|
dalarna
27-05-2003, 10:10
Tack så mycket för era svar!
Jag är helt ny medlem här i forumet, läste en annons i en trädgårdstidning om odla.nu och registerade mig i går kväll, och skrev ett inlägg där jag bad om hjälp med min kommande trädgård. Väntade sedan med stor spänning på svar, men det kom inga alls. Men så nu idag har jag fått flera svar på inlägget, och vad glad man kan bli!!! Är dessutom sjukskriven p.ga krånglande graviditet, så nu har jag något att göra på dagarna. Nackdelen är väl att man kan bli i det närmaste beroende av en sådan här trevlig sida... Eller?
Tar tacksamt emot fler råd och tips till inlägget "Äntligen trädgård" Med vänlig hälsning Malin
Erika zon 4
27-05-2003, 18:57
Jo du, man BLIR beroende!
 beroende, helt klart!! det är så fantastiskt att få tips och ideer från andra trädgårdsintresserade så jag loggar gärna in flera ggr per dag bara för att snurra runt i de olika avdelningarna.. man vet ju aldrig; rätt som det är så kommer en ny idé "rusandes emot" en!!! så välkommen i forumet!/Ullagumman
Hasse_h
27-05-2003, 23:55
Jag upptäckte forumet för ett par månader sedan och kan väl säga att det starkt bidragit till att jag efter snart 8 år som husägare, är inne på 2:a huset, äntligen blivit allvarligt intresserad av trädgården. Helt plötsligt fick man nya perspektiv och idéer när man började följa diskussioner och läsa artiklar på odla.nu. Kort sagt, ett kanonforum! Mig gör det inget om jag blir beroende....
Det var tio dagar sedan jag hittade hit och jag är också, minst sagt, positivt överraskad. Borde definitivt gå och lägga mig för här gäller amning från kl 5.00 ungefär.....men det är ju så kul att prata och läsa om trädgårdsbestyr! Nej, nu måste jag gå och lägga mig.....bara lite till.....
Ja, här har man verkligen fått många bra tips och råd! För ett år sen innan vi blev med hus och trädgård visste jag knappt någonting om växter, men nu har jag lärt mig massor! Toppenbra! Trevlig helg allihop!
Håller med alla föregående talare. Mycket beroendeframkallande site. Jag som älskar att fotografera allt som händer i och runt min trädgård är även väldigt glad för albumen. Så man får visa för andra trädgårdsfantaster, och se vad andra håller på med.
Tack för tipset att titta på dina bilder, Wargen! Väldigt vackra! Man blir så inspirerad. Vilken kamera har du? Jag går fortfarande i kameratankar.../ Annki
Åh, man tackar och niger! Min kamera heter Toshiba 2.2 megapixels, optical 3x zoom. Men jag skulle råda dig att köpa en med minst 3 megapixel och med kraftigare zoom, om du har möjlighet. Jag tycker redan att min är för begränsad. Ett tips till: köp uppladdningsbara batterier och laddare. Digitalkameror SLUKAR batterier. Det är mycket frustrerande att vara mitt uppe i en fotografering och så tar batterierna slut. Annars tycker jag att digitalkamera är det bästa som hänt på länge, åtminstone om man har dator och redigeringsprogram. Bara att plåta, in och tanka ner på hårddisken, radera bilderna ur kameran och ut igen!
Erika zon 4
29-05-2003, 15:10
Ville bara ge ett tips på en digitalkamera! Jag har en Fujifilm S304 3,2 Mpix och 7x optisk zoom + digital zoom. Finns en massa program, och även manuella möjligheter, för den som har lite mer kunskap. Enda minus är att blixten inte fäller upp automatiskt när det behövs, fast jag tycker det är rätt bra för annars åker blixten lätt på i onödan. Den verkar vara väldigt ljuskänslig också för man kan ta bra bilder när man är inomhus utan blixt. Sen är priset ganska bra om man ser till vad man får för pengarna, runt 5000 kr. Den är faktiskt snygg också, ser mer ut som en liten systemkamera. Den tar även jättefina närbilder! Närgräns på 10 cm i macroläget. Fast jag tror det går att komma närmare än så faktiskt... Kort sagt: jag är nöjd!! Finns inget bättre sätt att fotografera än digitalt tycker jag!!
Jag har Nikon Coolpix 990 och jag är också helnöjd. Digitalfotografering är också starkt beroendeframkallande! Det har knappast gått en enda dag sedan jag fick kameran utan att jag har fotat något!!
Ännu en som har fujifilms digitalkameror som är jättenöjd! Finfin närbildskapacitet, bra färgkänsla. Mkt bra! Rekommenderas av mig! Att fota har blivit ett ännu större nöje sedan digitalkameran uppfanns, härligt! Ett trevligt beroende!
Jag kan tänka mig köpa en digikamera för sisådär max 2.000:-. Har någon erfarenheter av så "billiga"?
Erika zon 4
30-05-2003, 05:37
Jag har tidigare erfarenhet av HPs photosmart c315 (tror jag den hette), 2, 1 Mpix och digital zoom. (Digital zoom funkar inte alls att använda tycker jag, så finns det optisk på nån billig så välj den om du vill kunna zooma.) Den var helt ok! Men jag saknade att det inte gick att ta närbilder, med trädgård som intresse så vill man ju gärna kunna ta det!  Jag rekommenderar att du har minst 2 Mpix och att du kollar vad närgränsen är om du är intresserad av närbilder. Hp har ju nån liknande den jag hade annars o nu tar de ca 1500 för den, så nog tror jag det är ett bra köp alltid.
Hasse_h
30-05-2003, 08:24
Jag har en Fujifilm Finepix 4900 Zoom och är jättenöjd med denna. Efterträdaren till denna heter Finepix S602 Zoom och är säkert lika bra. Kameran har bl.a. en utmärkt makrofunktion som gör att man kommer riktigt nära sina motiv.
Hannele
30-05-2003, 08:30
Jag har en Fujifilm Finepix 4700 Zoom, funkar bra. Man kan redigera bilderna direkt i kameran. Extra mineskort och extra laddningsbara batterier behövs på resor.
CITAT (Posse @ 29-05-2003, 23:23) Jag kan tänka mig köpa en digikamera för sisådär max 2.000:-. Har någon erfarenheter av så "billiga"?  Såg just idag en annons på Nikon Coolpix någonting-nummer som såldes till extrapris för ca. 2400,-. Har inte annonsen till hands just nu, men den var införd i GP.
CITAT (Sylvia @ 30-05-2003, 19:38) CITAT (Posse @ 29-05-2003, 23:23) Jag kan tänka mig köpa en digikamera för sisådär max 2.000:-. Har någon erfarenheter av så "billiga"?  Såg just idag en annons på Nikon Coolpix någonting-nummer som såldes till extrapris för ca. 2400,-. Har inte annonsen till hands just nu, men den var införd i GP. Månne det vara den 'Nikon Coolpix 2000' som bl.a. finns med i ett reklamutskick ("Expert") jag fick alldeles häromdagen...? Den kostar där 1.995:-, står som nedsatt från 2.495:-. Har någon av er erfarenheter och/eller vet om det finns exponeringsexempel på webben från den kameran?
Eva i Skåne
01-06-2003, 22:29
Oj, vad jag blir avundsjuk när jag läser ert kameraprat Jag skulle så gärna vilja.......... men pengarna räcker inte till allt  . Det är några år kvar till 50-årsdagen, så det blir för länge att vänta. Familjen har inte samma prioriteringar som jag. De tycker redan att växterna är ett dyrt kapitel ( kan ni bara förstå det  ) och att inte nöja sig med att fotografera växterna med vanliga kamera, det är väl lite tossigt........
CITAT (Eva i Skåne @ 01-06-2003, 23:29) Oj, vad jag blir avundsjuk när jag läser ert kameraprat Jag skulle så gärna vilja.......... men pengarna räcker inte till allt :( . Det är några år kvar till 50-årsdagen, så det blir för länge att vänta. Familjen har inte samma prioriteringar som jag. De tycker redan att växterna är ett dyrt kapitel ( kan ni bara förstå det  ) och att inte nöja sig med att fotografera växterna med vanliga kamera, det är väl lite tossigt........ Jag tycker att digitalkamerorna ännu är orealistiskt dyrbara i förhållande till vad (jag antar) man får för pengarna om man köper en "konventionell" kamera. Personligen har jag en enklare systemkamera tillverkad på 70-talet och inköpt begagnad för kanske bortåt 20 år sedan. Den fungerar utmärkt, och jag har heller inga planer på att övergå helt till digital fotografering så ett digitakamerainköp känns lyxigt men vill inbilla mig att det skulle kunna vara mycket praktiskt och t.o.m. lönsamt att ha en digitalkamera som komplement. Tänk vad oerhört praktiskt det vore att på några minuter kunna få fram bilder t.ex. om man vill köpa eller sälja något via annonser på webben. Eller via mail efterfråga reservdelar etc.. Men så hastigt som priserna på digitalkamerorna sjunker i pris numer kommer man väl alltid känna sig mer eller mindre bortgjord en tid efter inköpet...
Hasse_h
02-06-2003, 10:12
CITAT (Posse @ 02-06-2003, 09:23) Men så hastigt som priserna på digitalkamerorna sjunker i pris numer kommer man väl alltid känna sig mer eller mindre bortgjord en tid efter inköpet...  Så är det naturligtvis. Liksom med datorer och andra elektronikprylar. Ska man avstå då? Tja....prylarna bli ju hela tiden bättre o något billigare. Svårt att veta. Jag köpte min kamera på en tjänsteresa till HongKong för ett par år sedan. Tjänade 30% jämfört med butikspriset här. Köpte extra minnen, ca 50% av priset i Sverige vid denna tid. Idag två år senare, i Sverige, kostar en jämförbar kamera ca 70% av vad jag gav för min i HongKong. Minnena till den kostar ca 25% av vad jag gav i HongKong.... Men jag ångrar inte en dag att jag köpte den. Har helt övergivit den traditionella 35mm filmen och fotograferar enbart digitalt idag. För mina behov duger den utmärkt.
Erika zon 4
02-06-2003, 11:43
Jag håller med dig Posse, nog går de ner i pris fort. Men det är det värt, verkligen! Det går inte att jämföra hur roligt det är att ta kort med en digitalkamera jämfört med en vanlig! Allt man kan experimentera med som man inte haft råd att göra tidigare! Och tänk så många hundralappar du sparar in på film och framkallning! Jag tog ca 3000 kort med min förra digitalkamera som jag hade i ca 2 år, hur många hade jag tagit med en vanlig?? Inte mer än 100 kanske, och så kan jag ta ut bara de bästa och framkalla nu om jag vill! Inte dyrt med framkallning digitalt heller, kostar 2 kr kopian på Apport Foto (tror jag det var) tex. Suveränt! Jag brinner verkligen för digitalfoto och jag har köpt en lite mer avancerad kamera o sålt de vanliga jag hade, för jag slutade helt enkelt att knäppa med dem, sen jag köpte en digitalkamera! Kan man ta sig råd ska man definitivt köpa en om man är intresserad av att fota!
CITAT (Erika zon 4 @ 02-06-2003, 12:43) Jag håller med dig Posse, nog går de ner i pris fort. Men det är det värt, verkligen! Det går inte att jämföra hur roligt det är att ta kort med en digitalkamera jämfört med en vanlig! Allt man kan experimentera med som man inte haft råd att göra tidigare! Och tänk så många hundralappar du sparar in på film och framkallning! Jag tog ca 3000 kort med min förra digitalkamera som jag hade i ca 2 år, hur många hade jag tagit med en vanlig?? Inte mer än 100 kanske, och så kan jag ta ut bara de bästa och framkalla nu om jag vill! Inte dyrt med framkallning digitalt heller, kostar 2 kr kopian på Apport Foto (tror jag det var) tex. Suveränt! Jag brinner verkligen för digitalfoto och jag har köpt en lite mer avancerad kamera o sålt de vanliga jag hade, för jag slutade helt enkelt att knäppa med dem, sen jag köpte en digitalkamera! Kan man ta sig råd ska man definitivt köpa en om man är intresserad av att fota! :wub: :wub: De "billiga" digitalkamerorna ser ock känns i min mening verkligen billiga ut. De ger definitivt inte det gedigna och tunga intryck som min gamla systemkamera där mässingen skymtar fram under den avskavna svarta färgen. Faktiskt väger den mer än ett kilo med normalobejektiv och bärrem, och jag föreställer mig att den stora vikten gör att att kameran, trots viss darrhänthet, inte "fladdrar" nämnvärt. Digitalkamerorna väger väl bara en tiondel och vissa av dem för ett par tusen kronor påminner till det yttre mycket om de vanliga rullfilmskameror man fick gratis förr i samband med tidningsprenumerationer o.dyl.. Jag tvivlar på att (främst) det mekaniska i "billiga" digitalkameror är slitstarkt och pålitligt.  Din uppgift om vad beställning av papperskopior från digitala bilder kostar är låg. När jag senast såg en testartikel i en datatidning, vill jag minnas att att styckepriset var ca det dubbla.
Erika zon 4
02-06-2003, 12:57
Hasse_h
02-06-2003, 13:16
Jag såg att Siba nu tar 2:-/kopia för 10x15 cm, normalpris 3,50. Jag har själv provat kopiering av digitalfoton till papper via webben på detta sätt. Kanonkvalitet! Med tanke på alla dessa misslyckade foton man tog med 35mm kameran och betalade för "onödig" framkallning och kopiering så känns det som att man mer än gärna kan betala ett par kronor extra för de få papperskopior man behöver. Annars har jag också digitaliserat fotoalbumen och visar dem hellre på TV:n i vardagsrummet än att trängas framför ett album. Men man gör ju som man vill och själv tycker är bäst, som tur är...
Ingrid på Västkusten
02-06-2003, 13:27
Nikon & Canon gör jättebra kameror - men läs vidare här;
www.cyberphoto.se
Hälsar Ingrid
Jag skulle vilja ha en "evighetskasett" - någon slags digital sensortillsats att kunna sätta in i en vanlig småbildskamera istället för de riktiga filmkassetterna.
CITAT (Posse @ 31-05-2003, 19:10) CITAT (Sylvia @ 30-05-2003, 19:38) CITAT (Posse @ 29-05-2003, 23:23) Jag kan tänka mig köpa en digikamera för sisådär max 2.000:-. Har någon erfarenheter av så "billiga"?  Såg just idag en annons på Nikon Coolpix någonting-nummer som såldes till extrapris för ca. 2400,-. Har inte annonsen till hands just nu, men den var införd i GP. Månne det vara den 'Nikon Coolpix 2000' som bl.a. finns med i ett reklamutskick ("Expert") jag fick alldeles häromdagen...? Den kostar där 1.995:-, står som nedsatt från 2.495:-. Har någon av er erfarenheter och/eller vet om det finns exponeringsexempel på webben från den kameran? Ingen?
*Felix matte*
06-06-2003, 21:24
Jag gav bort min systemkamera med alla tillbehör En stor väska rymde objektiv och olika filter mm Vägde sina modiga hekton Nu har jag en liten Digital som funkar alldeles utmärkt RÄTTELSE Beställa papperskopior skall man inte göra från PostFoto:( Kvaliten var urusel. Däremot har Expert bra kvalitet, låga priser och snabb service
CITAT (Felix matte @ 06-06-2003, 22:24) Nu har jag en liten Digital som funkar alldeles utmärkt  Hemlis?
*Felix matte*
07-06-2003, 18:23
CITAT (Posse @ 07-06-2003, 16:47) Hemlis?  Inte alls. Så här ser den ut
CITAT (Felix matte @ 07-06-2003, 19:23) CITAT (Posse @ 07-06-2003, 16:47) Hemlis?  Inte alls. Så här ser den utVerkligen en fantastiskt storslagen och detaljrik illustration! Ska det föreställa en Olympus? Eller vad? (Det brukar stå angivet på kamerorna.)
*Felix matte*
07-06-2003, 20:30
CITAT (Posse @ 07-06-2003, 21:17) CITAT (Felix matte @ 07-06-2003, 19:23) CITAT (Posse @ 07-06-2003, 16:47) Hemlis?  Inte alls. Så här ser den utVerkligen en fantastiskt storslagen och detaljrik illustration! Ska det föreställa en Olympus? Eller vad? (Det brukar stå angivet på kamerorna.)  Nämen ...vad säger du!?! Skall det stå angivet på kameran vad den heter???? Viste jag inte!!!:o Thihiii... Nu tog jag fram förstoringsglaset och här framträder en helt ny värld OLYMPUS (c-you) CAMEDIA C -1 ZOOM ... står där och längst ner i högra hörnet hittar jag Pixlarna och där finns så många som 1,3 Megapixels (låter mycket) Ja nu hoppas jag att du Posse är nöjd med beskrivningen. Om inte ...Com an med fler frågor.
Fialotta
07-06-2003, 21:17
[COLOR=purple]Jag har samma märke som du Agneta fast min står det C-220 zoom Olympus Camedia inte vet jag om det ska va nån skillnad... duger gott åt mig att lära sig Posse sök information på nätet...finns massor
Som jag redan varit inne på finns det en del som gör mig tveksam till att skaffa digitalkamera. En av de i min mening absolut största nackdelarna, som förespråkarna här tycks ha "talat tyst om", är den kraftiga strömförbrukningen. På en kamera jag intresserade mig för för en tid sedan (Olympus?) skulle batterierna räcka ca 20 minuter i stand-by-läge, som jag fattade det. Alltså mycket opraktiskt för att "bevaka" olika evenemang med. Och igårkväll upptäckte jag att CyberPhoto AB har kampanj på 'Nikon CoolPix 775' som de beskriver som "Ett mycket bra köp." och "Bästa köp". Och de skriver: "CP775 använder Lithium Ion batteri som har god kapacitet. Du kan även använda engångsbatteri av typen 2CR5 om det skulle knipa någon gång.". Eftersom jag aldrig hört talas om det "engångsbatteriet" slog jag upp det i Clas Ohlson-katalogen och kunde konstatera att det kostar 79:- (79 kronor)! Jag tycker det verkar totalt värdelöst med digitalkameror för dem som gillar friluftsliv och att vistas i miljöer där det inte finns vägguttag. Eller?
Fialotta
08-06-2003, 09:30
Min kamera är det AA/R6 batterier som man köper i vanliga livsbutiker och dom har suttit i nu i 2 månander och fungerar fortfarande...har extra ligger utifall att!
Kameran köpte jag på nätet och gav 2.000:- tyckte jag var ett bra pris!
*Felix matte*
08-06-2003, 11:51
I min kamera har jag 2 st laddningsbara batterier. Köpte laddare +4 batterier för 149Kr (medlemspris på OBS) normalpris 199Kr. Dem har jag använt i snart 1 år och de håller nog i minst ett par år till. Tusentals kort har jag redan tagit så inte tycker jag att batteriköp skall vara ett hinder till att använda Digitalkamera. Det går att vistas i naturen utan vägguttag. Ta med dig en omg. laddade batterier så får du fota så mycket du orkar. Man skall inte bara läsa allt negativt utan mera se till det positiva dessa kameror fört med sig.
CITAT (Posse @ 08-06-2003, 10:23) Som jag redan varit inne på finns det en del som gör mig tveksam till att skaffa digitalkamera. En av de i min mening absolut största nackdelarna, som förespråkarna här tycks ha "talat tyst om", är den kraftiga strömförbrukningen. På en kamera jag intresserade mig för för en tid sedan (Olympus?) skulle batterierna räcka ca 20 minuter i stand-by-läge, som jag fattade det. Alltså mycket opraktiskt för att "bevaka" olika evenemang med. Och igårkväll upptäckte jag att CyberPhoto AB har kampanj på 'Nikon CoolPix 775' som de beskriver som "Ett mycket bra köp." och "Bästa köp". Och de skriver: "CP775 använder Lithium Ion batteri som har god kapacitet. Du kan även använda engångsbatteri av typen 2CR5 om det skulle knipa någon gång.". Eftersom jag aldrig hört talas om det "engångsbatteriet" slog jag upp det i Clas Ohlson-katalogen och kunde konstatera att det kostar 79:- (79 kronor)! Jag tycker det verkar totalt värdelöst med digitalkameror för dem som gillar friluftsliv och att vistas i miljöer där det inte finns vägguttag. Eller?  Många kameror av vanligt slag (alltså inte digitala) har andra typer av batterier än vanliga AA/R6, vår kamera har 2 st CR2 batterier och de kostar ca 5o kr st men de räcker ett tbra tag om man kommer ihåg att stänga av kameran om det är en stund mellan bilderna man tar. Ock som det nämns i ett föregående inlägg så finns det digitala kameror med vanliga batterier också. Köper man laddningsbara batterier så räcker de länge om man sköter dem, de koster några kronor att köpa in men är värt det i längden.
Jag tycker också att laddningsbara batterier av standardstyp t.ex. R6 måste vara det mest ekonomiska alternativet, för jag föreställer mig att det mer eller mindre fastbyggda specialbatteriet som visst förekommer i många kameror måste vara mycket dyrbart att byta ut när det utmattats efter några år. Och visst slukar digitalkameror ström.... Driftskostnaderna måste ju också räknas in.
Jag har funderat mycket på en sak om digitalkameror - det står om dem ofta något i den här stilen: "Kameran är skjutklar på ca 1s....", men i själva verket tycks det vara en mängd inställningar som kan göras på elektronisk väg. Är kamerorna faktiskt så minnesgoda att man i förväg kan knappa in inställningar om önskad upplösning m.m., m.m. och sedan timmar, kanske dagar senare plötsligt rycka upp den ur t.ex. fickan och "skjuta" med endast någon sekunds varsel? Mitt intryck annars är att man måste på med glasögonen eller fram med förstoringsglas (och solparasoll?) och traggla sig igenom en hel massa knepiga menyer och inställningar som presenteras på en pytteliten bildskärm.
Hasse_h
10-06-2003, 21:30
"skjutklar på 1s" Det vet jag inte, men inte tar det längre tid att "skjuta" med min digitala kamera än med en vanlig 35 mm systemkamera.
"tycks det vara en mängd inställningar som kan göras på elektronisk väg" Precis som med många 35 mm systemkameror. Men du kan naturligtvis köra i autoläge, precis som med vilken annan kamera som helst.
"Är kamerorna faktiskt så minnesgoda att man i förväg kan knappa in inställningar" Alla inställningar lagras och finns kvar, t.o.m. efter att batteriet laddats ur eller att man bytt batteri. Inställningar sparas normalt i s.k. EEPROM, ett minne som behåller innehållet även utan spänning.
"Mitt intryck annars är att man måste på med glasögonen eller fram med förstoringsglas (och solparasoll?) och traggla sig igenom en hel massa knepiga menyer och inställningar som presenteras på en pytteliten bildskärm" Om man vill kan man det, men det är inget krav. Och det är betydligt svårare att läsa siffrorna på sitt digitala armbandsur. Solljus kan dock vara ett problem, men vadå?
"Driftskostnaderna måste ju också räknas in" Javisst, men å andra sidan är kostnaden för den extra strömförbrukningen försvinnande liten i jämförelse med kostnaden för framkallning och kopiering av 35 mm film. Reservbatterier kan däremot kosta en slant om det inte är standardceller, men det börjar dyka upp alternativ till originalbatterier nu som ligger på ca halva priset mot tillverkarens originalfabrikat. Om nu strömförbukningen kan anses vara ett problem så är det kapaciteten i batteriet som oftast är för låg. Men det är ju lösbart som många påpekat.
Digitalt eller inte är mer en fråga om vilket behov man har idag, anser jag. Tar man bilder för att publicera på webben så är digitalkameran ett givet alternativ. Planerar man att dra upp jättekopior på papper så är emulsionsfilm lika given. Sedan finns alla möjliga behov däremellan som ibland avgör åt ena eller andra hållet. Men helt klart är att digitala kameror bara blir bättre o bättre och är idag fullt jämförbara med 35 mm kameror på många områden.
Det var många som också var tveksamma och negativa till GSM-telefoner när de började komma. Hur många idag har inte en GSM-telefon? Samma argument mot fördes på den tiden också. Och utvecklingen kommer gå åt samma håll med digitalkamerorna.
hej hopp nu har jag läst den här diskussionen o jag säger bara jag älskar min digitala kamerajag har den tillomed med mej i drömmarna nuförtiden olympus c-120 me 2.0 megapixel o visst ska det ställas in en hel del men man lär sej en bit i taget o ibörjan körde jag bara med auto men jag har lärt mej en liten grej i taget jag har 4 såna där vanliga små runda batterier som jag har laddare till o har aldrig blivit utan ström o framkallat en del bilder via fotolabo o jag är helnöjd dessutom så kan man ju kassera dåliga bilder o exprimentera precis hur mycket som helst  ja så kan man ju lägga in bilder här samma dag man tog dom jag vill inte vara utan min digitala kamera
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|