Willyson
Hej! Jag bor i zon 6. och jag höstsår perenner. ,sätter i krukor med såjord blandat med sand, täcker med vermeculit.Och gräver ned dom i en kallbänk som jag har. Sedan får det snöa och regna som det vill, på våren i maj när snön smält sätter jag på några gamla fönster som jag har. Då gror fröna ganska fort. Sedan är det bara att skola om dom och låta dom stå ute.
kerstin z5-6
Hej -kul med fler erfarenheter , jag föredrar innesådd, mest för att jag vill plantera i maj , men även för att jag har för många förluster vid utesådd
Dessutom rör katterna till sådderna i kallbänken

Det finns många sätt -huvudsaken är att man sår och får bra resultat
Helen i Piteå Zon 5
Hej och Välkommen hit Willyson! rolleyes.gif
Jag frösår också lite perenner rolleyes.gif Jag gör nog ungefär likadant som Kerstin, frösår, en sväng ut i kylan, in igen för att gro och planteras ut i maj rolleyes.gif /Helen
Willyson
Vad kul och höra fler erfarenhetr från zon 5,6. Mina erfarenheter från höstsådd är hitills goda, visst är det en del fröer som inte gror, och del kan ju ta väldigt lång tid på sig, t.ex. pion, helleborus frön, men oftast blir dom flesta. Jag har också katt, men han har tack och lov hittat en annan sandlåda, kanske beroende på att jag lade kattmynta i den. rolleyes.gif
kerstin z5-6
Kan väl tillägga att jag även är kontrollfreak vad gäller mina (ofta dyra) frö-därav stratifierar jag visserligen ofta ute , men även i kyl -och låter de gro inne tidigt.Mängden sorter ska jag minska ner, har jag visst lovat laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
I år ska jag försökja få upp mina egenpollinerade kanadensiska rosor smile.gif blink.gif
Willyson
Vad spännande med egna pollinerade canadensiska rosor som du ska fröså.Det måste vi få höra mer om? ohmy.gif
kerstin z5-6
Uppdateringar kommer

biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon