psigs01
Vad ska man göra med allt gräsklipp? Lite lägger jag i komposten men vi har oerhört mycket gräsklipp så allt kan jag inte lägga där. Sedan undrar jag om man ska lägga fallfrukten (massor av plommon och lite äpplen) i komposten eller är det bara att köra till tippen?
Gurkan
Köra till tippen ?? Är du tokig männska !!! ohmy.gif tongue.gif

Lägg fallfrukten i komposten, varvat med gräsklipp och täck med mer gräsklipp, annars blir där massa bananflugor. Frukt tillför massor av näring till komposten och är mycket värdefullt.

Och om du inte får plats med allt i komposten ... BYGG EN STÖRRE. laugh.gif

Om det inte funkar med så mycket gräsklipp i komposten som ni har tillgång till så kan du sprida ut en del av det för att torka lite sen varva färskt och torrt gräsklipp lager på lager, då får du en jättebra kompost. Har du torra löv kan du varva dem i lager på lager med det färska gräsklippet eller strö torvmull mellan lagren av gräsklipp.
psigs01
Åh, tack! Bananflugor har jag massor av just nu i min frukthög så jag ska testa med gräsklippstäckning och lägga det i komposten. En till kompost får jag väl skaffa mig då. Tänkte att man kanske kunde sprida ut gräset i rabatterna men det kanske inte är bra/gör någon nytta?
Lena i Torslanda
Gräsklipp i rabatten är jättebra men inte så här års. Växterna ska gå i vila nu och inte ha någon gödning. Lägg det i komposten istället så gör det nytta till våren.
Gossen Ruda
Plommon i komposten brukar inte funka. Dom är för blöta så det blir bara en stinkande klump av det hela. Oftast.
Elisabeth P
Jag har ännu ingen kompost, så jag lade ut gräsklipp i mitt potatisland (potatisen är givetvis redan uppgrävd). Jag hoppas att det blir jordförbättring till nästa år.

Fel, eller?

Lisa
Lady Hamilton
Det går visst att lägga gräsklipp i rabatterna nu smile.gif Det funkar både som gödning tills nästa år och som vintertäckning. Denna årstid har växterna redan börjat att förbereda sig för "vinter" och börjat gå i vila.
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 24-09-2006, 19:48)
Plommon i komposten brukar inte funka. Dom är för blöta så det blir bara en stinkande klump av det hela. Oftast.

Det är bara att blanda dem med kolrikt material t ex torra löv.
Sommartorparn
Jag har slutat samla upp äpplena under träden, utan kör bara gräsklipparen över dom. rolleyes.gif (utan uppsamlare)
psigs01
Tack för alla bra svar! Toppensida det här för trädgårdsnybörjare som jag!
ingrid fuxwall
CITAT (Lisa:) @ 24-09-2006, 19:51)
Jag har ännu ingen kompost, så jag lade ut gräsklipp i mitt potatisland (potatisen är givetvis redan uppgrävd). Jag hoppas att det blir jordförbättring till nästa år.

Fel, eller?

Lisa

Om det är rätt eller fel kan jag inte svara på men själv gör jag samma sak och jag inbillar mig att jorden blir bättre där det legat gräsklipp. Givetvis vänds det ner till våren.

ingrid
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hamilton @ 24-09-2006, 18:08)
Det går visst att lägga gräsklipp i rabatterna nu smile.gif Det funkar både som gödning tills nästa år och som vintertäckning. Denna årstid har växterna redan börjat att förbereda sig för "vinter" och börjat gå i vila.

jag glömnde en -3c pplanta i rabbaten men jag la ca 10cm tjockt lager med gräs och en natt var det ca -7c och växten hadde inga skador alls . så dte funkar utmärkt tycker jag som vintertäckning
Eva i Västerås
Jag brukar "glömma" att rensa ur t.ex. persilja, mangold och kål från grönsakslandet på hösten. Sedan lägger jag löv och annat höstrens över landet. Ofta har plantorna övervintrat, speciellt om täcket fått hjälp av snö.

Undrar bara var ni bor som får gräsklipp nu...?
olgak
CITAT (Eva i Västerås @ 10-11-2006, 12:49)
Undrar bara var ni bor som får gräsklipp nu...?

Ja jisses, på vägen hem idag så kände jag lukten av - gräsklipp! Nu var det såpass mörkt att det var svårt att se hur mycket det var, men det var definitivt färskt gräsklipp på allmänningen vid vägen. Jag blev också förvånad över att man skulle kunna få tag i gräsklipp vid en så oväntad tidpunkt!

PS Jag bor i Stockholm.
mulle
Jag varvar allt organiskt i mina komposter, frukt och gräsklipp och löv, och det funkar utmärkt så länge man inte har för stora mängder av något.

Kerstin här på forumet har varnat för att täcka med gräsklipp på vintern. Inte för gödningens skull men för att sorkarna får ett hemtrevligt bo nära delikata rötter.

Mulle
Ophelia
Blir det för slaskigt och kladdigt i komposten är den på tok för blöt, tillför torrmaterial då. Löv, gräsklipp kan funka men hjälper inte det fungerar ju även halm (om den hackas blir det finemang). Även spån (som inte är full i impregneringsmedel) är bra. Hemligheten är att ha balans.

Lite grovmaterial i form av kvistar är inte fel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon