inglan
Har en bouganvilla som slingrat sig runt, runt på stöd tills det mest liknar en härva, den har inte blommat nu på ett år men har blommat så fint förut. Har haft den ute för första gången nu i sommar men den ser mest ledsen ut och har fått så många fula blad. Kan jag klippa ner den helt? Det är vad jag skulle vilja, för när den är ett enda virrvarr tycker jag inte den är så fin ändå... sad.gif
Hur gör ni med era? Min har flera år på nacken och har vuxit mycket, men alla skott och grenar ska man inte fortsätta att forma dem runt den lilla spaljen den stod i när jag fick den? De sticks ju lite grenarna, så jag vill inte ha den att klättra längst vägg om nu det ens skulle gå... unsure.gif

Nån som kan ge råd?
Man brukar ju kunna klippa ner allt möjligt, för så länge det finns liv så kommer de igen, men gäller det även bouganvilla i en kruka?

Undrar och hälsar Inglan smile.gif
kristerh
Det går utmärkt att klippa ner den.
linh
jag klipper ganska rejält ibland och den bryter rätt bra även på så'na här tjocka grenar:

(*harkel* den där stålklämman var ju inte så bra kom jag på sen)
inglan
Tackar för svar då ska jag ta fram sekatören och ett par handskar....

Hälsningar Inglan smile.gif
kattenfindus
Det är t o m så att du bör klippa den ganska rejält inför övervintringen för att den ska trivas och må bra. Varje höst när jag tar in min bougainvillea klipper jag av upp till ett par meter på den innan jag ställer den i uterummet som jag håller på 10 grader drygt under vintern.
Tänk på att vattna den mer sparsamt när du klippt den rejält.
linh
CITAT (kattenfindus @ 08-10-2006, 18:24)
Det är t o m så att du bör klippa den ganska rejält inför övervintringen för att den ska trivas och må bra.

Mamma gillar inte att klippa ner något alls. Hon klipper inte ner pellisar heller. tongue.gif
Så här såg hennes planta ut efter ett par år:

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon