Lile
Hej!

Vi har övertagit sambons farfars hus/trädgård och denna "Edens lustgård" som han kallade den har nu på senare år tyvärr blivit ganske igenväxt.
Då han hade rad på rad (ja jag menar verkligen RAD på RAD) med växter och vi däremot vill ha åtminstone EN del av trädgården till gräsmatta så hade vi tänkt att flytta ned de flesta av blommorna till ett hörn i trädgården så länge.. tills vi vet hur vi vill plantera ut dem. Vi flyttade in i somras och har missat en del av blomningen på dem. Skulle behöva id-hjälp med dessa 4 växter..

låg buske "taggigt" utseende (med massa ogräs runtom)

vad har blommat här? (liljor sticker upp i mitten)

någon av bild 2 el. 3 bör väl vara vårkrage?

känner så väl igen den men vet inte namnet

Tacksam för all hjälp! / Lile zon 5
Berith
Tvåan är väl vårkrage, trean känner jag igen (tänker så det knakar) och fyran ser ut som lupin.

Spännande att överta en trädgård med gamla godingar. smile.gif
catlady
Kan trean vara en bärbuske? Liknar blad från björnbär/hallon/smultron/jordgubbe.
Zazu
1 åbrodd, artemisia abrotanum
2 håller jag med berith om att det är vårkrage
3 nejlikrot eller humleblomster
4 lupin, som sagt

mvh zazu wub.gif
Trädgårdsamatören
Instämmer härmed med föregående
1 Åbrodd
2 Vårkrage (?)
3 Nejlikrot
4 Lupin
Lile
Man tackar o bockar för alla svar!!
biggrin.gif
Willyson
Hej! 1, tror jag är åbrodd, en gammal medicinalväxt. Är lite buskliknande till växtsättet luktar ganska starkt.2, Måste vara vårkrage,enperenn som blöommar tidigt på våren.3. Potentilla, blodfingerört, blommar mitti sommaren med röda eller gula blommor beroende på sort. En tålig och fin perenn. 4. Är absolut lupin, den är det aldrig några problem med. rolleyes.gif
Ingo
Min röst om den lätt omtvistade 3:an: Håller med om nejlikrot (eller möjligen humleblomster som jag inte känner väl). Geum-släktet hur som helst. Obs att det kan vara vild nejlikrot, ogräs alltså.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon