att "sommarblommorna" kan stå tills frosten kommer vilket kan dröja här i Skåne. Hur sätter jag då lökarna redan nu? I de kala fläckarna? Ska jag rycka upp sommarblommorna efter hand som de vissnar (ettåringar) eller ska jag låta dem ligga kvar ock täcka lökarna?
Guntil: Hur menar du att det fungerar med gräsmattan coh påskliljorna? Är de så tidiga? Offrar du bladen då blommorna vissnat?
Sommartorparn
29-09-2006, 10:25
Jag har påsk o pingstliljor i gräsmattan och det funkar fint, men jag låter bli att klippa just där ända till dess att bladen är riktigt nervissnade, dvs till efter midsommar. Det är alltså ingen god idé för den som störs av oklippta ruggar i gräsmattan. Det underlättar om lökarna sitter på ett visst område och inte i duttar här och där. Min erfarenhet är att även krokusbladen är i vägen för dom första gräsklippningarna. Man kan ju förståss strunta i detta och köra gräsklipparen över alltihopa, men då märker man snabbt hur lökväxterna blir klenare och allt färre....
Jag planterade Narcisser i tre stora ruggar på runt 70 centimeters djup för många år sedan. Det gjorde att det som var under jord räckte för att gå tillbaka ner i löken, och det som var ovan kunde jag klippa relativt snabbt.
Enda "nackdelen" var att de blommade klart senare än andra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.