zynk
Hallå!
Såg den andra tråden om var man kan köpa avenbok i Skåne.... Men jag bor i Stockholm! Nån som vet nåt bra ställe som har krukodlade avenbokar till bra pris?
Köpte på zetas förra året men det kanske finns nåt billigare?
akagebeck
Vi köpte avenbok på Zetas förra året. De är bra och vi är nöjda, men det var ju rätt så dyrt.

Nu har vi letat Ligusterhäck och tyckte att det var rätt dyrt på Zetas så jag kollade också på Brunnsvikens Handelsträdgård som ligger vid Järva Krog och de var mycket billigare på Ligustern än Zetas så vi ska beställa från dem.

De kanske är billigare även på avenbok! Värt att kolla kanske? rolleyes.gif
zynk
Ska genast kolla in! Har de hemleverans tro? Fast då kanske det äter upp hela prisskillnaden förstås...
Åsa, mälardalen zon 2
Om man önskar hemkörning kan man ju även kolla in Hortogreen (postorder) de levererar direkt hem till dörren.

Ifall du vill jämföra priser så tar Hortogreen 199kr för en 10-pack avenbok storlek 50-80cm (barrot). Den enda krukodlade avenboken de säljer kostar 440kr och är runt 150-175cm och sitter i 25 liters kruka.

Hortogreens leveransvillkor

99 kr tillkommer i frakt och exp. på varje order. Vid småpaket (upp till 2 kg) är frakten 69 kr. Emballage- och förpackningskostnad - 3% på ordervärdet - tillkommer. Fröleveranser skickas fraktfritt. (OBS! Vid frölev. och småpaket står det ända 99 kr i frakt på din bekräftelse, men det rättas till vid faktureringen) Du får din växtleverans hemsänd direkt till din adress med DHL (ASG). Är du inte hemma, ställer chauffören av försändelsen på tomten. Leveranstiden i högsäsong är 7-10 dagar från du beställer till du har dem hemma hos dig. Transporttiden med bil är 1-2 dagar, så växterna är alltid fräscha när du får dem. Ange gärna önskad ungefärlig leveranstid under "Meddelande till säljaren" på ordern. Skriver du inget, skickar vi växterna när vi anser att det är lämplig planteringstid för din klimatzon.

Så själva frakten hos Hortogreen är ju inte så stor med tanke på att man får hem dem till dörren.
zynk
Tack Åsa!

Jag ska kolla in dem. Men hellst vill jag ha krukodlade ca 50-100cm. Jag har inte råd med så där stor - även om det skulle vara fantastiskt att få en riktig häck på en gång laugh.gif .
Näcken
Varför krukodlade? Jag beställde barrotade rosor förra året, billigare än krukade och det har funkat mycket bra. Har vänner som satt häck med barroatde och det var inga problem.

Jag beställde från
Cedergrens det funkade bra. Tyvärr har de inte så bra hemsida, emn ring eller maila dit så kan du få svar och de levererar hem till dörren. rolleyes.gif
KURT
CITAT (Näcken @ 26-09-2006, 08:01)
Varför krukodlade? Jag beställde barrotade rosor förra året, billigare än krukade och det har funkat mycket bra. Har vänner som satt häck med barroatde och det var inga problem.

Jag beställde från
Cedergrens det funkade bra. Tyvärr har de inte så bra hemsida, emn ring eller maila dit så kan du få svar och de levererar hem till dörren.  :rolleyes:

Om der barrotade plantorna är i bra skick, om man planterar dem när växten är i vila och om man sköter dem noga så fungerar det oftast bra med barrotade plantor.

Men det är ju betydligt säkrare med krukodlade, de etablerar sig fortare och stressas inte alls lika mycket vid planteringen. De krukodlade har ju planterats om flera ggr och fått rotnätet klippt så att det anpassats till sin lilla volym. Det finns nog också många häckar satta med barrotade plantor som växer mycket långsamt de första åren.
zynk
Ja just - jag vill ju ha en stor häck rolleyes.gif snabbt! Planterade krukodlad avenbok längs en annan sida förra sommaren - de var ca 1 meter o nu har de växt säkert 30cm. Eftersom det är avenbok ska de ju inte klippas förrän de nått fullhöjd. Jag är jättenöjd men den men det blev dyrt - drygt 4000kr för 12 meter. Det är hutlöst. Men vågar man sig på barrotade nu på hösten? *fegis* ohmy.gif
mightyT
Det går aldeles utmärkt att plantera barrotat på hösten, förutsatt att man får tag på det ngn stans. De flesta vedartade växter mår bäst av att planteras efter att de tappat löven. nu tappar ju inte avenboken precis löven men du kanske förstår vad jag menar?
zynk
Okej jag kanske vågar mig på barrotade då...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon