Full version: Hur stora bilder
katah
Jag förminskade kraftigt mina bilder (ca. 45 kb) för att kunna publicera dom på "mitt album".

tillåter inte albumet större bilder?

Kan man infoga bilder till inlägg direkt från datorn?
i vilken storlek i så fall?

Jag ser ju hur pytte små mina bilder ser ut i jämförelsen på dom som andra lägger ut... sad.gif
askar
Såg att du hade väldigt små bilder... Odla tillåter max 100kb
men jag har märkt att den säger stopp vid 96.

Om du får medd. att du inte har utrymme i album
så kan du be Ingemar om mer.
Lady Hamilton
Jag har Adobe photoshop och där kan man välja i vilken kvalite man vill spara bilden. Ju högre kvalite desto mera kb är bilden på.
katah
min programvara "picture projekt" som kom med digitalkameran, minskar bilder till olika standard-storlekar och sedan kan man justera lite kvaliten.

Bara den allra minsta går under 100 kb-spärren och då blir bliderna under 50 kb. Nästa storlek hamnar över 100 kb.

Men kan jag infoga bilder direkt från datorn och ha då lite större upplösning, eller gäller 100 kb även då?
askar
CITAT (katah @ 25-09-2006, 08:48)
min programvara "picture projekt" som kom med digitalkameran, minskar bilder till olika standard-storlekar och sedan kan man justera lite kvaliten.

Bara den allra minsta går under 100 kb-spärren och då blir bliderna under 50 kb. Nästa storlek hamnar över 100 kb.

Men kan jag infoga bilder direkt från datorn och ha då lite större upplösning, eller gäller 100 kb även då?

100 kb är högsta gräns i albumet och Nej.. du kan inte infoga direkt från hårddisken.
Kan du inte välja att spara bilden i olika kvalitet?
Den här bilden är sparad i Medium kvalitet 640 x 479 pixlar = 56 kb

samma bild sparad i Låg kvalitet 1000 x748 pixlar =68 kb
Berith
Jättefin blomma Agneta. smile.gif

Knepigt det där med bilder, och storlekar. Jag gnäller emellanåt på att en del bilder är så stora så jag måste scrolla i sidled - vilket jag vägrar göra! och därför missar en del av motivet. sleep.gif *trotsig som en fyraåring*

Jag tycker att Agnetas mindre bild är tydligare och klarare i färgerna än den stora. Men det kanske bara är som jag tror? wink.gif wub.gif

-----------
Äsch.... ser ju nu att du sparat dom i olika kvalitet. blink.gif

Den lilla bilden är mycket bättre än den stora! biggrin.gif
katah
Jahas, nu har jag hittat knappen på min programvara, som även komprimerar bilder... så att de blir större .
och helt plötsligt accepterar albumet bilder som är 144 kb... mysko, men jag klagar inte , testar nu om de vill bli publicerade även här.... blink.gif biggrin.gif

askar
CITAT (katah @ 25-09-2006, 20:42)
Jahas, nu har jag hittat knappen på min programvara, som även komprimerar bilder... så att de blir större .
och helt plötsligt accepterar albumet bilder som är 144 kb... mysko, men jag klagar inte , testar nu om de vill bli publicerade även här.... blink.gif biggrin.gif

Albumet accepterar inte större bilder än max 100kb
Din bild är bara 64 kb.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon