katjoh
Jag har gjort det igen. Handlat utan att tänka färdigt.
Köpte en vinplanta för det var halva priset. Jag vet i alla fall var jag ska plantera den, vid en södervägg. Men nu har jag läst här att vin bör planteras på våren. Vad tror ni som har planterat vin, är det helt olämpligt att plantera nu? Bör jag ha den i garaget över vintern? Bor i zon 4 men där jag tänker sätta den är ett av de varmaste lägena jag har.
Ophelia
Har förvisso inte någon egen stock men kanske kan komma med tips efter plantering av stockar på andra ställen.

Ja det bästa är ju på våren men om det hade varit jag så hade jag testat att gräva ner den nu. Ta det absolut bästa stället och gräv ner med kruka om du inte hinner fixa till där den ska stå nu. Täck väl med löv och granris. Ett annat alternativ är att sätta den i en stor kruka, övervintra mycket svalt och plantera den till våren på dess ställe.

Finns säkert en hel rad andra sätt att göra.
RibesRubusVitis
Om vinrankan har stått utomhus i kruka på plantskolan, skulle jag också plantera den där den ska stå permanent. Den är ju rimligt både härdad och härdig, även om rötterna inte hunnit utvecklas så mycket. Försök att veckla ut eventuellt rotsnurr utan att kapa något, och låt rotmassan spridas som en yvig kvast i en stor, djup planteringsgrop.
eggbert
Ett mycke gott val tycker jag. Satte Silga och Spulga för 5 år sen södervägg
fasadsten. Har fått rekordskörd i år 15 kg härliga druvor. Täck dem tidig vår med säckväv, vattna lite i början av våren,sedan behöver du inte bry dig, vattnar du för mycke spricker druvoena. Jag har endast gödslat med lite kompost 2 ggr om året. Lycka till
Bajare
CITAT (katjoh @ 24-09-2006, 14:31)
Men nu har jag läst här att vin bör planteras på våren.

Visst är det bäst att plantera i våren. Men Du har plantan just nu.

Det är i alla fall bättre att plantera nu och inte försöka övervintra planten i kruk eller ...

Extra skydd under vintern kan säkerligen inte skada plantan.

Bajare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon