Full version: Kan man göra så?
Vesna
Hej,

Funderade lite på min spireahäck (norsk brudspirea) på baksidan. Den är så fin i maj och den är väl grön och fin resten av sommaren oxå, men lite "tråkig". Jag funderade på om man kunde plantera klematis (fanns billigt på rea nu biggrin.gif ) elle kanske andra klätterväxter som sligrar sig in i grenarrna så att busken blommar även senare delen av sommaren.

Vad tror ni? Skulle klematis trivas i en sådan miljö? Torrt och soligt blir det ju. Kräver klematis någon särskilt beskäring etc. För det kommer jag ju inte komma åt i virrvarret av spireagrenarna sad.gif Kanske ettåringar istället? Vilka isf?

Kan man få någon åsikt? Så jag vet om jagskal plantera något nu elelr vänta med ettåringar.

smile.gif
Katti med torpet
Jag är absolut ingen expert på cleamatis men att döma av alla artiklar om hur man beskär olika clematis-sorter så verkar åtminstonde de flesta kräva organiserad beskärning. Det finns säkert andra här som kan ge tips på om det finns lämpliga sorter för "ohämmat växande".

Du måste du ju också räkna med att häcken skall skäras ner/gallras ur lite då och då. Misstänker att det inte är helt enkelt med det risbo som det oundvikligen kommer att bli med clematis insnärjt bland grenarna...
blink.gif
Eva 33c
Jag är inte heller någon clematis-expert, men om du väljer en sort som blommar på årsskotten och som kan klippas ner varje år så kan du ju både beskära busken vid behov och dessutom riskerar du inte att clematisen blir alltför stor. Jag har en som heter Huldine tex, den börjar om varje år från markytan hos mig. Inget ovanjordiskt överlever vintern här i zon 5 i allafall men den blir flera meter och blommar varje år. (En alpclematis tex skulle nog inte fungera för den skulle växa över buskarna helt på sikt. )
Fast jag är inte säker på om clematisen kommer att klara rotkonkurensen med spirean men man kan väl prova!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon