Full version: "Salet "ros
carmar
Hej ! Idag har jag köpt min första rosbuske (har varit o fyndat, 75% rabatt), rosen heter "Salet Rosa x cenifolia f muscosa". Nu undrar jag om "knölen" vid roten ska ovan eller under jorden? Finns det nåt annat jag bör tänka på vid planteringen? Tacksam för lite hjälp wub.gif
kerstin z5-6
Ympstället eller knölen ska vara minst 10 cm gärna mer UNDER jord, särskilt med din zon
I övrigt ska den vattnas med ett par hinkar vid plantering och de första veckorna om det inte kommer massor av regn
Skydda mot vårsolen med säckväv i mars
ge näring så fort tjälen släpper och en gång till vid midsommar
carmar
Tack Kerstin! Det blir intressant att se om den hinner rota sig och klara vintern. smile.gif
fruberglund
Om den inte hinner rota sig innan vintern så rotar den sig när våren kommer istället. Man kan alltså plantera rosor så länge det går att gräva i jorden. Det har jag läst i alla fall men om det stämmer får rosexpert Kerstin svara på, tror det var på Odla jag läste det smile.gif
kerstin z5-6
nej den kommer inte att hinna rota sig särskilt mkt i z5 -lyckligtvis gör det inget -men höstplanterade rosor i kalla zoner kan behöva extra omvårdnad så kupa jorden över o runt grenarna väl innan tjälen

Den kommer med full kraft i vår -jorden agerar mer som "kylskåp" i vinter ....

de barrotade rosor man köper på våren förvaras i kyl under vintern
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon