Full version: Pärongrenar
netaave
Vår kanin älskar att gnaga på färska grenar och har en förkärlek för pärongrenar.
Jag har fått av en granne men dom kan ju inte skalpera trädet för vår kanins skull.
Nu undrar jag om det är någon här på odla som ska beskära päron snart och som kunde skänka mig småbitar av grenar ungefär 1-2 cm tjocka? Dom behöver inte vara mer än dm-långa och går ju att skicka i ett vadderat kuvert.
Jag betalar naturligtvis omkostnaderna.
fruberglund
Grenar från päronträd ska man ej ge till gnagare. Päronträdets grenar innehåller garvsyra som är giftigt.

Så här har jag skrivit på min hemsida om degus om detta:

Grenar
Trädgrenar från fruktträd, gräs och klöver kan man ge dem på sommaren. Se bara till att inte plocka dessa saker alltför nära vägar då de kan bli sjuka av besprutad/avgasförgiftad mat. Trädgrenar är bra för deras gnagbehov och fungerar även som "klätterställning". Vissa trädslag kan vara giftiga för degus till exempel barrträd. Ge därför endast grenar från fruktträd (Obs! Ej grenar från päronträd eftersom päronträdets grenar innehåller garvsyra som är giftigt.)

Du gör självklart som du vill men jag skulle inte ge mina gnagare det om jag var du. Om kaniner är tåligare vet jag inte men jag skulle inte chansa i alla fall.

Min hemsida om degus http://www.degunet.info
netaave
Det är ingen fara alls att ge pärongrenar till kaniner och det är nästan det enda hon vill gnga på. Hon är 7 år idag och har hittills inte tagit skada.
fruberglund
Vad bra. Då får du fortsätta med det, jag ger dock inte mina gnagare det för säkerhets skull. Var och en får göra som de vill, nu har jag i alla fall varnat och har gott samvete av det smile.gif wub.gif
netaave
Idag när jag kom hem hängde det en papperskasse på dörren med både päron- och äppelgrenar med blad kvar och allt.
Förstår att det måste vara en odlait för har inte skrivit någon annan stans.

Så på Millans vägnar tackar vi så mycket. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon