Hittade det på en gammal ödetomt är ca 5-6 meter högt med räfflad stam
Hej,
Tror att din bild ramlade bort ur albumet? Vore kul att få se och gissa!
CITAT (Cilla @ 27-05-2003, 12:37)
Hej,
Tror att din bild ramlade bort ur albumet? Vore kul att få se och gissa!
Nejdå den verkar finnas där.
Hannele
27-05-2003, 14:35
Lärk?
nej inte lärk ,men jag vet inte vad det är
snyggt iallafall,, men jag tror att du har lagt in fel bild PEMA
för det är väl din pion på två bilder
asså nu ska jag inte missleda er men om jag har rätt så finns det släktingar till fläder och på våran plantkola i min stad har vi sådana me lite gula och gröna blad som är så delade välddigt fint och dom får ju räfflad stmm men ja tror inte dom slor så väldigt stora
nä det är inte pion på båda bilderna, om jag nu inte upptäkt en 6 meter hög sådan ;-)
verkar ha get er alla 2 svåra nötter att knäcka, verkar inte vara någon som vet vad dom 2 bilderna är, synd.
Vad som är ännu konstigare är att skottet från trädet som jag har i ett glass vatten börjar bilda rötter, är väll inte många träd som gör det under dessa förutsättningar(utom pil och poppel) el.?
jag blir himla sugen på att ha ett likadant träd det har så fina blad
Har nu hittat en bild på min pion, det var en Herrgårdpion, Har lagt bilder på båda i mitt Pionalbum så att ni kan se skilnaden på dom båda =)
mitt träd är tyvärr fortfarande okänt, men hoppas på att jag ska lyckas få skottet att rota sig.
Crille är lite inne på rätt spår. Det handlar om flikbladig fläder, en sort av den vanliga flädern, Sambucus nigra fast med tillnamnet `Laciniata`.
Lite intressant att den står på ödetomt då den tidigare inte varit så flitigt förekommande. Den har dock haft en liten renässans under dom senaste tio åren å bör finnas hos välsorterade plantskolor.
Fläder är lätta att sticklingsföröka. Bästa resultatet, rotmässigt, får man genom att sticka den direkt i jord.
Och Linearis har väl ännu flikigare blad än Laciniata?
Anders zon III
30-05-2003, 10:40
(Äh, det blev ett fel inlägg bara!)
Eva Swahn
30-05-2003, 13:26
Linearis - om det är namnet på ännu flikigare vaianter - så tror jag att det är en sån e x t r a flikig fläder.
Jag har nämligen en flikbladig fläder / Sambucus nigra `Laciniata`/
- och bladen ser inte ut så.
Har tittat på bilder på båda dom versioner av fläder som nämnts och `Linearis` är det inte om det kanske är en ännu mer flikbladig variant av `Laciniata`??
Fast fläder växer väl oftast som buskar och inte träd va?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.