Tezzla
Har sökt lite på forumet om beskärning när det gäller Schersminer och det verkar som Schersmin är en buske som man egentligen inte behöver klippa, bara om den blir för stor och spretig. Har jag uppfattat det rätt?

Men nu är det så här att jag planterade en Schersmin förra sommaren och nu i sommar har den vuxit rejält. Dock ej på det sätt jag vill, d.v.s. att det blir tät utan den har skjutit iväg lååånga grenar lite till höger och vänster och upp och ner. Det ser inte snyggt ut. Kan jag klippa den så den blir tätare? Kan jag i så fall göra det nu eller bör jag vänta till våren? Och HUR ska jag klippa? Ska jag bara ta bort de grenar som spretar eller? blink.gif
Ophelia
Fast de där skotten som kommit kommer att förgrena sig senare. Nästa år så kommer de att blomma. Om du klipper den nu så kommer den att skjuta nya skott och året efter grena sig och blomma. Om det är grenar som växer mycket olämpligt så kan de ju tas bort men annars kan det ju bara bra och vänta och ser hur det ser ut när den förgrenat sig. För att hålla en schersmin snygg kan de äldsta grenarna tas bort för de blommar bara sämre och sämre. Beskärning kan göras på vårvintern eller efter blomningen och grenarna tas ca.15-20 cm över marken.
Tezzla
Då gör jag som Ophelia säger och låter den vara tongue.gif Även fast den ser bedrövligt ut nu.
Sommartorparn
CITAT (Ophelia @ 24-09-2006, 11:21)
Beskärning kan göras på vårvintern eller efter blomningen och grenarna tas ca.15-20 cm över marken.

Varför ska man spara så långa stumpar? Kan det inte bli röta i dom som det blir i syrener om man lämnar stumpar?
Ophelia
Tezzla: Den kanske blir snyggare när den väl grenat ut sig och börjar få lite fason. Jag kan trösta dig med att min kopmpis tog ner sin ENORMA schersmin ohc de pinnar som komm såg rent bedrövliga ut, men året efter så såg den väldigt vacker ut med sin grönska och blomningen (blir lite Askungeförvandling).

Sommartorparn: Kanske finns risken men anledningen till att lämna en stump är väl för att det ska kunna bryta fram fler skott? Fungerar säkert att ta ner till 10 cm och kanske lägre än så men JAG skulle nog följa rekommendationerna.
kerstin z5-6
Vill bara passa på att säga att detta gäller även många buskrosor -de ser inte kul ut alltid de första två åren med de långa årsskotten , men får de vara ifred utvecklas fina buskar smile.gif
Tezzla
Tack för svaren. Jag visste nästan redan från början vad allt handlar om, nämligen TÅLAMOD laugh.gif Men jag lär mig, sakta men säkert!

Jag antar att samma sak gäller för tråkiga syrener? Jag vill att de ska bli träd, inte små buskar.
Ingo
CITAT (Tezzla @ 24-09-2006, 16:00)
Jag antar att samma sak gäller för tråkiga syrener? Jag vill att de ska bli träd, inte små buskar.

Du får ha en del tålamod för syrener är ofta tröga i början. När de kommit upp en bit i storlek kan du börja stamma upp men sedan kommer du alltid att få kämpa mot rot- och stamskott för att de ska förbli träd och inte bli buskage igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon