|
Sommartorparn
24-09-2006, 10:55
Vilken tycker ni är den vackraste busk- eller klätterrosen? Tänker inte i första hand på blommorna utan på helhetsintrycket under hela året, dvs om man väger in sådana aspekter som bladverk, växtsätt, färg på grenar, nypon, etc.
Jag vill ha den mitt framför ytterdörren som solitär. Färgen spelar inte så stor roll, utan det viktigaste är helhetsintrycket vid olika årstider.
PS. den ska inte heller se för modern ut. Tidstypisk för tidigt 1900-tal, helst.
kerstin z5-6
24-09-2006, 14:45
William Baffin -fast den är en modern ros ger den ändå ett gammeldags intryck Blommar juni -och så här såg den ut igår -fina små nypon -och otroligt härdig och starkväxande i kall zon
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-09-2006, 15:45) William Baffin -fast den är en modern ros ger den ändå ett gammeldags intryck Blommar juni -och så här såg den ut igår -fina små nypon -och otroligt härdig och starkväxande i kall zon Är det den du har i cementringen? Har du bara en buske eller är det flera planterade tillsammans? Undrar en villrådig Anki som inte kan bestämma sig om hon ska välja William Baffin eller en John Cabot. Jag kommer att ha mina rosor i två "stenringar" på var sida om en trappa. Ringarnas diameter är dryga metern och djupet är ca 80 cm.
kerstin z5-6
24-09-2006, 23:25
Baffin kommer före cabot hos mej som klättrare ..och det är tre st -jag och måtta .. Gammeldags klätterrosor tidigt 1900 tal -finns inte särskilt många av för min zon Men kunde jag skulle jag ha Souvenir d´Alphonse Lavallée tex Rena sk klätterrosor är ofta tillkomna efter 1900 och tillhör de mer moderna rosorna men undantag finns,gammeldags buskrosor som kan användas som klätterrosor tex GHISLAINE DE FÉLIGONDE (Turbat 1916). BARON J.B.GONELLA (Bourbonros. Guillot, Frankrike 1859) MADAME SANCY DE PARABÈRE (Boursault. Bonnet 1874).doftar hyacint! har jag faktiskt ute .. men klättrare det blir den nog inte .. ZÉPHERINE DROUHIN (Bizot 1868).
Sommartorparn
25-09-2006, 08:43
Tack f tipsen. Det gäller zon 1 och jag vill antingen ha en klätterros som kan bindas vid en stolpe eller en buske med vacker form och växtsätt. Vissa rosor kan blomma ända in i december här, men blir det nypon i stället så är det också vackert. Fler förslag, ni andra?
Så svårt att välja!
Jag är också mycket glad i William Baffin. Busig, mycket manlig ros. Ser inte mycket ut på vintern men när man minns vad de kloförsedda spreten gav på sommaren är den också vacker som avlövad.
Min Venusta pendula är inte klok, den växer snabbare än honungsrosen Helenae Hybrida och svingade sig på två år upp 5 meter med pärlemoskimrande rosor på varje sidogren. Så blomrik har ingen annan ung klätterros varit hos mig. På vintern påminner alla sidogrenar om en rosig kommande sommar.
American pillar är inte dum den heller. Glad ros.
Om man inte måste ha en klätterros som blir 6 meter utan kan tänka sig en som blir 4 eller så, är Rapsodhy in blue en fascinerande modern ros som liksom W Baffin ser gammaldags ut. Lila och väldoftande.
Mindre blommor som en färgpalett från vitt, lila, rosa med inslag av gult ger den starkväxande Veilchenblau. Blommar samtidigt med honungsrosen och ganska kort, men ger ett färgspektakel som är fascinerande.
Förra året blommade Ghislaine de Feligonde i december hos mig, trots minusgrader. Blommorna frös på grenarna och höll sin färg ända till februarisolen kom, då de blev bruna. De gamla blommorna har jag låtit sitta var som ett minne över den här rosens styrka, och nu blommar den som om den kommer att hålla på hela hösten ut igen.
Sommartorparn
25-09-2006, 09:19
Tack Cilla för tipsen, men just på den platsen kan jag inte ha dom värsta startväxande båndstyriga sakerna. Är det någon av dessa som håller sig inom 3-4 meter?
Rhapsody in Blue. Antagligen också Ghislaine de Feligonde, även i din zon.
Nu bor du ju i zon 1 så du kan välja, men jag vill ändå slå ett slag för en Kanada ros  Therese Bugnet, nytagen bild. Den har vackra stora blommor från juni till frosten tar den, växer upprätt min är efter 4 år ca 1.5 m men kan nog bli 2 m hög, har inte blivit så bred. Doftar lite kryddigt och på vintern ser man dom vackert rödbruna grenarna. Och den har aldrig haft någon ohyra av något slag, inte ens löss.
Anki, titta i mitt album/ Kanadarosor så ser du hur John Cabot och William Baffin växer, starkväxande som Kerstin skrev. Tycker färgen är mycket stark på John Cabot, knallig och den blir omfångsrik, vi har satt en ring av armeringsjärn runt rosen i år. Alla bilder ligger i en röra ännu så du får leta runt.
CITAT (Kajsa @ 25-09-2006, 15:27) Anki, titta i mitt album/ Kanadarosor så ser du hur John Cabot och William Baffin växer, starkväxande som Kerstin skrev. Tycker färgen är mycket stark på John Cabot, knallig och den blir omfångsrik, vi har satt en ring av armeringsjärn runt rosen i år. Alla bilder ligger i en röra ännu så du får leta runt. Ja det var ju just det När jag tittat på Rosenpostens bilder var jag helt säker på att det var några John Cabot jag skulle ha. På deras bilder tycker jag bättre om Johns färg. Sedan var det ju dina och Kerstins bilder (studeras nästan dagligen), när jag ser dom så gillar jag William bäst Milde tid........ men till januari ska jag väl ha bestämt mig. /Anki Mina John/William  ska också få burar av armeringsmatta att luta sig emot och vid fötterna ska de få var sin Morden Snowbeauty hade jag tänkt
kerstin z5-6
25-09-2006, 17:56
jamen det där är väl ändå inget svårt val .....  det är ju bara att ta bägge .. nåt hål till har du väl plats för -bägge är jättefina som friväxande buskar
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-09-2006, 18:56) jamen det där är väl ändå inget svårt val .....  :wacko: det är ju bara att ta bägge .. nåt hål till har du väl plats för -bägge är jättefina som friväxande buskar :P En lysande ide´ Att jag inte tänkt på det tidigare Till helgen blir det förhandlingar igen, Rosor mot gräsmatta. /Anki
kerstin z5-6
25-09-2006, 18:06
undvik att nämna mej i förhandlingarna -utifall vi skulle ses på nån växtträff -  och du har hjärtevännen med
Sommartorparn
25-09-2006, 18:37
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-09-2006, 15:45) William Baffin -fast den är en modern ros ger den ändå ett gammeldags intryck Blommar juni -och så här såg den ut igår -fina små nypon -och otroligt härdig och starkväxande i kall zon Skulle du kalla färgen rosa eller cerise?
kerstin z5-6
25-09-2006, 18:48
Inget av dessa -den är inte cerise- som är en färg som kräver uppmärksamhet omedelbart och den är inte milt babyrosa heller .. hallon och blåbär, en kallrosa som drar mot violett
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|