Full version: putsa fönster
mittas
Hej
ja nu är de ju snart dags att tvätta fönster wacko.gif
inte de roligaste ja vet men man måste ju göra detta,
Är det nån som har tips och råd vad man kan andvända,
ja har testat med skrapa men får ränder, inte snyggt precis.

Vad andvänder ni? rolleyes.gif

MVH Catarina
Alba
Om du har en skrapa som är tex 4 dm bred och drar med den vågrätt måste du vid nästa drag gå in ung. 1 dm på första draget. Då blir det inga ränder.
Hoppas du förstår hur jag menar.

Jag använder varmt vatten med jättelite diskmedel i och tvättar rent med en svamp. Därfter tar jag en tygtrasa som inte luggar och tvättar över utan diskmedel i. Därefter skrapar jag. Ofta måste man gå över med trasan i kanter och hörn.
Skinande rent blir det.

Lycka Till
Lady Hamilton
Jag använder svamp, varmtvatten med lite diskmedel o putsar med. Sedan efter torkar jag med tidnings papper. Glänsande rent laugh.gif !
Kathy
Varmvatten med lite diskmedel och spolarvätska i. En svamp och en raka. Volia, det blir superfint.
netaave
Varmt vatten endast!
Tvättar med ånga och torkar endast nertill. Icke en rand blir det.
mittas
Tvättar med ånga??? wacko.gif
Hur gör du då?

Har provat med tidningspapper men mina blev flammiga, vad gjorde ja för fel tro??

MVh Catarina
Lady Hamilton
CITAT (mittas @ 24-09-2006, 19:34)
.......Har provat med tidningspapper men mina blev flammiga, vad gjorde ja för fel tro??...........

Om du använt dagstidnings papper till att torka fönstren torra kan jag inte förstå hur du kan få fönstrena flammiga unsure.gif Det är ju stört omöjligt........
Whiskuchi
Vatten, någon droppe diskmedel, en microduk att torka med och sen eftertorka torrt med en till microduk. Perfekt! smile.gif
Snöflinga
CITAT (netaave @ 24-09-2006, 18:34)
Varmt vatten endast!
Tvättar med ånga och torkar endast nertill. Icke en rand blir det.

Ånga ... hurdå blink.gif
netaave
Jo jag har en liten kanna som man sätter olika munstycken på och med den kan jag göra en hel del, som att tvätta fönster, textilier, och städa med utan att använda något kemiskt medel, vattnet är kokande innan det förångas. Det blir jätterent överallt och den är toppen i badrum och kök.
Jag tar även bort ogräs mellan plattorna rengör vindskydden och vi använder den till fälgarna på bilen vid däcksbyte.
Finns en nackdel och det är att den tjuter lite för mycket.

Vet att jag skrev om den här på odla när jag köpte den, ska försöka hitta det inlägget.
netaave
Här är länken där jag skrev om min Steamer

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...1f1df94283969a9
Kathy
CITAT (netaave @ 24-09-2006, 23:01)

Länken i tråden du visar; "http://www.tvins.com/product.jsp?id=204001", finns inte. Får svaret: "404 Not Found
/product.jsp was not found on this server."
Kathy
CITAT (Scrollan @ 24-09-2006, 23:08)

Länken i tråden du visar, finns inte. Får svaret: "404 Not Found

Jag provade att söka, antar att det är den här?
netaave
CITAT (Scrollan @ 24-09-2006, 23:08)

Länken i tråden du visar, finns inte. Får svaret: "404 Not Found

Jag ser den
carmar
CITAT (Hamilton @ 24-09-2006, 16:50)
Jag använder svamp, varmtvatten med lite diskmedel  o putsar med. Sedan efter torkar jag med tidnings papper. Glänsande rent  :lol: !

Vilka tidnigar ska man använda för bästa resultat? wink.gif
kristerh
Jag använder 1 microduk (till fönster) och varmt vatten, svabba runt, skölj o krama ur duken torka bort fukten, går på nolltid, går ännu snabbare om man har 2 dukar.
netaave
CITAT (carmar @ 24-09-2006, 23:17)
Jag använder svamp, varmtvatten med lite diskmedel  o putsar med. Sedan efter torkar jag med tidnings papper. Glänsande rent  laugh.gif !

Hus & Hem, kanske!
Farbror Blå
eller bjud in Fredrik Reinfeldt, han verkade ju vara bra på detta i morgon-
TV rolleyes.gif
Snöflinga
CITAT (netaave @ 24-09-2006, 22:51)
Jo jag har en liten kanna som man sätter olika munstycken på och med den kan jag göra en hel del, som att tvätta fönster, textilier, och städa med utan att använda något kemiskt medel, vattnet är kokande innan det förångas. Det blir jätterent överallt och den är toppen i badrum och kök.
Jag tar även bort ogräs mellan plattorna rengör vindskydden och vi använder den till fälgarna på bilen vid däcksbyte.

Vet att jag skrev om den här på odla när jag köpte den, ska försöka hitta det inlägget.

Har läst inläggen och den verkar ju toppenbra ... fast där på TV-chop var priset 499:- och i denna länk på "tvins"kostade den 799:- unsure.gif Vilken har du ?
netaave
CITAT (Snöflinga @ 25-09-2006, 18:12)

Har läst inläggen och den verkar ju toppenbra ... fast där på TV-chop var priset 499:- och i denna länk på "tvins"kostade den 799:- unsure.gif Vilken har du ?

Jag tror jag betalade 700 för min.
Jag har den vinröda.
askar
Var bara medveten om att ångmaskinen inte kan användas
om det är lite kallt ute.... då spricker rutan pga temperaturskillnad.
Lady Hamilton
Jag använder svamp, varmtvatten med lite diskmedel  o putsar med. Sedan efter torkar jag med tidnings papper. Glänsande rent  laugh.gif !

Dags tidningar (hellst innehållande så lite "skvaller" som möjligt laugh.gif )
Gillan
Jag håller med Ladyn om att tidningspapper är helt suveränt. Nu orkar jag inte med den putsningen själv, men vad ska man med karlar till? om inte........ rolleyes.gif laugh.gif

För övrigt blev jag väldigt nyfiken av den där ångan ni pratar om. Den måste jag forska mer om. Det skulle vara värt varenda krona om jag slapp krypa eller kliva upp och ner på stolar......osv
Lady Hamilton
Det finns någon slags "ångmaskin" på reklamen på TV3 just nu, tror att det heter Tv-shop någonting och det bör även finnas att hitta på "nätet"
askar
CITAT (netaave @ 25-09-2006, 21:38)
CITAT (Snöflinga @ 25-09-2006, 18:12)

Jag tror jag betalade 700 för min.
Jag har den vinröda.

Hittade detta när jag sökte ångmaskiner

CITAT (Bettson @ 17-01-2005, 23:25)
Jag är fortfarande hänförd över min ångmaskin. Precis som Fenja sa är den underbar till fönster. Tar bara det sista med microduken.

Spishällen, diskbänken, köksbänken, kaklet ovan dikbänken osv. Lätt som en plätt. Det var någon som lärde mig att munstyckets gummilist ( påminner om en fönsterskrapa) lätt hålls ren frrån fett med medlet man putsar glasögonen med. Då gör det intget var man har varit. Bara att hålla redskapen rena.

För mig handlar det om att inte behöva gnugga så mycket eftersom handleder och axlar inte orkar som förr.

Men det måste finnas mera jag missat............... biggrin.gif

...

Länkar till trådarna
Städhjälp och Metoder på städfronten
Fialotta
CITAT (Hamilton @ 26-09-2006, 08:02)

Dags tidningar (hellst innehållande så lite "skvaller" som möjligt laugh.gif )

Mina fönster blir bara rena med skvaller i tidningarna...blir ju flammigt annars tongue.gif
mittas
Hej
Denna ångmaskin verkar helt suverän rolleyes.gif
men betala 700 kronor för att tvätta några fönster de
vet ja inte, men de tål att tänkas på i alla fall rolleyes.gif
Gillan
Tack för hjälpen Ladyn, Agneta och resterande somskrivit i den här tråden. Nu har jag lusläst alla inlägg och jag blir bara mer och mer imponerad. Jag tillhör ju också de där som aldrig faller för sk mirakelgrejor .

Men har man kronisk värk och trots det tycker om att ha rent och snyggt runt om sig, så verkar det här ju perfekt.

Och du mittas, den var ju bra till så mycket mer än bara fönster. Det är väl det som får mig så intresserad. Hade det " bara" varit fönstren, då hade jag överlåtit dem till den älskade smile.gif . Förresten så har jag tolv fönster som ska putsas och det tycker jag är mycket sleep.gif
titti49zon6
Tack för tipset om ångmaskinen.......men nu har jag fått ett annat
problem,vilken ska jag köpa? wub.gif
TV shops Shark steam bottle 1500W 499:- + tillbehör 99:- +frakt 99:- eller
Twinns Scunci Steamer 1000w 799:- +frakt
undrar vilken som är bäst rolleyes.gif
Hannele
CITAT (titti49 @ 26-09-2006, 09:52)
Tack för tipset om ångmaskinen.......

Det räcker med min man. wub.gif
netaave
CITAT (titti49 @ 26-09-2006, 09:52)
Tack för tipset om ångmaskinen.......men nu har jag fått ett annat
problem,vilken ska jag köpa? wub.gif
TV shops Shark steam bottle 1500W 499:- + tillbehör 99:- +frakt 99:- eller
Twinns Scunci Steamer 1000w 799:- +frakt
undrar vilken som är bäst rolleyes.gif

Den senare är den jag har och den vet jag är bra!
netaave
CITAT (mittas @ 26-09-2006, 09:29)
Hej
Denna ångmaskin verkar helt suverän rolleyes.gif
men betala 700 kronor för att tvätta några fönster de
vet ja inte, men de tål att tänkas på i alla fall rolleyes.gif

Nej hade det varit det enda användningsområdet hade inte jag heller köpt den.
mittas
Hej

Undrar vad som är skillnaden mellan den som säljs på tv shop och twinns.
ja sökte på "Scunci Steamer" och fick träffar på både tv-shop och twinns,
frågan är om de är samma, bara olika priser. nån som vet wacko.gif ja vet inte.

MVh Catarina
askar
Liknande ångmaskiner finns också att köpa ute i butikerna
till betydligt lägre priser .
Såg den i Verktygsboden...
mellan Borås och Ulricehamn för drygt 1 år sedan

Det kan löna sig att ta en titt hemmavid innan man beställer. smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
En sån ångmaskin är kanske något för mig?

Jag kan ju inte tvätta fönster pga protes i höger axel oc h min gubbe är inte heller så förtjust i fönstertvätt eftersom han får så värk i sin skadade nacke.

Men största problemet här är den inglasade balkong ( på 5. våningen). Då behöver han alltid något med lång skaft annars kommer han inte åt alla fönster (och så är ju så många växter i vägen biggrin.gif )

Elisabeth
Hannele
Man kan också gifta sej med en lång man tongue.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon