Full version: slipers i mitt land
tina82
Jag har tänkt bygga om mitt trädgårdsland och skulle samtidigt höja upp det. I min och gubbens fatansi så skulle vi gärna bygga upp det med två sliepers eller telefonstolpar.... men min mamma sa att det finns något farligt ämmne i dom, som knakse inte är så bra att ha till trädgårdslandet. Är det någon som har provat eller har en annan lösning? Skulle vilja börja lägga redan nu till hösten. tacksam för svar//Tina
Ophelia
Och enligt min mening är det ganska dåligt...säkert snyggt men mycket dåligt p g a kreosoten i träet. Tryckimpregnerade slipers ska inte heller användas i köksland.

Finns ju annat trä, sten eller varför inte pilflätade upphöjda land.
tina82
ja det var kreosoten som mamma sa, kom bara inte ihåg var det hette..... hur menade du med pilflätade hur bygger man upp det då ?
Ophelia
Finns kurser i pilflätning. Har sett snygga upphöjda köksland och kryddland med pil. Där man sticker ner tjockare störar men jämna mellanrum och flätar pil emellan dem. Det är ju inte hållbart i evinnerlig tid men riktigt snyggt.

Lite tips:
http://www.uteskolan.com/fortbildning/tipspil.asp
shaman958
jag har telefonstolpar som nedre begränsning i mitt land....i efterhand tänkte jag lägga ner nån skyddsplast eller nåt i mellan men det blev inget av. Värkade inte som om planterna tyckte det va så farligt iallafall....
blink.gif

men det är säkert ingen hit.

her kan du se hur det blev hos mig:
telefonstolp-landet:-)
Ophelia
Snyggt.

Nej säkert bryr sig växterna om kreosoten men din hälsa kan göra det om du odlar köksväxter och äter av det. Förmodligen utvecklar du inte håriga öron eller växer extremt men däremot ger kreosoten huvudvärk (bor man nära och utsätts för lukten så kan det ge huvudvärk), hudirritation och framkalla cancer. Har man sedan lite äldre virke så kan de vara impregnerade med bl a arsenik. Det där med skyddsplast är säkert en bra tanke men i och med att ämnena utsöndras konstant (och tyvärr är kreosot inte fixerat virket utan utsöndras även om du tar på det) och under en mycket lång tid har jag mycket svårt att tänka mig att en plastbarriär skyddar på ett effektivt sätt. Vill du göra giftfritt för odling och du har haft dem liggande där ett tag så är troligtvis byte av jord det mest effektiva.
Tesa
Varför inte använda vanligt rent trä..en stock multnar ner på 100 år ungefär och då borde man hinna få några skördar innan dess..man kan ju olja in den med nåt snällt typ linolja eller rapsolja om man vill förlänga tiden ytterligare.. tongue.gif
tina82
är det någon mer som har tips eller iddeer hur man kan lösa landet på höjden utan att använda pallkragar
Gurkan
CITAT (tina82 @ 27-09-2006, 19:58)
är det någon mer som har tips eller iddeer hur man kan lösa landet på höjden utan att använda pallkragar

Jag har byggt mina upphöjda land av vanliga plankor. Kolla i mitt album "Köksträdgården".
Plain
Jag hakar på den här tråden. Håller själv precis på att anlägga ett trädgårdland. Jag hade för avsikt att låta kanten bestå av den här träkubbsliknande sakerna från Bauhaus (halva kubbar som sitter ihop med ståltråd, typ). De är ju impregnarade - ska jag låta bli det då kanske?

Mvh

David i Viksjö, zon 3
mightyT
Ek och lärk är andra träsläg som håller bra och inte innehåller några gifter vi tar skada av. annars kan man tex använda tjära. luktar somrigt ett tag.. Tryckimpreg skall man hålla sig ifrån i de flesta lägen om man kan.
en annan fin form av avgränsning är att lägga en smal gång av någon kantsten, tex gatsten eller liknande runt landet. Det gör givetvis inget åt att höja bäddarna men ser väldigt snyggt och städat ut.
Henrik_
Ek och Lärk är tåligt, men är det fuktigt och gott så är det inte säkert att dom heller håller speciellt länge, man får lov att vara beredd att byta ut.
Annars så kan man ju stryka på rejält med tjära och låta dom dra åt sig.. det gör nog att det tar lite längre tid.
Eller?
Eva i Västerås
Vanliga obehandlade brädor håller inte särskilt länge.
På Steinerbarnträdgården i Västerås har man lagt obehandlade stockar som kanter runt rabatter och land. Det gjordes 2001, och dom stockarna är ganska angripna redan. Stockarna är av ek, björk och gran, lite omväxlande. Man fick några lass efter en skogsröjning. Gran verkar hålla bäst.
Med obehandlat virke får man nog räkna med att göra om åtminstone vart 5-e till vart 10-e år. Fast då kan man ju designa om också.
Men sånt "snällt" impregnerat virke som finns idag håller bara lite längre. Markduk är bättre än plast som avgränsning och skydd. Plasten gör att det ruttnar bara fortare. Det blir så blött och trevligt.
Markduken håller jorden undan träet, och det gör i alla fall lite skillnad.
Kreosot tycker jag låter otrevligt över huvud taget.
Om man måste köpa virket vet jag inte om jag skulle kosta på ek eller lärk. Det är DYRT!

Lycka till.
Annika i Korsholm, Finland
Jag är inte så säker på att tjära är naturvänligt längre heller. EU har väl förbjudit användningen av tjära eller kanske det var försäljningen. Vet tyvärr inte varför?

Linolja tycker jag låter bättre. Jag gjorde faktiskt en kompost för några år sedan av vanliga bräder och strök på två lager linolja med lite tärpentin (för att det skulle dra in bättre). Komposten verkar nog hålla ännu några år. Vet inte hur bra tärpentin är...
Gossen Ruda
På länken nedan redovisas ett försök om huruvida kreosot tas upp av växter. Det finns värre saker att oroa sig för.

Dansk läsövning
mulle
Nästan alla mina land och rabatter är upphöjda och jag har testat det mesta från trä och torvblock till sten och järn.
Pallkragarna har jag behandlat med järnvitriol och de har hållit i fem år nu utan minsta tecken på röta. Under samma period har obehandlat virke redan gjort sitt.
Min absoluta favorit är järn men så älskar jag ju rost...
På andra plats kommer sten, den enda nackdelen med det är att man får släpa sig halvt fördärvad innan den är på plats. Men snyggt och praktiskt blir det.
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon