Ström
Hej!

Jag sådde jordgubbs-frön i våras och lyckades odla upp en planta, som
faktiskt bär frukt just nu, jag har precis flyttan in den permanent.

Nu undrar jag om man kan göra fler plantor av denna, kan man dela den eller liknande
till våren?

Vad kommer att hända med plantan när den är inomhus, dör den helt eller kommer den
bära blad?

mvh

/Ström
Åsa E
Jordgubbar vill inte vara inomhus. Har du ingen rabatt där du kan gräva ner din planta? Jag vet inte om den överlever inne, kanske någon annan här har provat?
Jordgubbar sprider sig med hjälp av revor, där det bildas nya plantor. Om din planta får leva så kommer den nog att bilda revor till sommaren.
Lemonne
Jo, jag skulle nog också låta planteras utomhus, en jordgubbsplanta behöver vila över vintern och vid blomningen till våren blir det inte så mycket bär utan hjälp av bin och getingar. Vad gäller kyla och minusgrader är jordgubbsplantan otroligt härdig.
Revorna brukar bildas på hösten, som om du får ner den i jorden omgående kan du hinna få bra revor och därav fler plantor i vår. Annars får du nog vänta ett år till...

Lycka till! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon